Автор:
Олена Боричевська (Макіївка, Україна)
Навчальний процес у вищій школі відповідно до Болонського процесу, що поступово впроваджується у вищу освіту України, має бути спрямований на підготовку освіченого фахівця, який уміє ініціативно, творчо мислити, самостійно поповнювати свої знання та застосовувати їх у діяльності.
Успіх підготовки фахівців залежить від багатьох факторів, одним з яких є самостійна робота студентів. В процесі впровадження кредитно-модульної системи навчання у вищому навчальному закладі (ВНЗ), значна частина навчального матеріалу виноситься на самостійне опрацювання студентами. Тому основним завданням викладача у ВНЗ стає організація активної самостійної роботи студентів.
Щоб виконати завдання, які постали перед вищою школою, потрібно вдосконалювати навчально-виховний процес, розробляти нові методи і форми взаємодії викладача і студента, стимулювати самостійну навчальну діяльність молоді, оскільки саме життя довело, що тільки ті знання, які людина набула самостійно, завдяки власному досвіду, думці й діям, стають справді її здобутком. Тому останнім часом спостерігається тенденція до збільшення годин на самостійну роботу студентів у ВНЗ. Оволодіння уміннями та навичками самостійної діяльності є найважливішою умовою здійснення безперервної освіти.
Реалізація цієї мети тісно пов’язана з посиленням ролі самостійної роботи в навчальному процесі. У зв’язку з цим у навчально-пізнавальному процесі актуальною стала проблема раціональної організації самостійної роботи. Вчені й педагоги-практики завжди приділяли багато уваги вивченню різних аспектів, пов’язаних із самостійною роботою. У наукових роботах В.К. Буряка, Б.Г. Єсипової, А.М. Івасишина, В.В. Луценко, П.І. Підкасистого, Н.О. Шишкіної та інших, досліджувались сутність поняття самостійної роботи, принципи її організації, розглядались різні класифікації, вивчались методи, форми, засоби проведення самостійної роботи, розроблялись методики планування, організації та контролю самостійної роботи.
Необхідність пошуку нових підходів щодо організації самостійної роботи студентів у сучасних умовах, де інформаційні технології є невід’ємною частиною, пов’язана з розв’язанням наступних протиріч:
-
між динамічним розвитком інформаційних технологій, засобів дидактичного супроводження та збереженням традиційних моделей навчання;
-
між потребами в опануванні способами моделювання навчання з застосуванням інформаційних технологій і відсутністю реалізації процесів системних технологій.
Розв’язання цих протиріч й визначає актуальність нашого дослідження.
Мета даної статті – розглянути поняття самостійної роботи студентів та розкрити специфіку організації самостійної роботи студентів-філологів засобами інформаційних технологій навчання.
Поняття «самостійна робота» вчені розглядають у двох значеннях: 1) як активну пізнавальну творчу діяльність студента, яка присутня у будь-якому виді навчальних занять; 2) як один із видів навчальних занять під керівництвом викладача, але без його особистої участі.
Вчений П.Підкасистий розрізняє самостійну роботу та самостійну діяльність студентів. Під самостійною роботою, він розуміє «дидактичний засіб навчання, штучну педагогічну конструкцію», за допомогою якої педагог організує діяльність суб’єктів навчання як на занятті, так і під час виконання домашнього завдання. Крім того, суб’єкти навчання беруть участь у різнорівневих процесах навчального пізнання під час виконання самостійної роботи. Таким чином, самостійна робота – це «засіб організації та виконання учнями визначеної пізнавальної діяльності». Самостійна діяльність розглядається автором як «цілеспрямований процес, який організується та виконується у структурі навчання для розширення конкретних навчально-пізнавальних завдань» [1, с.45].
Самостійна робота є найважливішим компонентом педагогічного процесу, що передбачає інтеграцію різних видів індивідуальної та колективної навчальної діяльності, яка здійснюється як під час аудиторних, так й позааудиторних занять, без участі викладача та під його безпосереднім керівництвом [2, с.65].
