Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

АНАЛІЗ І ДОСЛІДЖЕННЯ ОСНОВНИХ ПРИНЦИПІВ КОМПЛЕКТУВАННЯ ЗБІРНИХ ЕКИПАЖІВ У ВЕСЛУВАННІ НА БАЙДАРКАХ І КАНОЕ

Автор: 
Олена Міщак (Дніпропетровськ, Україна)

Загострення конкуренції на змаганнях поставило перед тренерами додаткові вимоги при підготовці та комплектуванні команд у весловому спорті. Разом з пошуком оптимальних методів технічної і фізичної підготовок, зросла необхідність шукати шляхи підвищення ефективності взаємодії спортсменів, які складають один екіпаж.

Були розроблені методи і принципи, які дозволяють оцінити різні боки діяльності спортсмена у човні, його індивідуальні здібності та поведінку всередині конкурентної групи.

Відношенню цих питань і об’єднанню досліджень, які проводяться у цій сфері, в єдиний комплекс принципів, по яким комплектуються екіпажі у весловому спорті і присвячена ця робота.

Аналізувались літературні джерела зі спортивної діяльності і спеціальна література з веслування на байдарках і каное. Було виявлено чотири основні принципи та їх параметри.

Ціль цієї роботи: розробка оптимальної методики комплектування екіпажів у веслуванні на байдарках і каное.

Основні завдання цієї роботи:

1. Виявлення послідовності принципів та їх основних параметрів комплектування екіпажу на основі соціологічного опитування тренерського складу.

2. Визначення послідовності дій тренера при заміні одного з членів екіпажу.

Для вирішення цих завдань були використанні наступні методи:

1. Аналіз літературних джерел.

2. Анкетування тренерського складу.

3. Математична обробка даних анкет.

Анкетування проводилось серед тренерів збірної команди України.

Зміст анкети:

I. Психологічні особливості спортсмена.

Принцип психологічної сумісності.

1. Надійність веслувальника та його психологічна стійкість.

2. Вміння пристосовуватись до інших членів екіпажу.

3. Взаємовідносини веслувальника і тренера.

II. Функціональна підготовленість.

Принцип функціональної сумісності.

1. Рівень тренованості.

2. Результат проходження дистанції в одиночці.

3. Спеціалізація веслувальника (спринтер, стаєр).

III. Антропометричні дані спортсмена.

Принцип морфологічної сумісності.

1. Зріст веслувальника.

2. Вага веслувальника.

3.Фізичні дані веслувальника (сила, координація).

IV. Сумісність з техніки веслування.

Принцип технічної сумісності.

1. Схожість у техніці з іншими членами екіпажу.

2. Сумісність темпу.

3. Сумісність ритму в русі.

Перед заповненням анкет тренерам пропонувались початкові дані, за якими рекомендувалось формування екіпажу командного човна.

1. Екіпаж готується з веслувальників, які знаходяться на рівні збірних команд або кандидатів у збірні команди України.

2. Екіпаж готується на дистанцію 500 м.

3. Термін підготовки екіпажу не менше одного року.

4. Бралися екіпажі двійок, четвірок байдарок і каное.

Для аналізу отриманого матеріалу було використано математичну обробку даних. Кожна заповнена анкета несе в собі інформацію по принципам комплектування збірного екіпажу.

Для математичної обробки інформації присвоюємо кожному місцю відповідну кількість балів (таблиця 1).

Таблиця 1

Параметри принципу сумісності

Бали

Принципи сумісності

Бали

1

3

I

4

2

2

II

3

3

1

III

2

IV

1

У таблицях 2 і 3 отримані та розшифровані результати.

Після розшифрування ми знаходимо суму балів та підраховуємо відсотковий зміст кожного принципу відносно інших, теж саме робимо і з їхніми параметрами. Виявляємо найбільш важливий принцип і параметр по низхідній.

Таблиця 2

Таблиця принципів сумісності

№ тренера

Принцип сумісності

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

Зайняте місце

Кількість балів

% до балів

Психологічний

3/2

3/2

4/1

1/4

3/2

3/2

4/1

3/2

4/1

1/4

29

21

21

Функціональний

4/1

2/3

2/3

3/2

2/3

2/3

3/2

1/4

3/2

2/3

24

26

26

Морфологічний

2/3

4/1

3/2

4/1

4/1

4/1

2/3

4/1

2/3

4/1

33

17

17

Технічний

1/4

1/4

1/4

2/3

1/4

1/4

1/4

2/3

1/4

3/2

14

36

36

Примітка: в числівнику місце принципу сумісності, у знаменнику кількість балів ( 1м - 4 бали; 2 м – 3 бали і т.д.).

