Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛГІЙ У ПРАКТИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА

Автор: 
Людмила Лис (Боярка, Україна)

Немає в світі більш гуманної і відповідальної професії, ніж педагог. У його руках найкоштовніша цінність - людина! Життя змінюється, треба не відставати від нього. У контексті сучасності серед освітян повинні поширюватись нові педагогічні технології, які б відповідали вимогам сучасного навчально–виховного процесу. Сьогодні педагог повинен навчатись управляти діяльністю як усього колективу, так і кожного учні зокрема. Проте це не можливо в межах традиційного уявлення про педагогічний процес. Вища школа повинна бути спрямована на пошук нових ефективних методів підготовки спеціаліста; вивчення сучасних педагогічних технологій і їхню роль в навчально-виховному процесі.

Навчальний процес в сучасних умовах реформування системи вищої освіти вимагає постійного вдосконалення. Головними вимогами до випускника, крім професійних знань, вмінь та навичок, стають компетентність і мобільність. У зв’язку з цим акценти при викладанні навчальних дисциплін переносяться не тільки на формування знань і вмінь та навичок, з боку викладача, а й сам процес пізнання, ефективність якого повністю залежить від пізнавальної активності самого студента. Успішність досягнення мети залежить не тільки від змісту освіти, але і від того, як засвоюється навчальний матеріал.

При підготовці фахівців сучасного інформаційного простору необхідно, щоб знання носили творчий та пошуковий характер, оскільки навчання стимулює розвиток пізнавальної активності, сприяє розвитку творчих та розумових здібностей.

Для успішної та ефективної побудови методики викладання слід спиратися на такі компоненти як: індивідуальні здібності студентів, здатність викладачів до ефективного впровадження сучасних освітніх технологій, дидактична орієнтація на вироблення позитивного мотивованого ставлення учнів до нового, оцінку результатів діяльності, аналіз схеми управління впровадженням сучасних освітніх технологій. В зв’язку з цим визначальну роль у наданні високоякісної освіти відіграє викладач з його професійними та особистісними якостями. Так, сучасний викладач виконує ряд багатофункціональних ролей, а саме наставник, лектор, психолог, соціолог, експерт, модератор, консультант, аналітик, посередник. Тому викладачу потрібні різноманітні навички: лекторські, професійні, методичні, аналітичні, соціальні тощо.

Той метод викладання хороший, яким добре оволодів викладач, - говорить педагогічна мудрість стосовно вчителя школи. Це твердження буде правильним і для педагога вищої школи. У будь-якій справі потрібна професійна майстерність. Особливо потрібна досконала майстерність у такому гнучкому процесі, як формування особи і підготовка фахівця у вищій школі.

Педагог повинен любити свою справу, бути працьовитим, сповненим життя, діяльним і чуйним, любити студентів, прагнути до збагачення своїх знань і досвіду. Він не може вважатися добрим педагогом, якщо не здатен привертати до себе студентів своєю ласкою, не ставиться до них, як рідний батько, не залучає всіх вихованців до навчальної праці, не вміє пробуджувати у них інтерес до знань.

Сучасні освітні технології сприяють підвищенню ефективності діяльності вищих навчальних закладів з умов:

  • їх науковості;

  • дотримання принципу безпосередньої взаємодії викладача та студента;

  • володіння викладачами активними методами навчання, позитивною мотивацією до підвищення інтелектуального рівня студентів у процесі активного навчання.

Важливо, щоб викладач умів обирати такі методи і форми роботи, які відповідають меті навчальної дисципліни. Як зазначали свого часу відомі педагоги: «Викладання є мистецтво, а не ремесло – у цьому самий корінь викладацької справи. Весь час винаходити, вимагати, удосконалюватися – ось єдиний курс викладацького робочого життя».

Можливості сучасного комп’ютера дозволяють інтенсивно застосовувати комп’ютерну техніку в навчальному процесі. Відкриваються нові можливості викладання навчального матеріалу. З’являється можливість використовувати комп’ютер під час лекцій, практичних і лабораторних занять. Застосування графічного зображення, комп’ютерного моделювання, анімації, різноманітної кольорової палітри дають нові можливості викладачеві зробити навчальний процес біль цікавим, різноманітним і ефективним.