При вивченні іноземної мови у ВНЗ самостійна робота передбачає поетапне засвоєння нового матеріалу, його закріплення, застосування на практиці, повторення матеріалу. Ефективність самостійної роботи залежить від її організації, змісту, взаємозв’язку та характеру завдань у даному виду самостійної роботи та результатів її виконання[3, с.15].
Поняття інформаційні технології – це система сукупності методів засвоєння знань і способів діяльності на основі взаємодії викладача, студента та засобів інформаційно-комунікативних технологій, спрямованих на досягнення результату навчального процесу. Аналіз вивченої літератури та узагальнення практики дозволяють визначити дидактичні можливості інформаційних технологій в організації самостійної роботи студентів:
-
забезпечення гнучкості навчального процесу за допомогою варіативності, зміни змісту і методів навчання, форм організації навчальних занять, поєднання різних методик навчання для студентів різного рівня підготовки;
-
варіювання складності завдань, об’єму завдань та темпу їх виконання;
-
активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів за рахунок ігрового навчання, моделювання якісно нового типу візуалізації навчального матеріалу, як реальних, так і віртуальних об’єктів, процесів та явищ;
-
посилення мотивації і пізнавального інтересу студентів у навчанні за рахунок новизни методів навчання, можливості індивідуалізації навчання, реалізації технічних можливостей комп’ютера, забезпечення позитивного емоційного фону навчання;
-
організація гнучкого управління навчальним процесом на основі здійснення педагогічної корекції і безперервного зворотного зв’язку, якісні зміни контролю навчальної діяльності – це здійснення контролю з діагностикою, зворотнім зв’язком і оцінюванням етапів, надання контролю характеристик систематичності й об’єктивності.
Усі сучасні освітні технології спрямовані на те, щоб привчити студента працювати самостійно, так як саме ця якість дає можливість успішно адаптуватися в умовах швидкозмінного суспільства. Головну роль в організації самостійної роботи студентів мають ті інформаційні технології, які відкривають студентам доступ до нетрадиційних джерел інформації, дають можливості для творчості, набуття та закріплення навичок, дозволяють реалізувати нові форми й методи навчання .
Самостійну роботу студентів при вивченні іноземної мовиз використанням інформаційних технологій можна організувати як систему:
-
роботи з електронними виданнями в бібліотеці, підготовки до практичних занять;
-
виконання індивідуальних завдань на основі використання інформаційних технологій;
-
поточної атестації за допомогою електронного тестування;
-
використання освітніх сайтів та автоматизованих навчальних програмних засобів.
Значне місце в самостійній роботі студентів-філологів займає використання Інтернет-технологій для ефективного пошуку інформації. Доступність великої кількості електронних статей, книг, довідкової літератури, електронних навчально-методичних розробок, які викладено на сайтах університетів, безумовно розширюють творчий потенціал студентів за умов, якщо вони вміють творчо працювати з добутою інформацією. Окрім знання методів пошуку студенти мають опанувати методи аналізу, синтезу, узагальнення інформації [4, с.105].
Значна увага в рамках самостійної роботи студентів-філологів приділяється виконанню ними проектних робіт з подальшим представленням проектів у формі презентацій. Це забезпечує можливість групової інтеракції та індивідуального вдосконалення мовленнєвих та дослідницьких вмінь студентів, а також навичок вмінь проведення групових дискусій та обговорень.
Проектна методика має досить великий потенціал, оскільки характеризується високою комунікативністю та передбачає висловлювання студентами своїх власних поглядів, почуттів, активне включення у реальну дійсність, прийняття особистої відповідальності за результат. Відмітна риса цієї методики – це організація навчальної діяльності у формі проекту-роботи, що самостійно планується та реалізується студентами, в якій мовне спілкування вплітено у інтелектуально-емоційний контекст іншої діяльності (гри, подорожі тощо).
Проведення Інтернет-проектів дає можливість практично використовувати здобуті знання в реальних життєвих ситуаціях, сприяє розвитку комунікативних умінь та навичок студентів. Існує два види проектів: WWW-проекти і E-mail-проекти.
