Автор:
Іван Кожевніков (Ірпінь, Україна)
Попит на дистанційну освіту зростає разом з стрімким збільшенням можливостей телекомунікаційних систем і нових інформаційних технологій. Впровадження технологій дистанційного навчання стає все більш актуальним. Дистанційне навчання дозволяє вибрати за індивідуальними можливостями місце, час та темп навчання. Освіта стає доступна без відриву від виробництва, вдома на далекій відстані від ВНЗ, людям з обмеженими можливостями, безробітним, студентам, які бажають отримати другу освіту. Тому виникає питання вибору системи дистанційної освіти (СДО), яка б відповідала вимогам, як і слухачів так і ВНЗ. Така система стає посередником між студентом та викладачем, яка дає доступ до навчальних матеріалів, дозволяє перевірити засвоєння поданого матеріалу та встановлює зв’язок між студентами та викладачами.
Рис.1 Використання СДО у ВНЗ [1].
Сьогодні існує багато подібних систем. Найбільш поширеними є системи «Moodle» та «Прометей» [1].
Система «Moodle» – система управління навчанням, яка поширюється за ліцензією GNU GPL, що дозволяє вільно тиражувати, копіювати і поширювати код програми. Розроблена на мові PHP з використання бази даних MYSQL. «Moodle» має модульну архітектуру, що дозволяє розгалужувати можливості або розширювати можливості, завдяки стороннім модулям. Система переведена на багато мов, у тому числі і українську.
Потрібно вказати, що система «Moodle» доволі гнучка у налаштуваннях. Так, викладач може контролювати доступ до своїх курсів, створювати власні оцінки, контролювати виконання завдань. В системі можливий перегляд практично всіх електронних файлів, що є дуже важливим при створенні курсів. Зрозуміло, що «Moodle» – це веб-технологія, однак її можна використовувати офлайн. Для спілкування між учасниками навчального процесу в системі є чати та форуми. Оскільки основною формою контролю знань у дистанційному навчанні є тестування, в «Moodle» є великий інструментарій для створення тестів і проведення контрольного тестування.
«Moodle» відрізняється простотою та доступністю для опанування. Достатньо основних навичок роботи за комп’ютером для опанування роботи із системою.
Зареєстровані користувачі мають наступні права:
-
участь у чатах;
-
перегляд новин;
-
перегляд описів курсів;
-
реєстрація на курси, які не вимагають дозволу викладача чи адміністрації.
Для розробника курсу «Moodle» надає широкі можливості для розробки та управління курсом, а саме:
-
вчитель може на свій розсуд використовувати як тематичну, так календарну структуризацію курсу;
-
використовуючи зручний механізм налаштування, розробник курсу може, навіть не володіючи знанням мови HTML, легко вибрати колірну гамму і інші елементи оформлення навчального матеріалу;
-
редагування змісту курсу проводиться автором курсу в довільному порядку і може легко здійснюватися прямо в процесі навчання, дуже легко додаються в електронний курс різні елементи: лекція, завдання, форум, глосарій, wiki, чат і т.д.;
-
визначати дати початку і закінчення курсу, складання певних завдань, терміни тестування;
-
публікувати інформацію про курс і новини.
Система «Прометей» є комерційною розробкою і дозволяє автоматизувати весь навчальний процес. Як і «Moodle», ця система має модульну структуру, що дозволяє її розширювати, модернізувати та масштабувати. Також автори надають можливість імпортувати курси, які створені у міжнародних стандартах. Інтерфейс СДО «Прометей» локалізований на український, казахський, азербайджанський, англійська та французька мови.
Система складається з наступних модулів: навчальний портал - дозволяє публікувати загальнодоступні відомості про університет, в тому числі каталог курсів, стрічка новин, умови навчання; реєстрація та обробка заявок - дозволяє формувати замовлення на навчання і зараховувати слухачів в групи; контроль сплати/витрат - дозволяє вести облік грошових коштів за навчання; управління групами - дозволяє виконувати адміністративні операції на рівні груп; календарний план - дозволяє створювати план-графік вивчення курсу, що включає заходи різних типів, що проводяться дистанційно або очно; бібліотека - дозволяє зберігати навчальні посібники в будь-якому файловому форматі, закріплювати їх за певними курсами, виконувати повнотекстовий пошук, збирати статистику звернень слухачів, підтримує міжнародні стандарти IMS і SCORM; тестування - реалізує перевірку навчальних досягнень слухачів у режимах самоперевірки, тренінгів та іспиту; спілкування - забезпечує різноманітні засоби спілкування між учасниками навчального процесу; адміністрування - автоматизує створення і супровід об'єктів системи; мультимедіа-сервер - дозволяє передавати по мережі потокове відео/аудіо у "прямій" трансляції або за запитом; моніторинг - накопичує статистику по навчальному процесу і відображає її у вигляді спеціалізованих звітів; сервер звітів (проектне рішення) - звіти будь-якої складності, засоби візуалізації даних, експорт звітів в популярні формати, автоматична розсилка звітів по e-mail; синхронізація з системою кадрового обліку (проектне рішення) - забезпечує автоматизований обмін даними між ««Прометей»» і зовнішньою системою кадрового обліку.
Одним з небагатьох закладів в Україні, які використовують «Прометей» є Інститут післядипломної освіти Національного університету державної податкової служби України (м. Ірпінь, Київська обл.).
Як і «Moodle», «Прометей» надає можливість проводити дистанційне навчання за допомогою Інтернету або у локальній мережі.
До переваг можна віднести зручний інтерфейс, автоматизацію усіх адміністративних завдань, легкість освоєння системи, централізовану базу даних та високу продуктивність, технічну підтримку. Як недоліки можна відзначити високу вартість, відсутність власних інструментів для розробки курсів (разом з системою поставляється програма SunRav BookOffice для створення курсів, але з ліцензією на один комп’ютер).
Головні цілі обох систем - це організація доступу до навчальних матеріалів, забезпечення зв’язку між викладачем та студентом та тестування. Обидві системи досягають цих цілей і мають практично однаковий функціонал. На відміну від «Moodle», СДО «Прометей» є комерційною системою, тому «Прометей» є більш стабільною і захищеною. Однак, у той час, неможливі будь-які зміни користувачем для налаштування під власні потреби.
Національний університет державної податкової служби України, зокрема кафедра систем і методів прийняття рішень, використовує в навчанні обидві системи. Здебільшого на даному етапі СДО застосовуються для проведення тестувань.
Таблиця 1. Порівняльний аналіз СДО «Moodle» та «Прометей».
Література:
-
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у вищій освіті України: поточний стан, проблеми і перспективи розвитку: аналітичний огляд. – К.: Український інститут інформаційних технологій в освіті, 2009. – 34 с.
-
Осадчий В.В. Система дистанційного навчання університету - Збірник наукових праць Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогіка. - 2010. - N 5. - с.218 - 228.
-
СДО «Moodle» [Електронний ресурс] - URL: https://»Moodle».org/.
-
СДО «Прометей» [Електронний ресурс] - URL: http://www.prometeus.ru.