Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

РОЛЬ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ ДІТЕЙ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор: 
Вадим Рогозовський (Переяслав-Хмельницький, Україна)

Постановка проблеми. Сьогодні фізична культура у школі повинна забезпечити сприятливі умови для розвитку фізичних здібностей, і одночасно духовних і моральних якостей дитини. Підвищення ефективності системи фізичного виховання стає передумовою і важливим компонентом гуманітарного виховання, формування у школярів патріотичних почуттів, фізичного та морального здоров'я, удосконалення фізичної і психологічної підготовленості до активного життя і діяльності, особливо в сучасних умовах кризових явищ у суспільстві.

У старшому шкільному віці створюються сприятливі умови для формування у юнаків та дівчат морально-вольових якостей і не останню роль у цьому процесі відіграє певний позитивний досвід розв'язання даної проблеми засобами фізичного виховання.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Дослідженнями щодо змін індивідуальних особливостей особистості під впливом фізичної культури, зокрема вольових якостей займалися багато науковців-фахівців, зокрема В. А. Колмогоркин, А. О. Артюшенко, Б. Н. Симрнов, Г.М.Гагаєва, А. І. Висоцкий, В.М.Платонов, А.Ц.Пуні, А.О.Романов, Р.З.Шайхтдінов, Є.П.Щербаков та ін.

Ці дослідження є значним внеском в теорію формування вольових якостей дітей різного шкільного віку. Але наявні розробки, що до виховання вольового розвитку в основному стосуються спортивної діяльності, або охоплюють невеликі вікові групи школярів.

Аналіз психолого-педагогічної літератури дає підстави зробити висновок про те, що теорія вольового розвитку учнів загальноосвітньої школи залишається недостатньо розробленої з точки зору потреб нової педагогічної реальності. Нині фактично не існує цілісної концепції вольового розвитку особистості старшого шкільного віку засобами фізичного виховання.

Викладене вище представляє проблему визначення місця та засобів фізичного виховання в процесі формування вольових якостей старшокласників ЗОШ актуальною і в теоретичному, і в практичному плані, що й зумовило вибір теми дослідження

Мета дослідження – розглянути особливості формування вольових якостей учнів ЗОШ засобами фізичної культури.

Методи дослідження: теоретичні: класифікація і систематизація наукових даних, узагальнення досвіду практики, що дозволило визначити місце фізичного виховання в процесі формування вольових якостей, обґрунтувати чинники, які впливають на нього.

Виклад основного матеріалу. Морально-вольові якості людини не є вродженими, вони формуються і розвиваються у процесі життєдіяльності. В теоріях з формування морально-вольових якостей особистості важливим чинником виступає поєднання вольових дій із суспільно прийнятою ідеологією, світоглядом, мораллю, традиціями.

Аналіз психолого-педагогічних праць засвідчив, що вияви морально-вольової сфери особистості у різному шкільному віці характеризуються певними специфічними особливостями. У періодизації психічного розвитку особистості старший шкільний вік характеризується переходом від підлітковості до юнацтва. Л. Виготський, К. Гуревич, В. Зінченко, С. Янцур та ін. відзначають, що в період від 15 до 18 років необхідність життєвого і професійного самовизначення розширює коло взаємостосунків старших школярів за межі сім'ї та школи, створюючи передумови поступового переходу до самостійного життя [3, 7].

В основі розуміння специфіки формування вольових якостей у школярів лежить поняття «волі», що викладене у багатьох працях філософів, психологів педагогів. Аналіз літературних джерел дозволило нам трактувати його сутність як здатність людини діяти у напрямі свідомо поставленої мети, долаючи за таких умов внутрішні й зовнішні перешкоди. Отже „воля” розглядається як психічна діяльність людини, яка виявляється у свідомих та цілеспрямованих діях, боротьбі мотивів, їх виборі, що передує вольовій дії. Визначаються такі специфічні ознаки вольових дій: усвідомленість, цілеспрямованість, подолання перешкод, ініціація дій, наявність вольового зусилля.

Саме заняття вправами на уроках фізичної культури, подолання труднощів фізичних навантажень інші вольові напруження в першу чергу асоціюються з заняттями спортом та фізичним вдосконаленням.

В даний час в психології спорту прийнято вважати основними вольовими якостями наступні: цілеспрямованість, наполегливість і завзятість, рішучість і сміливість, ініціативність і самостійність, витримку і самовладання [1,13].

Однак в поглядах психологів та педагогів зустрічаються істотні розбіжності з приводу змісту, кількості, класифікації і методології формування вольових якостей. За дослідженнями наприклад Артюшенко А. О. наявні в психолого-педагогічній та методичній літературі рекомендації фахівців щодо виховання вольових якостей стосуються, в основному, спортивної діяльності і не охоплюють вікових аспектів. У зв’язку з цим на уроках фізичної культури навчання рухам, функціональне навантаження недостатньо узгоджуються з вирішенням виховних завдань [1].

