Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІОЛОГІВ

Автор: 
Лариса Шинкаренко (Одеса)

 

Початок ХХІ сторіччя характеризується в українському суспільстві постійними змінами соціально-політичних, економічних і моральних орієнтирів. Проте, незважаючи на всі негаразди у політичному житті, забезпечення високого рівня освіти є пріоритетом для будь-якої гілки української влади. Важливим напрямком сучасного реформування системи освіти в Україні є підвищення якості підготовки випускників ВНЗ, зокрема – соціологів.

Аналіз сучасного стану соціологічної науки та підготовки соціологів у ВНЗ дозволяє виділити наступні специфічні суперечності фахової підготовки соціолога:

  • між потребою суспільства у висококваліфікованих, креативних, комунікативнорозвинених, принципових соціологах і недостатньою спрямованістю професійної підготовки соціолога на формування таких професійних якостей;

  • між частинами навчального плану підготовки соціологів, а саме, між фундаментальним, гуманітарним та професійним циклами у навчальному плані;

  • між традиційними формами організації навчально-пізнавальної діяльності майбутнього соціолога та новітніми інноваційними, аналітико-інформаційними формами його професійної діяльності;

  • між аналітично-формальною та інформативно-експертною складовими діяльності соціолога;

  • між абстрактно-теоретичною підготовкою соціолога та практично-орієнтованою спеціалізацією у роботі сучасного соціолога.

Наведені суперечності дозволяють об’єктивно сформувати наступні вимоги до фахової підготовки соціологів:

  • поряд із збиранням інформації, соціологи повинні проводити зондування та аналіз тенденцій розвитку окремих явищ різних сфер суспільного життя;

  • спроможність узагальнення та оцінювання різноманітної інформації, формування теоретико-аналітичних і ціннісно-символьних систем соціальних ідентифікацій;

  • вміння працювати в галузі глобальних стратегій та прогнозів;

  • здатність до творчого перспективного пошуку і нестандартного вирішення соціальних проблем через інтеграцію соціологічних знань зі знаннями, набутими у різних галузях наук;

  • вміння будувати і логічно використовувати моделі для опису та прогнозування різних соціальних явищ.

Для подолання вищезазначених суперечностей фахової підготовки соціологів, для задоволення вимог суспільства до фахової підготовки випускників ВНЗ, необхідні зміни у навчально-виховному процесі. Суттєвим кроком до таких змін є розробка нових освітньо-кваліфікаційних характеристик та освітньо-професійних програм на основі компетентнісного підходу. Згідно листа Міністерства освіти та науки України №1/9 – 484 від 31.07.2008, Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти розроблені методичні рекомендації «Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти». Перехід на компетентнісний підхід у підготовці соціологів дозволить підвищити якість його фахової підготовки. Застосування компетентнісного підходу до математичної підготовки наведено у роботі [2, с. 85 – 88].

Підґрунтям для високого рівня фахової підготовки соціолога є математична підготовка. Незважаючи на те, що соціологія вважається гуманітарним напрямком, математична підготовка є невід’ємною складовою професійної підготовки соціолога.

Вивчення математики майбутніми соціологами, а також застосування ними сучасних математичних методів для аналізу соціальної реальності, сприяє більш успішному формуванню у студентів професійної компетентності, вмінню залучати міждисциплінарні зв’язки, здійсненню наступності у вивченні математичних навичок, розвитку критичного і прогностичного мислення. Основою розв’язку багатьох прикладних задач є методи математичного моделювання. Вміння коректно надати формулювання питання на мові вузьких спеціалістів (наприклад, математиків або програмістів), адекватно здійснити інтерпретацію отриманих результатів з точки зору соціальних наук, уточнити і провести корекцію побудованої математичної моделі є найважливішими у методичному арсеналі майбутнього соціолога [1, с. 22,23].

Проблеми математичної підготовки студентів різного професійного спрямування досить широко висвітлені у працях видатних математиків і педагогів. Це роботи Є. Вентцель, В. Глушкова, Б. Гнеденка, Л. Кудрявцева, О. Самарського, М. Шкіля. Також заслуговують уваги науково-методичні дослідження Г. Біляніна, В. Венікова, Ю. Галайко, Г. Дудки, В. Клочко, О. Красножон, Т. Крилової, Л. Нічуговської, В. Петрук, М. Потоцького, Л. Пуханової, С. Ракова, Н. Самарчук, А. Столяра, Ю. Триуса, О. Фомкіної. Незважаючи на велику кількість наукових публікацій, присвячених проблемам математичної підготовки студентів різних напрямків підготовки, ґрунтовного дослідження в галузі методики викладання математичних дисциплін соціологам українськими дослідниками не проводилось.