WWW-проекти розраховані на те, що студенти отримують завдання, для виконання якого їм необхідно знайти інформацію в Інтернеті, а потім представити результати свого пошуку. Тема проекту може відповідати темі підручника або бути незалежної від неї, але в будь-якому випадку вона має бути цікавою для студентів.
Комунікацію електронною поштою краще проводити за допомогою E-mail-проектів, які проводяться за участю двох чи декількох груп студентів із різних країн, для яких мова, яка використовується, є іноземною, а не рідною.
Перевагою цих проектів є те, що комунікація іноземною мовою відбувається з реальними партнерами. Студентам важливо, що тексти створюються не для викладача з метою продемонструвати свої знання та отримати оцінку, а для партнерів-однолітків з метою передачі цікавої інформації чи обговорення актуальної проблеми. Це сприяє розширенню мовної комунікації студентів і підвищенню мотивації вивчення іноземної мови [5, с.27].
Оволодіння іноземною мовою в процесі проектної роботи надає студентам справжню насолоду пізнання, залучає до нової культури. Перевагами проектної методики безсумнівно є різноманітність, проблемність, задоволення від навчання, яка розвиває в студентів навички самостійної роботи.
Принципово новим підходом до організації самостійної роботи, як зазначає Н.Бойко, є використання мережевих технологій та телекомунікацій, що надає доступ студентам до значного обсягу інформаційних ресурсів. Розгалужені пошукові можливості мережевих систем дають змогу оперативно знаходити потрібну інформацію, допомагають перейти від звичайного отримання інформації до активної участі студента в її пошуку [6, с.64 ].
Розглянемо можливості використання деяких інформаційних технологій у самостійній роботі студентів при вивченні іноземної мови:
-
для пошуку інформації в мережі – використання web – браузерів , баз даних, користування інформаційно-пошуковими і інформаційно-довідковими системами, автоматизованими бібліотечними системами, електронними журналами;
-
для організації діалогу в мережі – використання електронної пошти, синхронних і відстрочених телеконференцій.
-
для навчання чотирьох видів мовленнєвої діяльності ( читання, письма, говоріння та аудіювання) – використання групи вузькоспеціальних навчальних сайтів, які мають кілька видів складності.
Проектна робота має потенціал для комплексного застосування всіх попередніх видів роботи з використанням інформаційних технологій та може відбуватися у таких формах: робота за проектами, запропонованими викладачем (використання всього комплексу можливостей телекомунікаційних мереж: пошук інформації, діалог в мережі, розробка і проведення власних проектів в курсі навчання у ВНЗ і на практиці.
Отже, необхідність ефективної організації самостійної роботи студентів обумовлена все вищими вимогами до рівня підготовки майбутніх фахівців для їх компетентного входження в ринок праці міцно сформованими потребами у постійній професійній самоосвіті та саморозвитку. Вирішенню цього завдання сприятиме широке застосування інформаційних технологій навчання.
Література:
-
Пидкасистый П.И. Организация учебно-познавательной деятельности студентов: учебн. пособие / Пидкасистый П.И. – М.: Педагогическое общество России, 2004. – 112 с.
-
Журавська Л. М.Концептуальніумовиуправліннясамостійноюроботоюстудентів у ВНЗ / Журавська Л. М. // Освітатауправління. – Т. 3. – 1999. – №2.
-
Козаков В. А.Самостоятельная работа студентов и ее информационно-методическое обеспечение: учебн. пособие. / Козаков В. А. –К. :Вища школа, 1990. – 112с.
-
Ландэ Д. В. Поиск знаний в интернет. Профессиональная работа / Ландэ Д. В. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2005. – 72 с.
-
Подопригорова Л.А. Использование Интернета в обучении иностранным языкам/ Подопригорова Л.А.// Иностранные языки в школе. ‒ 2003. ‒ №5. –с. 25-31
-
Бойко Н.І. Основні педагогічні аспекти використання інформаційних технологій та технологій дистанційного навчання в самостійній роботі студентів /Н.І.Бойко// Наукові записки: Збірник наукових статей НПУ імені М.П. Драгоманова. – К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова ‒ Випуск 71. ‒ 2008. ‒ с.63-69