Автор:
Олена Міщак (Дніпропетровськ, Україна)
Загострення конкуренції на змаганнях поставило перед тренерами додаткові вимоги при підготовці та комплектуванні команд у весловому спорті. Разом з пошуком оптимальних методів технічної і фізичної підготовок, зросла необхідність шукати шляхи підвищення ефективності взаємодії спортсменів, які складають один екіпаж.
Були розроблені методи і принципи, які дозволяють оцінити різні боки діяльності спортсмена у човні, його індивідуальні здібності та поведінку всередині конкурентної групи.
Відношенню цих питань і об’єднанню досліджень, які проводяться у цій сфері, в єдиний комплекс принципів, по яким комплектуються екіпажі у весловому спорті і присвячена ця робота.
Аналізувались літературні джерела зі спортивної діяльності і спеціальна література з веслування на байдарках і каное. Було виявлено чотири основні принципи та їх параметри.
Ціль цієї роботи: розробка оптимальної методики комплектування екіпажів у веслуванні на байдарках і каное.
Основні завдання цієї роботи:
1. Виявлення послідовності принципів та їх основних параметрів комплектування екіпажу на основі соціологічного опитування тренерського складу.
2. Визначення послідовності дій тренера при заміні одного з членів екіпажу.
Для вирішення цих завдань були використанні наступні методи:
1. Аналіз літературних джерел.
2. Анкетування тренерського складу.
3. Математична обробка даних анкет.
Анкетування проводилось серед тренерів збірної команди України.
Зміст анкети:
I. Психологічні особливості спортсмена.
Принцип психологічної сумісності.
1. Надійність веслувальника та його психологічна стійкість.
2. Вміння пристосовуватись до інших членів екіпажу.
3. Взаємовідносини веслувальника і тренера.
II. Функціональна підготовленість.
Принцип функціональної сумісності.
1. Рівень тренованості.
2. Результат проходження дистанції в одиночці.
3. Спеціалізація веслувальника (спринтер, стаєр).
III. Антропометричні дані спортсмена.
Принцип морфологічної сумісності.
1. Зріст веслувальника.
2. Вага веслувальника.
3.Фізичні дані веслувальника (сила, координація).
IV. Сумісність з техніки веслування.
Принцип технічної сумісності.
1. Схожість у техніці з іншими членами екіпажу.
2. Сумісність темпу.
3. Сумісність ритму в русі.
Перед заповненням анкет тренерам пропонувались початкові дані, за якими рекомендувалось формування екіпажу командного човна.
1. Екіпаж готується з веслувальників, які знаходяться на рівні збірних команд або кандидатів у збірні команди України.
2. Екіпаж готується на дистанцію 500 м.
3. Термін підготовки екіпажу не менше одного року.
4. Бралися екіпажі двійок, четвірок байдарок і каное.
Для аналізу отриманого матеріалу було використано математичну обробку даних. Кожна заповнена анкета несе в собі інформацію по принципам комплектування збірного екіпажу.
Для математичної обробки інформації присвоюємо кожному місцю відповідну кількість балів (таблиця 1).
Таблиця 1
Параметри принципу сумісності
|
Бали
|
Принципи сумісності
|
Бали
|
1
|
3
|
I
|
4
|
2
|
2
|
II
|
3
|
3
|
1
|
III
|
2
|
|
|
IV
|
1
|
У таблицях 2 і 3 отримані та розшифровані результати.
Після розшифрування ми знаходимо суму балів та підраховуємо відсотковий зміст кожного принципу відносно інших, теж саме робимо і з їхніми параметрами. Виявляємо найбільш важливий принцип і параметр по низхідній.
Таблиця 2
Таблиця принципів сумісності
№ тренера
Принцип сумісності
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
VII
|
VIII
|
IX
|
X
|
Зайняте місце
|
Кількість балів
|
% до балів
|
Психологічний
|
3/2
|
3/2
|
4/1
|
1/4
|
3/2
|
3/2
|
4/1
|
3/2
|
4/1
|
1/4
|
29
|
21
|
21
|
Функціональний
|
4/1
|
2/3
|
2/3
|
3/2
|
2/3
|
2/3
|
3/2
|
1/4
|
3/2
|
2/3
|
24
|
26
|
26
|
Морфологічний
|
2/3
|
4/1
|
3/2
|
4/1
|
4/1
|
4/1
|
2/3
|
4/1
|
2/3
|
4/1
|
33
|
17
|
17
|
Технічний
|
1/4
|
1/4
|
1/4
|
2/3
|
1/4
|
1/4
|
1/4
|
2/3
|
1/4
|
3/2
|
14
|
36
|
36
|
Примітка: в числівнику місце принципу сумісності, у знаменнику кількість балів ( 1м - 4 бали; 2 м – 3 бали і т.д.).