Використання сучасних інформаційних технологій на занятті – надзвичайно актуальне і водночас проблематичне для викладача. Сьогодні використання інформаційних технологій – одна з умов успішного вивчення, засвоєння та застосування набутих знань та умінь. Тому викладач повинен окрім ґрунтовної фахової підготовки, володіння сучасною комунікативною методикою, використовувати інформаційні технології на усіх етапах навчання – це вимога часу. Сучасні інформаційні технології мають бути ефективним інструментом, який полегшить засвоєння знань, зробить навчання інтерактивним, комунікативно спрямованим, цікавим, наочним, індивідуальним.

Розглядаючи питання, щодо використання комп’ютера у навчанні можна виділити такі позитивні моменти його впровадження:

  • мотивує навчання;

  • дає можливість викладачу застосувати індивідуальний підхід;

  • сприяє розвитку самостійності студентів;

  • спонукає користуватися інформацією, що безпосередньо стосується особистого чи професійного життя;

  • підвищує поінформованість щодо інших дисциплін;

  • забезпечує сучасний матеріал, що відповідає інтересам і потребам студентів;

  • використання мережі Інтернет, як джерела додаткової інформації.

Використання інформаційних технологій дозволяють інтенсифікувати діяльність викладача, підвищити якість навчання предмету. Застосування нових інформаційних технологій дозволяє направити інтелектуальний потенціал студентів на позитивний розвиток.

На заняттях можна використовувати такі форми інформаційних технологій: створення презентацій, готові програмні засоби, тестові оболонки. Застосування презентацій та слайдів – фільмів під час лекцій забезпечує динамічність, наочність, більш високий рівень і обсяг інформації порівняно з традиційними методами. Комп’ютерні презентації – ефективний метод вивчення будь-якого матеріалу. Під час презентації матеріалу в графіках, картинках, таблицях, тезах, віртуальних моделях включаються механізми не тільки звукової, але й зорової й асоціативної пам’яті.

Виділяють низку переваг впровадження інформаційних технологій в навчальний процес:

  • можливість демонстрації експериментів, прикладів, порівнянь, аналізу ситуацій і т.д.

  • розвиток творчих здібностей студентів, активізація пізнавальної діяльності і підвищення мотивації до навчання;

  • здійснення контролю знань

До інформаційних технологій необхідно звертатися лише в тому випадку, коли вони забезпечують більш високий рівень освітнього процесу в порівнянні з іншими методами навчання.

Нові інформаційні технології навчання надають потужні і універсальні засоби отримання, опрацювання, зберігання, передавання, подання різноманітної інформації, полегшують виконання рутинних, технічних, нетворчих операцій, пов’язаних із дослідженням різних процесів і явищ або їх моделей, розкривають широкі можливості щодо істотного зменшення навантаження під час навчально-пізнавальної діяльності.

Перехід до інформаційного суспільства кардинально змінює положення системи освіти, її інституційний статус. Освіта стає не лише інструментом взаємопроникнення знань і технологій в глобальному масштабі, але й капіталу, засобом боротьби за ринок, рішення геополітичних завдань. Сучасному суспільству необхідна масова якісна освіта, спроможна забезпечити зростаючі потреби споживача та виробника матеріальних і духовних благ.

Таким чином, використання сучасних освітніх технологій у практичні й діяльності викладача дозволить максимально ефективно забезпечити засвоєння знань та навичок студентами та активувати їх потенціал, що дозволить підготувати висококваліфікованих спеціалістів.

Література:

 

  1. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 229с.

  2. Жук Ю.О. Характерні особливості поведінки у комп’ютерно- орієнтованому навчальному середовищі // Компютерно-орієнтовані системи навчання: збірник наукових праць./ Ю.О. Жук. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова Випуск 4, 2001. – 230с.

  3. Мархель І.І. Нові інформаційні технології навчання в навчальних закладах України. / І.І. Мархель. – Одеса: Друк, 2001. – 242с.

  4. Наволкова Н.П. Практична педагогіка для вчителя. / Н.П. Наволкова, В. М. Андрєєва. – Ооснова, Х., 2009. – 120 с.

  5. Пєтоха О.М. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О. М. Любарська. – К.: Вид-во А.С.К, 2003. – 255с.

  6. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посіб. / О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: Вид-во А.С.К, 2004. – 189с.