Дослідження Л. Л. Головіна, Ю. А. Копилова свідчать про низький рівень сформованості основних особистісних показників дітей і підлітків загальноосвітніх шкіл, від яких залежить ефективність фізичного виховання учнів [6].

М. І. Шилова, Ю. В. Шевчук визначають засобом формування моральних та вольових рис характеру старшокласника тільки спортивну діяльність, за умови виховання морально-вольових якостей та саморегуляції, фізичного розвитку та фізичних досягнень [16].

Наступною проблемою формування вольових якостей засобами фізичної культури є зниження в сучасних реаліях інтересу до фізичної культури та до регулярних занять фізичними вправами.

На сьогодні вихованню інтересу старшокласників до фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах приділяється недостатня увага. За результатами досліджень О. Остапенка, лише 23 % обстежених учнів бажають відвідувати уроки фізичної культури [11].

Результати досліджень К. К. Кардялис свідчать про низький рівень знань щодо галузі фізичної культури і спорту в учнів старшого шкільного віку. При цьому підвищення рівня знань про фізичну культуру довели їх позитивний вплив на пізнавальний компонент відношення до фізичної активності [17].

Процес формування інтересу до занять фізичними вправами передбачає створення умов для появи пізнавального інтересу, формування позитивного ставлення до предмета і до діяльності, організацію діяльності, в умовах якої формується пізнавальний інтерес.

За результатами емпіричних досліджень І. Дрозд, A. Beighle, C. P. Sherman, формування емоційно-позитивного ставлення учнів до занять фізичною культурою і спортом залежить від педагога, який повинен допомогти кожній дитині повірити у власні сили, прогнозувати свій рух уперед [6].

В. Ігонтов, М. Новіков підкреслюють, що систематичні заняття фізичними вправами сприяють розкриттю потенційних можливостей людини, формуванню таких якостей, як упевненість у собі, рішучість, сміливість, бажання і реальна можливість перебороти труднощі, а також розвивати фізичні якості [6].

Спостереження Л. Кожевниковой показали, що мотиви, інтереси, мета занять фізичною культурою залежать від шкільних, родинних умов, організації практичної і пропагандистської роботи в цьому напрямку [9].

Л. Іванченко зазначає, що формування домінуючих мотивів є могутнім чинником, що стимулює систематичну інтегральну фізичну й психічну діяльність підлітків в галузі фізичної культури і спорту [6].

За даними досліджень Л. І. Прокопової, ставлення особистості до фізкультурно-оздоровчої діяльності незначною мірою впливає на оцінки мотивів, а, отже, і на структуру мотивації в цілому [12].

Таким чином, численні дослідження науковців доводять керованість процесу формування вольових якостей школярів, в тому числі і старшокласників на уроках фізкультури.

Сучасний підхід до оцінки впливу фізичної культури і спорту на вольові якості особистість учня повинен ураховувати наступні принципи: комплексність, індивідуальність, інформативність, доступність [15].

Першою сходинкою у вирішенні поставлених завдань є формування знань з фізичної культури.

У системі загальноосвітньої школи знання з фізичної культури є складовою процесу фізичного виховання, підґрунтям підвищення мотивації та інтересу до занять фізичною культурою. В системі шкільної освіти вони набувають тільки загального довідково-інформаційного характеру.

Потрібно підвищувати значення пропаганди здорового способу життя, фізичного та морального росту, використовуючи наукові досягнення сучасної педагогіки та психології.

На думку фахівців [1, 4, 5] навчально-виховному процесі слід планувати систематичне і своєчасне підвищення труднощів шляхом підбору вправ відповідно до рівня підготовленості учнів і узгоджувати їх з розвитком конкретних фізичних здібностей.

Кожне завдання, кожну фізичну вправу необхідно виконувати з метою одночасного впливу на процес формування вольових і фізичних можливостей учнів.

Тому в процесі фізичного виховання необхідною умовою для формування волі дитини ‘ опанування технічними прийомами, підвищення рівня фізичної підготовленості.

При цьому потрібно зважати на педагогіко-психологічні способи стимулювання: похвалу, нагороди та інші прийоми, що збільшують інтерес учнів до занять і сприяє значному підвищенню впевненості у власних силах.

Крім того, в процесі впровадження концепції формування вольових якостей засобами фізичної культури потрібно враховувати закономірності вікового розвитку дітей, їх фізичних якостей - сили, швидкості, витривалості та ін., е нерівномірність його характеру, з чітко окресленими, так званими сенситивними періодами.