Таблиця 3
Параметри принципів сумісності
№ тренера
|
ПИРНЦИП СУМІСНОСТІ
|
Психологічний
|
Функціональний
|
Морфологічний
|
Технічний
|
Надійність
|
Пристосо-ваність
|
Побічні фактори
|
Тренованість
|
Індивідуальний результат
|
Спеціалізація
|
Зріст
|
Вага
|
Фізичні дані
|
Схожість в техніці
|
Темп
|
Ритм
|
I
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
II
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
III
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
IV
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
V
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
VI
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
VII
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
VIII
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
IX
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
X
|
1/3
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
2/2
|
3/1
|
1/3
|
3/1
|
2/2
|
1/3
|
Зай-няте місце
|
16
|
14
|
30
|
14
|
21
|
25
|
18
|
28
|
14
|
15
|
27
|
18
|
Кіль-кість балів
|
24
|
26
|
10
|
26
|
19
|
15
|
22
|
12
|
26
|
25
|
13
|
22
|
% до балів
|
10
|
11
|
4
|
11
|
8
|
6
|
9
|
5
|
11
|
11
|
5
|
9
|
Примітка: у числівнику місце принципу сумісності, у знаменнику кількість балів ( 1м - 4 бали; 2 м - 3 бали і т.д.).
Анкетування тренерів працюючих з веслувальниками високої кваліфікації, допомогло визнати ступінь важливості кожного принципу. Виявлена послідовність принципів, за якими користуються тренери при комплектуванні збірних екіпажів, вказано у таблиці 4. Цю таблицю можна вважати підсумком роботи.
Таблиця 4
Принцип технічної сумісності
|
36%
|
1
|
Принцип функціональної сумісності
|
26%
|
2
|
Принцип психологічної сумісності
|
21%
|
3
|
Морфологічний принцип
|
17%
|
4
|
І . Принцип технічної сумісності
Схожість у техніці з іншими членами екіпажу
|
11%
|
1
|
Схожість ритму
|
9%
|
2
|
Схожість темпу
|
5%
|
3
|
II . Принцип функціональної сумісності
Рівень тренованості
|
11%
|
1
|
Результат проходження в одиночці
|
8%
|
2
|
Спеціалізація веслувальника (спринтер, стаєр)
|
6%
|
3
|
III . Принцип психологічної сумісності
Вміння пристосовуватись до інших членів екіпажу
|
11%
|
1
|
Надійність веслувальника та його психологічна стійкість
|
10%
|
2
|
Побічні фактори (взаємовідносини веслувальника і тренера)
|
4%
|
3
|
IV . Морфологічний принцип
Фізичні дані (сила, координація)
|
11%
|
1
|
Зріст веслувальника
|
9%
|
2
|
Вага веслувальника
|
5%
|
3
|
За результатам досліджень можна зробити наступні висновки і практичні рекомендації.
1. Основні принципи комплектування збірних екіпажів у весловому спорті розташовуються наступним чином:
I. Технічна сумісність спортсменів.
II. Функціональна сумісність.
III. Психологічна сумісність.
IV. Морфологічна сумісність .
2. За необхідністю заміни одного з членів екіпажу робота тренера складається з трьох етапів:
а) вибір спортсмена, здатного замінити одного з веслувальників екіпажу
б) визначення для нього конкретного місця у команді
в) визначення його можливостей виконувати технічні і тактичні прийоми, притаманні команді ( не порушувати стиль, почерк команди)
В результаті даного дослідження встановлено, що комплектування команд у такій послідовності скоротило кількість помилок при виборі спортсменів, полегшило тренеру роботу по організації дружнього колективу, зменшило час з доведення команд до рівня високої спортивної майстерності. Результати досліджень можуть бути запропоновані тренерам для комплектування екіпажів будь-якої кваліфікації.
Л і тература :
1. Гаврилов И.М. Гребля на байдарках и каноэ . -М.: Физкультура и спорт, 1988. -86 с.
2. Дольник Ю.А., Ганженко Ю.В. Педагогическое тестирование командных лодок в гребле на байдарках и каноэ . // Гребной спорт: Ежегодник. - М., 1980.-13 с.
3. Дольник Ю.А. Исследование критериев комплектования командных лодок в гребле на байдарках и каноэ . // Автореф. канд. дисс. - Л., 1978. - 93 с.
4. Каширев В.Д. Комплектование команд в гребле на байдарках и каноэ . // Гребной спорт: Ежегодник. - М., 1972. - 21 с.
5. Кононов В.И. Особенности комплектования командных лодок . // Гребной спорт: Ежегодник. - М., 1976. – 34 с.