У процесі навчання у ВНЗ студенти вивчають наступні дисципліни математичного та статистичного циклу: «Вища математика», «Теорія ймовірностей», «Математична статистика», «Математичні та статистичні методи в соціології», «Кількісні методи соціальних досліджень». Ці предмети можливо віднести до фундаментальних дисциплін математичного та статистичного циклу. Викладання наведених дисциплін закладає основи математичної підготовки, необхідні для вивчення фахових дисциплін та майбутньої професійної діяльності. Наступність і неперервність математичної підготовки забезпечується вивченням дисциплін професійної підготовки, в яких безпосередньо застосовуються математичні та статистичні методи. Такими є «Соціальна статистика», «Логіка соціального дослідження», «Програмування соціальних досліджень», «Оцінювання соціальних програм та проектів», «Методи багатовимірного аналізу даних в соціології», «Соціально-економічна статистика», «Організація масових опитувань», «Вибірковий метод у соціології», «Соціальне прогнозування», «Моделювання соціальних процесів».

Аналіз навчальних планів провідних українських університетів, які готують соціологів, свідчить про те, що підходи до викладання математичних та статистичних дисциплін відрізняються. Навіть дисципліни обов’язкового фундаментального загальноосвітнього циклу викладаються у різному годинному обсязі. Найбільш широкий обсяг таких дисциплін викладається у Київському національному університеті ім. Тараса Шевченка та Харківському національному університеті ім. Каразіна. Зрозуміло, що підхід до викладання фундаментальних математичних дисциплін, суттєво впливає на вибір студентами дисциплін, в яких застосовуються математико-статистичні методи. Тому випускники-соціологи різних ВНЗ України мають неоднаковий рівень математичної підготовки. Така відмінність пов’язана зі специфікою підготовки у різних університетах. Час показує, що на ринку праці користуються попитом соціологи, які мають високий рівень математичної підготовки. У зв’язку з цим, досвід підготовки соціологів у КНУ та ХНУ мають перейняти більшість університетів України.

Аналізуючи методичну систему підготовки соціологів, наведемо основні шляхи їх вдосконалення:

  • оцінка рівня математичної підготовки студентів першокурсників з метою застосування методів диференційованого навчання;

  • підвищення активності та мотивації студентів за рахунок вірного поєднання різних форм проведення лекцій та практичних занять;

  • організація самостійної та індивідуальної роботи студентів на основі системного підходу її планування;

  • вдосконалення контролю засвоєння знань студентами за рахунок впровадження кредитно-модульної системи оцінки знань;

  • застосування в навчальному процесі інноваційних методів інтерактивного та телевізійного навчання з метою активізації пізнавальної діяльності;

  • використання комп’ютерних та інформаційних технологій при вивченні математичних дисциплін, організації контролю знань, спеціальних тематичних курсах;

  • активізація дослідницької роботи студентів за рахунок застосування в курсових та дипломних роботах математичних, статистичних та інформаційних методів.

Підсумком вивчення математичних дисциплін є досягнення певного рівня математичної підготовки. Математична підготовка студентів-соціологів повинна надати такі знання та вміння, які сприяють формуванню наукового світогляду, вихованню логічного мислення, забезпечують можливість використання математичного апарату у професійній діяльності, дозволяють оволодіти сучасними методами дослідження соціально-політичних явищ.

Проведений аналіз математичної та статистичної складових учбового процесу підготовки соціологів дозволяє зробити висновок, що математичні дисципліни є важливою ланкою професійного формування студентів. Підготовку висококваліфікованих соціологів, які мають високий математико-статистичної підготовки, які здатні до професійного зростання та мобільності в складних сучасних умовах розвитку суспільства, можливо забезпечити ґрунтовно та логічно побудованим циклом базисних математичних та статистичних дисциплін спеціальності «Соціологія».

 

Література:

  1. Велько О.А., Сиренко С.Н. Формирование математической компетентности студентов социально-гуманитарных специальностей / О.А. Велько, С.Н. Сиренко // Вісник Черкаського університету, 2008, Випуск 143. Серія педагогічні науки. – С.22 – 28

  2. Корнещук В.В., Шинкаренко Л.В. Компетентнісний підхід до математичної підготовки студентів. / Корнещук В.В., Шинкаренко Л.В. // Наука і освіта, 2010, №8. – С.85 – 88