Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

ПРОГРАМНІ ЗАСОБИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ТЕСТОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ

Автор: 
Валентина Бойко (Біла Церква, Україна)

Найважливішим аспектом будь-якої освітньої діяльності є система контролю якості знань. Активне використання навчальними закладами засобів інформатизації забезпечило передумови до створення й використання автоматизованих тестів для контролю знань учнів (студентів) на всіх етапах навчання. Такі системи використовуються не тільки для визначення рівня підготовленості, але й для проведення моніторингу навчального процесу, для організації адаптивного навчання, дистанційного утворення. Актуальність тестового методу обумовлена його перевагами перед іншими педагогічними методами: наукова обґрунтованість тесту, що дає об’єктивну оцінку; технологічність тестових методів; точність визначень; наявність однакових вимог для всіх випробуваних; сумісність тестових технологій з іншими сучасними освітніми технологіями [1, с. 84].

Розглядаючи наявні програмні засоби для проведення тестового контролю, необхідно зазначити, що будь-який програмний засіб, що використовується у навчальному процесі, повинен відповідати загальним вимогам педагогічних програмних засобів, зокрема: інтерфейс програми повинен бути виконаний рідною мовою студента; програмне забезпечення повинно бути ліцензійним, тобто законно придбаним.

Враховуючи специфіку тестового контролю, програмні засоби мають задовольняти такі вимоги: можливість використання кількох типів питань; можливість створення питань і відповідей, що можуть містити формули, малюнки, схеми; можливість вибору наступного питання випадковим чином з наявної сукупності тестових завдань; відображення варіантів відповідей у випадковому порядку для кожного тестуючого; збереження результатів тестування після завершення виконання тесту; збереження усіх відповідей для забезпечення зворотного зв’язку із тестуючим; можливість проведення аналізу тестових завдань, загалом усього тесту й аналізу відповідей кожного тестуючого зокрема; можливість експорту результатів тестування в інші програмні засоби для більш детального аналізу результатів тестування.

Як правило, сучасні системи комп’ютерного тестування складаються з кількох функціональних модулів, які можуть бути об’єднані в єдине ціле і інсталюватись на комп’ютери або існувати окремо у вигляді виконуваних файлів. Найчастіше до складу стандартної системи тестування входять:

  • редактор тестів (модуль, призначений для створення тестів);

  • модуль тестування;

  • модуль для обробки результатів тестування;

  • довідкова система;

  • модуль, за допомогою якого можна здійснювати мережеве тестування.

Розглянемо дві системи комп’ютерного тестування, які широко використовуються сьогодні в навчальному процесі – MyTestX та Testing.

Програма MyTest розробляється Башлаковим О.С. з 2003 року (інформація на сайті [7]). За цей час вийшло чимало абсолютно різних версій. Кожна нова версія включала в себе все краще попередньої версії і пропонувала нові можливості. Перші версії були простими, але зручними тестовими оболонками, поточна ж версія MyTestX – це вже не одна програма, а потужний комплекс програм для підготовки і проведення комп’ютерного тестування, збору і аналізу результатів, виставляння оцінки за вказаною в тесті шкалою [1, с. 256].

Особливості пакету програм MyTestX:

  • Область застосування. За допомогою пакету можна легко створювати тести з будь-яких предметів шкільної програми, з будь-яких вузівських дисциплін, тести для професійного тестування, психологічні тести і т.д.

  • Тестові завдання. Програма MyTestX підтримує дев’ять типів завдань (одиночний вибір, множинний вибір, встановлення порядку проходження, встановлення відповідності, вказівку істинності чи хибності тверджень, ручне введення числа (чисел), ручне введення тексту, вибір місця на зображенні, перестановка букв). Завдання типу так/ні легко можна отримати, використовуючи тип з одиночним вибором.

Текст питання і варіанти відповіді можуть містити форматований текст, малюнки та формули. До кожного завдання можна прикріпити малюнок, який буде показаний в окремому вікні (зручно для великих малюнків). Так само до завдання можна прикріпити звуковий файл у форматі mp3 або wav.

Для кожного завдання у тесті можна індивідуально поставити складність, максимальний час обдумування.

До кожного завдання можуть бути прикріплені вступ – текст, який буде показаний спочатку показу завдання, підказка (показ може бути за штрафні бали) і пояснення правильної відповіді. Вступ і пояснення показуються в навчальному режимі.