Таблиця 3

Параметри принципів сумісності

№ тренера

ПИРНЦИП СУМІСНОСТІ

Психологічний

Функціональний

Морфологічний

Технічний

Надійність

Пристосо-ваність

Побічні фактори

Тренованість

Індивідуальний результат

Спеціалізація

Зріст

Вага

Фізичні дані

Схожість в техніці

Темп

Ритм

I

1/3

2/2

3/1

1/3

2/2

3/1

1/3

2/2

3/1

1/3

2/2

3/1

II

1/3

2/2

3/1

2/2

1/3

3/1

2/2

3/1

1/3

1/3

2/2

3/1

III

2/2

1/3

3/1

2/2

3/1

1/3

2/2

3/1

1/3

1/3

3/1

2/2

IV

2/2

1/3

3/1

1/3

2/2

3/1

1/3

2/2

3/1

2/2

3/1

1/3

V

2/2

1/3

3/1

1/3

3/1

2/2

2/2

3/1

1/3

2/2

3/1

1/3

VI

1/3

2/2

3/1

2/2

1/3

3/1

2/2

3/1

1/3

1/3

3/1

2/2

VII

2/2

1/3

3/1

1/3

3/1

2/2

2/2

3/1

1/3

1/3

3/1

2/2

VIII

2/2

1/3

3/1

1/3

2/2

3/1

2/2

3/1

1/3

2/2

3/1

1/3

IX

2/2

1/3

3/1

2/2

1/3

3/1

2/2

3/1

1/3

1/3

3/1

2/2

X

1/3

2/2

3/1

1/3

3/1

2/2

2/2

3/1

1/3

3/1

2/2

1/3

Зай-няте місце

16

14

30

14

21

25

18

28

14

15

27

18

Кіль-кість балів

24

26

10

26

19

15

22

12

26

25

13

22

% до балів

10

11

4

11

8

6

9

5

11

11

5

9

Примітка: у числівнику місце принципу сумісності, у знаменнику кількість балів ( 1м - 4 бали; 2 м - 3 бали і т.д.).

Анкетування тренерів працюючих з веслувальниками високої кваліфікації, допомогло визнати ступінь важливості кожного принципу. Виявлена послідовність принципів, за якими користуються тренери при комплектуванні збірних екіпажів, вказано у таблиці 4. Цю таблицю можна вважати підсумком роботи.

Таблиця 4

Принцип технічної сумісності

36%

1

Принцип функціональної сумісності

26%

2

Принцип психологічної сумісності

21%

3

Морфологічний принцип

17%

4

І . Принцип технічної сумісності

Схожість у техніці з іншими членами екіпажу

11%

1

Схожість ритму

9%

2

Схожість темпу

5%

3

II . Принцип функціональної сумісності

Рівень тренованості

11%

1

Результат проходження в одиночці

8%

2

Спеціалізація веслувальника (спринтер, стаєр)

6%

3

III . Принцип психологічної сумісності

Вміння пристосовуватись до інших членів екіпажу

11%

1

Надійність веслувальника та його психологічна стійкість

10%

2

Побічні фактори (взаємовідносини веслувальника і тренера)

4%

3

IV . Морфологічний принцип

Фізичні дані (сила, координація)

11%

1

Зріст веслувальника

9%

2

Вага веслувальника

5%

3

За результатам досліджень можна зробити наступні висновки і практичні рекомендації.

1. Основні принципи комплектування збірних екіпажів у весловому спорті розташовуються наступним чином:

I. Технічна сумісність спортсменів.

II. Функціональна сумісність.

III. Психологічна сумісність.

IV. Морфологічна сумісність .

2. За необхідністю заміни одного з членів екіпажу робота тренера складається з трьох етапів:

а) вибір спортсмена, здатного замінити одного з веслувальників екіпажу

б) визначення для нього конкретного місця у команді

в) визначення його можливостей виконувати технічні і тактичні прийоми, притаманні команді ( не порушувати стиль, почерк команди)

В результаті даного дослідження встановлено, що комплектування команд у такій послідовності скоротило кількість помилок при виборі спортсменів, полегшило тренеру роботу по організації дружнього колективу, зменшило час з доведення команд до рівня високої спортивної майстерності. Результати досліджень можуть бути запропоновані тренерам для комплектування екіпажів будь-якої кваліфікації.

Л і тература :

1. Гаврилов И.М. Гребля на байдарках и каноэ . -М.: Физкультура и спорт, 1988. -86 с.

2. Дольник Ю.А., Ганженко Ю.В. Педагогическое тестирование командных лодок в гребле на байдарках и каноэ . // Гребной спорт: Ежегодник. - М., 1980.-13 с.

3. Дольник Ю.А. Исследование критериев комплектования командных лодок в гребле на байдарках и каноэ . // Автореф. канд. дисс. - Л., 1978. - 93 с.

4. Каширев В.Д. Комплектование команд в гребле на байдарках и каноэ . // Гребной спорт: Ежегодник. - М., 1972. - 21 с.

5. Кононов В.И. Особенности комплектования командных лодок . // Гребной спорт: Ежегодник. - М., 1976. – 34 с.