Автор:
Ніна Трішкіна (Хмельницький, Україна)
Перехід до ринкової економіки викликав глибокі соціально-економічні перетворення, які потребують вирішення принципово нових завдань управління господарськими суб'єктами.
Перед вітчизняними підприємствами, що вступають у ринкові відносини, виникають проблеми, які потребують науково обґрунтованих творчих рішень у всіх сферах діяльності.
Розвиток посередницької діяльності в Україні все ще носить стрибкоподібний характер і супроводжується певними труднощами. В той же час не можна не відмітити і позитивні зміни, які мають місце у посередницькій діяльності: зростання числа підприємств у недержавному секторі; підвищення ефективності малого та середнього підприємництва. Зростає інноваційна активність підприємств, формується ринковий менталітет виробників і споживачів товарів і послуг.
Роль посередника в комерційній діяльності зі збуту й розподілу надзвичайно велика. Посередник — юридична або фізична особа, яка виконує функції зведення суб’єктів ринку для обміну товарами, послугами та інформацією. До основного класу посередників належать великі оптові підприємці, агенти, брокери, комівояжери, роздрібні торговці, дилери, дистриб’ютори та ін. Для здійснення маркетингу посередницької діяльності необхідні певні умови та чинники:
- наявність основних засобів (земельних ділянок, будівель, споруд, приміщень, устаткування для зберігання та перероблювання вантажів, різні види транспорту для їх доставки);
- наявність стартового грошового капіталу, необхідного для придбання основних та обігових коштів;
- наявність науково-інформаційних ресурсів;
- наявність резерву в часі.
Посередники оцінюють привабливість товару для кінцевого споживача, майбутній прибуток, рівень гармонізації з основним асортиментом, аргументи позиціонування новинок, ціновий діапазон та ін.
Враховуючи, що посередницька діяльність пов'язана із здійсненням певних функцій, таку діяльність можна охарактеризувати як процес планування, організації та здійснення безперервного, постійно оновлюючого відтворення товарів і послуг з метою задоволення економічних, соціальних та екологічних потреб суспільства (його членів) та отримання прибутку.
Посередник, вступаючи в контакт з виробниками, власниками товарів та послуг, необхідних споживачам, одержує інформацію про наявність товарів та послуг і про умови продажу.
Посередник доводить вимоги і бажання покупців до продавця. Таким чином, продавець і покупець мають чітке уявлення про зміст торговельної угоди. Якщо угода відбулася, то посередник одержує винагороду або від продавця, або від покупця.
У процесі надання інформаційно-комерційних послуг посередницька організація відповідно до одержаних замовлень забезпечує обслуговувані підприємства та організації комерційною інформацією, яка містить відомості, необхідні для організації закупівлі та збуту продукції, і насамперед інформацією про потенційних виробників потрібних товарів, їх виробничі потужності, ціну товарів, способи доставки вантажів. Великим попитом користується маркетингова інформація, яка включає результати аналізів та прогнози кон'юнктури ринку даного виду товару, ціни, потрібні обсяги товарів, їх асортимент, рівень конкуренції та багато інших показників стану ринкового механізму.
На товарному ринку власник товару (комітент) доручає торговельному посереднику (комісіонеру) продати (обміняти) цей товар і/або закупити його. У комісійних угодах відображаються умови продажу, ціна товару, способи його транспортування, величина комісійної винагороди (бонусу), обов'язки та відповідальність сторін, їх реквізити.
Значна частка посередницької діяльності припадає на виконання робіт у поданні науково-консультативних послуг для замовників, які потребують наукових консультацій, різного роду послуг у розробленні методичних рекомендацій, економічних та технічних рішень, створенні та оформленні нових фірм, їх ліквідації, розробленні бізнес-планів, бізнес-карт, підготовці аналітичних матеріалів, проведенні стажування в Україні та за кордоном, навчанні та перепідготовці кадрів. Усі ці напрямки посередницької діяльності об'єднані у світовій практиці загальним поняттям "консалтингові послуги".
Не менш важливим напрямком у роботі посередницьких організацій є надання клієнтам рекламних послуг, тобто послуг у галузі рекламування товарів через різні рекламні видання й засоби інформації: друковані видання, засоби мовлення, внутрішню й зовнішню рекламу та ін. Посередницька організація виконує також роботу з обґрунтування й визначення розміру бюджету на рекламу, розробки рекламної програми, рекламних листків, каталогів, відеороликів, питань спонсорування при проведенні великих спортивних, видовищних заходів та естрадних шоу
На світовому ринку послуг набирає обертів бізнес інжинірингових послуг, тобто надання підприємствам-замовникам послуг під час будівництва промислових та соціально-побутових об'єктів, включаючи рекомендації щодо вибору оптимального варіанта будівництва, розроблення будівельного проекту, постачання устаткування, машин, механізмів, будівництва "під ключ", пункту об'єкта, його експлуатації, а також знаходженні та впровадження ефективних технологічних рішень.
Серед основних напрямів сучасного посередницького бізнесу дедалі активніші позиції починають займати лізингові послуги в галузі надання клієнтам в оренду технічних засобів, будівель, споруд і товарів широкого вжитку переважно на довгочасній основі.
Ці послуги дозволять споживачам користуватися майном без одноразового значного вкладення власних коштів для їх придбання, що особливо важливо для дрібних та середніх підприємств-покупців, уникнути втрат, пов'язаних з моральним старінням майна. Користуючись лізингом, покупець зможе зменшити суму частини оподатковуваного прибутку на частку орендних платежів, які розглядаються як поточні витрати. У разі застосування послуг з міжнародного лізингу споживач цих послуг повною мірою може використовувати податкові пільги країни-орендодавця. Поряд з цим лізингові послуги дають можливість виробникам значно розширити ринки збуту, що досить актуально в умовах гострої конкурентної боротьби.