  • Параметри тесту і правила застосування. Кожен тест може містити тему, інформацію про автора, опис тесту, інструкцію з тестування, нотатки.

  • Оцінювання. Оцінка тестуючого обчислюється за кількістю набраних балів. Рівень оцінки у відсотках задається в редакторі тестів. Система оцінювання може бути будь-якою – від двобальної (залік/незалік) до 100-бальної. У редакторі для зручності є шаблони оцінювання. Можна також вказати: зараховувати тільки 100% вірні відповіді або враховувати неповні відповіді. Порядок питань і варіантів відповіді – звичайний або випадковий.

  • Теми (групи завдань). Теми завдань призначені для зручного поділу завдань на групи і обмеження кількості завдань для тестуючого. Можна вказати, скільки саме завдань з якої теми буде задано.

  • Обмеження за часом. Можна обмежити не тільки час обдумування кожного завдання, але й час всього тесту.

  • Параметри тестування. Обмеження на кількість запусків. Можна вказати максимальну кількість запусків тесту до перезавантаження комп’ютера.

  • Паролі. Тести надійно захищені. Для зручності можна задати пароль на відкриття тесту для тестування, відкриття тесту для редагування, на запуск тестування для збереження захищених результатів.

  • Режими тестування. У програмі передбачено декілька незалежних один від одного режимів тестування: «Навчальний» – при помилковій відповіді тестуючий отримує відповідне повідомлення і може подивитися пояснення завдання (якщо воно задане). Помилкові і вірні варіанти підсвічуються різними кольорами. Можна задати пояснення помилки, яке буде показано користувачеві. «Штрафний» – при помилці в тестуючого будуть відніматися бали. У цьому режимі додатково з’являється кнопка «Я не знаю ...». Натиснення на неї присвоює за завдання нуль балів. «Вільний» – дозволяє переміщатися за завданнями в будь-якому порядку. Додатково з’являється кнопка «Пропустити» – перехід до наступного завдання без відповіді. У будь-який момент можна повернутися до пропущеного завдання.

  • Параметри тестування та виведення результатів. Можна дозволити/ заборонити показувати результат тестуючому, зберігати результат в текстовий файл, зберігати результат у захищений файл, відправляти результати по мережі модулю «Журнал», відправляти результати по електронній пошті, показувати докладний звіт тестуючому по закінченню тесту; встановити мінімальний відсоток завдань для виведення результату; показувати/ підсвічувати правильну відповідь у навчальному режимі.

Комплекс тестування складається із трьох умовно незалежних модулів: редактора тестів – MyTestEditor; модуля для проведення тестування – MyTestStudent; журналу тестування – MyTestServer.

За допомогою редактора MyTestEditor можна створити або новий тест, або змінити існуючий. Так само в редакторі налаштовується процес тестування: порядок завдань і варіантів, обмеження часу, шкала оцінювання та інші параметри.

Програма проведення тестування MyTestStudent дозволяє ефективно організувати тестування, збереження та відправлення результатів викладачу.

При наявності комп’ютерної мережі, використовуючи модуль журналу MyTestServer, можна організувати централізований збір і обробку результатів тестування, організувати роздачу тестів через мережу, безпосередньо стежити за процесом тестування, отримувати інформацію про початок або завершення тестування користувачами, отримувати службову інформацію про запуск сервера, обмін даними, вказати файл зі списком користувачів.

Робота програми полягає в наступному:

  1. Учитель (викладач) запускає модуль журналу MyTestServer.

  2. Учні (студенти) запускають програму MyTestStudent і починають тестування. Тести можна відкрити або зі свого комп’ютера, або з мережної папки, або одержати через мережу від учителя.

  3. Як тільки учень почав тестування (вибрав тест і почав його проходити), учитель отримує повідомлення про це.

  4. Як тільки учень закінчив тестування, вчитель отримує дуже докладну інформацію про його результати.

  5. Отримані результати можна проаналізувати та зберегти у файл.

Таким чином, використання даної програми для створення тестів у навчальному процесі значно полегшує роботу вчителя (викладача), зменшує його часові затрати на створення та перевірку робіт та дозволяє виконувати одночасне тестування багатьох учнів (студентів).

