Автор:
Лариса Першко, Олена Підкаура (Ірпінь, Україна)
Актуальність теми. Податкова амністія є досить поширеним явищем у даний час, адже багато платників податків прагнуть ухилитись від сплати податків або ухилитись від декларування валютних цінностей.
Головною метою податкової амністії є погашення боргових зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами, а також порядку валютного регулювання та валютного контролю.
Прихильники такого кроку з боку органів державної влади наполягають, що «оподаткування та легалізація доходів минулих періодів має бути важливим завданням фіскальної та економічної політики в Україні» і визнають необхідність «надання стимулів тим, хто ухилився від сплати податків, задекларувати їх доходи, отримані протягом минулих періодів. Але ці стимули необхідно надавати дуже обережно, щоб водночас з цим не завдати шкоди економічному розвитку в Україні» [2]. Останнє застереження, серед іншого, пов’язане з тим, що податкова амністія є доволі неоднозначним інструментом збільшення доходів держави, особливо у контексті довгострокового впливу на дотримання вимог податкової дисципліни [3]. З іншого боку, відмова держави від притягнення недобросовісних платників податків до відповідальності може бути сумнівною не лише з точки зору її неоднозначних економічних наслідків, але і з точки зору рівності всіх перед законом.
Дослідженням податкової амністії займалися такі вітчизняні вчені, як Л.М.Касьяненко, Т.А. Коляда, Н.М. Краус, І.Є. Криницький, А.М. Новицький, Н.Г. Поплічева та інші науковці. Проте, окремі аспекти проведення податкової амністії потребують більш детального дослідження.
Метою даної статті є обґрунтування сутності податкової амністії, а також дослідження наслідків проведення податкових амністій у зарубіжних країнах.
Виклад основного матеріалу. У 2014 році влада України хоче реалізувати масштабну ідею: запровадити загальне декларування доходів фізичних осіб і одночасно провести податкову амністію.
Дана ініціатива уряду логічна в даний час. Адже тіньових грошей в Україні багато і їхня легалізація допомогла б оздоровити економіку та допомогти владі залатати бюджетні діри, а також знизити податки та збільшити соціальні виплати. Ця практика є досить поширеною, яка сприяє поповненню бюджету. І розвинені країни часто звертаються до цього методу, що приносить різні результати.
Завдяки проведенню податкової амністії в 1988 році в Ірландії у бюджет було поповнено 1,5 млрд доларів (2,5% ВВП країни). В Італії у 2001-2002 роках, де одночасно проводилася податкова амністія і амністія капіталів, уряду вдалося поповнити бюджет близько 73 млрд євро.
Серед пострадянських країн ефективно провів дві податкові амністії Казахстан. В 2001 під час амністії капіталу було легалізовано 480 млн доларів . [4,c.1]. У 2005-2007, коли громадяни Казахстану могли задекларувати майно, було виведено з тіні близько 6,7 млрд доларів.
У той же час існує величезна кількість невдалих податкових амністій. Так, наприклад, у Росії в 1993 році проведення податкової амністії повністю провалилася , а в 2007 році - результати проведення податкової амністії не виправдали очікування.
У Грузії в 2005 році податкова амністія також «провалилася» повністю. Населення не здавало гроші державі навіть під низьку процентну ставку.
В Україні податкову амністію збираються провести з 2000-х років. У Верховній Раді України тривалий час лежить на розгляді Проект Закону «Про податкову амністію». Успіх податкової амністії ґрунтується на декількох факторах. Так, громадяни повинні розуміти, що після амністування капіталів надалі з них запитають у всій строгості закону і не платити податки вже буде не можна. Для того, щоб громадяни платили винагороду державі, необхідно, щоб цей процес став легким, простим і зрозумілим. Крім того, громадяни повинні довіряти державі і владі. Якщо громадянин країни буде розуміти, що із всіх дорогих автомобілів, будинків, убрань українських держслужбовців дійсно заплачений податок, у неї буде більше стимулів заплатити державі та вивести свій капітал з тіні.
Будь якому економічному явищу притаманні наслідки, так само і податковій амністії , як позитивні так і негативні. Зараз, коли податкове навантаження значно знижено, відсоток сплати податків збільшився. Податкова амністія допоможе змінити думки підприємців і додати їм впевненості у завтрашньому дні, ставши реальним кроком до нормалізації відносин між державою і бізнесом.
Проведення податкової амністії у 2014 році може значно поповнити бюджет України, стати реальним джерелом збільшення його доходів. Є невпевненість в результатах амністії. Існують приклади більш (Бельгія, Ірландія, Казахстан) і менш (Німеччина, Франція та США) вдало проведених амністій. Важливо врахувати причини негативних результатів, наприклад, невигідні умови, недовіра громадян державі, неясності закону про амністію, несправедливі рішення державних чиновників.
Міжнародний досвід свідчить, що для результативного проведення податкової амністії в Україні необхідним є дотримання поставлених умов:
-
одноразове проведення амністії;
-
неконфіскаційний характер амністії;
-
достатні гарантії щодо звільнення від відповідальності за задекларовані суми;
-
поєднання амністії з більш жорстокими умовами відповідальності у випадку подальшого приховування доходів;
-
неохідною є розробка інституційного забезпечення,що включає: кадрове, організаційне, правове;
-
активна пропаганда, рекламна компанія у всіх засобах масової інформації;
- гарантування на законодавчому рівні, що інформація про податкові правопорушення, осіб, що зважились, на легалізацію капіталів,буде конфеденційною.
Висновки. Проведення податкової амністії може стати реальним джерелом доходів державного бюджету, але набагато ефективніше було б провести першу амністію, підготувавши до неї відповідне законодавче підґрунтя, щоб ефект був максимальним і даний метод став новим етапом у розвитку економічної системи країни, а не просто спробою поповнення бюджету.
Література:
1. Який вид податкової амністії потрібен Україні? / Інститут економічних досліджень та політичних консультацій в Україні [Електронний ресурс]. – 8 с. –режим доступу : http://www.ier.com.ua/files/ publications/Policy_papers/German advisory group/2013/S32_ukr.pdf.
2. Продан О. Бізнес вимагає залишити в Україні сім податків і провести фінансову амністію / О. Продан [Електронний ресурс]. – режим доступу : http://vkurse.ua/ua/business/ostavit-v-ukraine-semnalogov-i-provesti-finansovuyu-amnistiyu.html.
3. Ordower H. Restricting the Legislative Power to Tax: Intersections of Taxation and Constitutional Law / H. Ordower [електронний ресурс] // Electronic Journal of Comparative Law. – December 2012. – Vol. 11.3. – 17 p. – режим доступу : http://www.ejcl.org/113/article113-31.pdf.
4. Жарко Р. П. Теоретико-методичні засади удосконалення податкового регулювання підприємницької діяльності [Текст] / Р. П. Жарко : Автореф. дис. канд. екон. наук. – К., 2012. – 24 с.
5. Іванов Ю. Б. Проблеми розвитку податкової політики та оподаткування [Текст] : Монографія / Ю. Б. Іванов. – Х : ВД “ІНЖЕК”, 2012. – 448 с.
6. Крисоватий А.І. Гармонізація оподаткування у парадигмі загальнодержавних інтересів [Текст] / А. І. Крисоватий, Т. В. Кощук // Фінанси України. – 2004. – № 2. – С. 109–117.