Отже, маркетингова діяльність може виступати як самостійний вид посередницької діяльності і як функція по інтеграції зусиль усіх ланок посередницької та виробничої діяльності з метою досягнення поставлених цілей (задоволення попиту й одержання прибутку). Особливість маркетингової діяльності як виду і функції підприємницької діяльності полягає в тому, що вона повинна здійснюватися при будь-якій моделі ринкової економіки - американської, японсько-німецької, шведської та ін. Всяка модель ринкової економіки передбачає створення умов для з'єднання всіх факторів з метою задоволення попиту на товари і послуги та отримання прибутку. У ринковій економіці посередницька діяльність вимагають розвиненості таких функцій, як фінансова діяльність, управління трудовим потенціалом, логістика, матеріально-технічне забезпечення та комерція, а також функції маркетингу. Крім того, виділяють функції з організації підтримки підприємництва, НДДКР, зв'язки з громадськістю (паблік рилейшнз) та ін. У процесі функціонування виробництва або посередницької діяльності цілі можуть мати більш широкий спектр. Наприклад, в якості цілей можуть бути:
- накопичення коштів для завоювання нових ринків та розвитку підприємства;
- поліпшення соціальних умов співробітників підприємства;
- оптимізація попиту покупців на товари або послуги підприємства і т. д.
Для досягнення цілей визначаються і вирішуються конкретні завдання посередницької діяльності і межах поточної або перспективної політики підприємства.
В сучасних умовах, маркетинг виступає як управлінський стиль мислення, опосередковуючі творчу, безперервну і нерідко агресивну діяльність щодо формування, задоволення і зміни попиту кінцевих споживачів на конкретні товари і послуги з метою отримання прибутку або інших результатів посередницької діяльності.
Як видно, головне призначення маркетингу, його ціль – формування і постійний розвиток процесу обміну, щоб зробити цей обмін взаємовигідним.
Маркетинг визначає асортимент товарів, які використовуються окремими підприємствами (особами) в конкретних умовах, і дає можливість використовувати свої ресурси для задоволення цих потреб на користь обох сторін. Таким чином, маркетинг має справу з двома потоками діяльності та необхідності. Перший потік – інформація про результати діяльності підприємства – створює форми корисності в процесі товароруху. Другий потік – інформація про ринок та навколишнє середовище – характеризує результат обміну, потоки грошей і замовлень, що йдуть від споживачів. Маркетинг регулює рух цих двох потоків таким чином, щоб забезпечити максиму задоволення попиту споживачів і прибутків підприємства. Як відзначає Дж. Стейнер, «завдання вирішується таким чином, що максимізується споживча вартість, і в той же час ресурси плануються так, що досягається найбільша громадська вигода». З точки зору окремого підприємства значення функції маркетингу полягає у збалансуванні потреб з можливими ресурсами таким чином, щоб забезпечити отримання прибутку та досягти інших цілей »[1, с. 29].
Філософія маркетингу вимагає, щоб посередницька діяльність, бізнес концентрувалися навколо споживача. Це означає, що повинні виготовлятися і поставлятися на ринок товари, які будуть безумовно куплені, на які обов'язково буде попит. Тільки визнання ринком цього товару є показником ефективності діяльності підприємства, найбільш успішною винагородою для кожного учасника трудового колективу підприємства.
Головне в маркетингу – двоєдиний і взаємодоповнюючий підхід. З одного боку, це ретельне і всебічне вивчення ринку, попиту, смаків і потреб; орієнтація постачання на ці вимоги, адресність поставляє мого товару, з іншого – активний вплив на ринок та існуючий попит, на формування потреб і купівельних переваг.
Залежно від ситуації на ринку, характеру навколишнього середовища, потенціалу посередницького підприємства можуть розроблятися різні маркетингові заходи і програми.
Взаємодія попиту та пропозиції – це непереривний процес задоволення та відтворення потреб та бажань окремих індивідуумів або їх груп. Цей процес базується на тісній взаємодії таких соціально-економічних категорій, як нужда, потреба (бажання), попит, придбання (обмін) та споживання (використання) конкретного товару або послуги.
Маркетинг використовується незалежно від того, в якій мірі розвинуті ринкові відносини, тому що виступає у вигляді реальної системи, яка пов'язує внутрішню та зовнішню діяльність посередницького підприємства, а також координує взаємодію всіх суб’єктів, які входять в систему маркетингу.
У міру інтеграції концепції маркетингу в посередницьку діяльність, в систему управління підприємством відбувається трансформація цілей і відповідно задач, вирішення яких сприятиме досягненню поставлених цілей. Головні завдання маркетингу полягають у тому, щоб виявити, кількісно оцінити та реалізувати існуючі і потенційні можливості підприємства ринку з метою збалансування попиту та пропозиції. В межах завдань маркетингу формуються і постійно упорядковуються функції маркетингу, які застосовуються на всіх етапів процесу маркетингу.
Таким чином, процес входження української економіки в систему ринкових комунікацій вимагає постійного удосконалення посередницької діяльності, пов’язаної з розподіленням товарів і послуг та організації системи маркетингу на всіх рівнях ієрархії управління.
Література:
1. Ани Х., Багиев Г.Л., Тарасевич В.М. Маркетинг: Учебник для вузов. 3-е изд. / Под общ. ред. Г.Л.Багиева. – СПб.: Питер, 2005. – 736 с.
2. http://referaty.com.ua/ukr/details/20890/2/