Комплекс програм для тестування Testing призначений для проведення тестування на локальних комп’ютерах або по мережі, має доволі потужні функціональні можливості. Система Testing дещо складніша у використанні, порівняно з MyTestX, і зорієнтована на використання у вищих навчальних закладах.

Для проведення тестування програмним комплексом Testing необхідно:

  1. Створити базу запитань (програма CreateBQ). Вибрати тип запитання: вибір одинарного, вибір множинного, встановлення відповідності, введення відповіді; вказати складність питання від 1 до 4; вказати кількість варіантів відповідей. Питання та відповіді можуть містити OLE об'єкти. Крім того, база запитань може містити додаткову інформацію.

  2. Створити тест (програма CreateTest). В тест можна включити питання різної ваги з декількох баз та встановити обмеження, серед яких є: порядок відповідей на запитання (підряд чи довільно); необхідність вибирати однакові питання для всіх; відображати питання та відповіді в довільному порядку; групувати питання по базам; встановити обмеження за часом на весь тест чи на окремі запитання; встановити кількість балів за вірну відповідь; вказати повідомлення в залежності від набраних балів.

  3. Налагодити програму тестер (програма TSetting). Вказати перелік факультетів та номери груп, які будуть відображатися при внесенні інформації про людину, яка тестується; вказати, чи буде створено локальну базу запитань на комп’ютері; вказати налагодження для мережевого тестування.

  4. Пройти тест (програма Tester).

  5. При необхідності проаналізувати групу результатів (програма AnalyzRes).

Для мережевого тестування бажано на комп`ютері-сервері мати ОС Windows Server, оскільки Windows Home підтримує лише 5 одночасних з’єднань, Windows XP – 10. Крім того, папку комплексу тестування тримати на диску з файловою системою NTFS для кращого захисту даних.

Більш докладно ознайомитись з програмою та її функціональними можливостями можна за допомогою довідкової системи, розробленої до кожного модуля, яка знаходиться на сайті [6]. Для отримання навичок роботи з комплексом програм для тестування Testing можна також скористатись посібником [2].

Природно, не всі необхідні характеристики засвоєння знань можна отримати засобами комп’ютерного тестування. Такі показники, як вміння конкретизувати свою відповідь прикладами, знання фактів, вміння складно, логічно і доказово висловлювати свої думки, деякі інші характеристики знань, умінь і навичок діагностувати тестуванням неможливо. Це означає, що комп’ютерне тестування має обов’язково поєднуватися з іншими традиційними формами і методами перевірки, тільки таким чином результати оцінювання будуть максимально точними.

Однак слід зазначити, що контроль поточних, проміжних і підсумкових знань з використанням електронних тестуючих систем дозволяє добитися цілого ряду позитивних результатів: значно скорочується час проведення контролю знань з навчальної дисципліни; знижується навантаження на вчителя (викладача); підвищується ступінь об’єктивності оцінювання знань; робота з тестовою програмою може служити тренажером для повторення деяких тем, наприклад, перед контрольною роботою або іспитом; на основі результатів тестування вчитель (викладач) має можливість аналізувати процес навчання по конкретній темі і вживати своєчасні коректування.

Література:

  •  
    1. Вимірювання в освіті: Підручник / за ред. О.В. Авраменко. – Кіровоград: Лисенко В.Ф., 2011. – 360 с.

    2. Корнієць О.М. Комплекс програм для тестування Testing: Навчально-довідковий посібник. Вид.1-е. / О.М. Корнієць – Чернігів: ЧОІППО ім. К.Д. Ушинського, 2010. – 38 с.

    3. Паращенко Л.І. Тестові технології у навчальному закладі: Методичний посібник. / Л.І. Паращенко, В.Д. Леонський, Г.І. Леонська – К.: ТОВ «Майстерня книги», 2006. – 217 с.

    4. Паращенко Л.І. Тестування учнів у середній школі / Л.І. Паращенко, В.Д. Леонський, Г.І. Леонська. – К.: Шк. світ, 2009. – 128 с.

    5. Смирнова-Трибульська Є.М. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності вчителя. Посібник для вчителів / Є.М. Смирнова-Трибульська, наук. ред. М.І. Жалдак. – Херсон: Айлант, 2007. – 560 с.

    6. http://chnpu.edu.ua/fizmat/index.php?pg=rozrob&ph=iot&id=iot

    7. http://mytest.klyaksa.net