Саме в період 15-17 років у школярів старших класів співпадає період фізіологічного зростання з формування дорослої особистості і адекватності сприйняття світу і власної самооцінки. Тому впровадження зваженої та обґрунтованої програми по фізичному та психологічному вихованню волі може дати найкращі результати.

Така програма (модель), що зорієнтована на педагогічний процес, який базується на гуманістичних напрямах філософії, психології та педагогіки, спрямований на гуманізацію навчання та активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів потребує подальшого розвитку та впровадження нових підходів.

Крім того така програма по формуванню вольових якостей школярів повинна враховувати індивідуальні особливості дитини, використовувати педагогічні інновації у галузі фізичного виховання.

Висновки. Результати теоретичного аналізу проблеми місця фізичного виховання в формування вольових якостей старшокласників ЗОШ дозволяють стверджувати, що для вдосконалення цього процесу необхідно забезпечити: синергетичний підхід, що передбачає досягнення найкращих результатів у фізичній діяльності, узгодженості в процесі формування вольових якостей зі специфікою фізичних вправ, обґрунтуванні вікової періодизації становлення вольової сфери учнів 15-17 років, виявлення основних тенденцій та особливостей формування вольових якостей на кожному етапі вікового розвитку.

Подальшого вивчення вимагає установлення залежності процесу формування волі від вікових та індивідуальних особливостей, а також обґрунтування нових методик і критеріїв для оцінювання вольових якостей школярів та ефективності занять на уроках фізкультури в ЗОШ.

Література:

  1. Артюшенко А.О. Виховання вольових якостей в учнів середнього шкільного віку в процесі занять фізичною культурою: Автореф. дис.. .канд. пед. наук. - К., 2003. - 20 с.

  2. Бех І.Д. Виховання особистості: Наукове видання./ І.Д. Бех - К.: Либідь, 2003. - 280 с.

  3. Выготский Л.С. Педагогическая психология / Под ред. В.В. Давьдова. -М.: Педагогика, 1991. - 380 с.

  4. Высоцский Л.С. Проблема воли и ее развитие в детском возрасте / Л.С. Высоцский // Собрание сочинений. – 1982. – Т. 2. – С. 454-466.

  5. Гагаева Г.Н. Содержание и методы волевой подготовки спортсменов / Г.Н. Гагаева // Проблемы психологии спорта. – М., 1962. – С. 20-28.

  6. Головченко О. Формування особистісних якостей підлітків під час занять фізичною культурою / Головченко О. // Слобожанський науково-спортивний вісник -№3. - 2012.- С. 148.

  7. Гуревич К.М. Воспитание воли в процессе производственного обучения. / Гуревич К.М. -М.: Высшая школа, 1966. - 64 с.

  8. Ильин Е.П. Психология воли. / Е.П. Ильин – Санкт-Петербург, 2000. – 288 с.

  9. Кожевнікова Л. Мотиваційні фактори до фізкультурно-оздоровчих занять учнів молодших класів / Л. Кожевнікова //Молода спортивна наука України. - 2006. - Вип. 10. - Том 4. - С. 110-114.

  10. Комогоркин В.А. Индивидуальные особенности волевой активности школьников подростков / В.А. Комогоркин Автореф. дис. ... канд. пед. наук. - К., 1979. - 22 с.

  11. Остапенко О. Інтерес школярів до фізичної культури і спорту та особливості його виховання в старших підлітків загальноосвітньої школи / О. Остапенко // Рідна школа. - 2004. - № 2. - С. 50-53.

  12. Прокопова Л. І. Формування мотивації дітей шкільного віку до занять фізкультурно-спортивною діяльністю / Л. І. Прокопова // Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів та студентів України: [VI всеукр. наук.-практ. конф.]- Суми: СЬПУ. -2006. - С. 108-113.

  13. Пуни А.Ц. О самовоспитании воли спортсмена / А.Ц. Пуни // Проблеми психологии спорта. - М., 1962. - С. 122.

  14. Смирнов Б.Н. Психологические основы воспитания воли в физическом воспитании и спорте // Психология / Под ред. А.Ц. Пуни. – М.: ФИС, 1984. – С. 41-52.

  15. Федорович О. Виховання дисциплінованості учнів засобами фізичної культури і спорту / О. Федорович // Фізичне виховання спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві . Збірник наукових праць – 2008. - С.265-267 .

  16. Шилова М. И. Формирование нравственных и волевых черт характера подростков в школах спортивной ориентации / М. И. Шилова, Ю. В. Шевчук // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. - 2005. - № 4. - С. 46-49.

Науковий керівник:

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент Пивовар Андрій Анатолійович