Автор:
Наталія Гринюк (Горлівка, Україна)
У національному відродженні України як суверенної держави, одним з важливих завдань є рівень професійної підготовки студента до майбутньої трудової діяльності.
З метою підготовки високоякісних фахівців набули широкого впровадження інноваційні технології навчання.
Сучасні вимоги до навчання полягають не тільки в тому, щоб студенти отримали систему теоретичних знань, практичних умінь і навичок, наукових фактів, готових істин і штампів поведінки. Навчання повинно активізувати розумову діяльність студентів за допомогою активних, діалогових форм організації занять, формувати здатність творчо мислити, вміння аналізувати факти, аргументовано захищати власну точку зору, правильно застосовувати інформацію, вчитися розуміти інших людей і співпрацювати з ними. Цього можна досягти за допомогою інтерактивного навчання.
За даними психологічних досліджень під час лекції відбувається 5% засвоєння, читання - 10% засвоєння, відео/аудіо матеріалів- 20% засвоєння, демонстрації - 30% засвоєння, дискусійних груп - 50% засвоєння, практики
через дію -75% засвоєння, навчання інших/застосування отриманих знань
відразу ж - 90% засвоєння.
Поняття «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «іntеract», де «іnter»- взаємний і «асt»-діяти. Таким чином, «інтерактивний» означає здатний до взаємодії (діалогу) з чим-небудь (наприклад, комп'ютером або ким-небудь (людиною).
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх його учасників. Спільна діяльність студентів в процесі пізнання, оволодіння навчальним матеріалом означає, що кожний вносить в цей процес свій особистий індивідуальний вклад, що йде обмін знаннями, ідеями, засобами діяльності.
Інтерактивне навчання - це співнавчання, взаємонавчання, де і студент і викладач являються рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання.
Причому відбувається це в атмосфері доброзичливості та взаємопідтримки, що дозволяє переводити пізнавальну діяльність на більш високі форми кооперації та співпраці. Створюються комфортні умови навчання, за яких кожен, хто навчається, відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність.
Протягом останніх років при викладанні основ психології та міжособового спілкування я впроваджую окремі інтерактивні технології навчання.
Інтерактивна лекція, на відміну від традиційної лекції, яка характеризується тривалим монологічним викладом матеріалу викладачем і певною пасивною позицією студентів, передбачає активну участь студентів. Під час проведення інтерактивної лекції я намагаюсь оволодіти увагою аудиторії, використавши яскравий вступ: поставити провокаційне питання, навести цікавий приклад, продемонструвати щось, поставити кілька питань так, щоб студенти могли відповісти шляхом голосування тощо. У процесі викладання лекції я використовую ілюстрації, структурно-логічні схеми, таблиці, роздатковий матеріал. Студенти залучаються до процесу навчання й обміркування інформації за допомогою вчасно поставлених питань. Також я намагаюсь використовувати більше прикладів для ілюстрації теорії. Після представлення навчальної інформації студентам пропонується виконати інтерактивні завдання, які допоможуть закріпити й застосувати нові знання. Інтерактивна лекція незамінна при передачі великого об’єму інформації в структурованій формі.
На практичних заняттях з основ психології я використовую роботу в парах, малих групах для вирішення психологічних ситуацій, завдань. Наприклад, при вивченні теми «Особливості міжособистісного спілкування медичної сестри і пацієнта», студенти, працюючи в малих групах, визначають тип конфлікту, конфліктну ситуацію та стиль вирішення конфлікту. Кожен студент в групі виконує свою роботу. Спікер (керівник групи) зачитує завдання групі, організовує порядок виконання, пропонує учасникам групи висловити свою думку, заохочує до роботи, визначає доповідача. Секретар веде записи результатів роботи групи і має бути готовим узагальнити думку групи під час підведення підсумків. Спостерігач бере участь в роботі групи, висловлює свої пропозиції щодо оцінювання членів команди.
Кожна група отримує не тільки конкретне завдання, але й інструкцію щодо організації групової роботи:
-
Висловлюватись спочатку за бажанням, а потім по черзі;
-
Дотримуватися правил активного слухання;
-
Намагатися в групі дійти спільної думки.
Після обговорення проблемних завдань представники груп аналізують свою роботу.
Також використовую комунікативні ігри, тренінгові завдання, які представлені в навчально-методичному посібнику з основ психології та міжособового спілкування. Вони дозволяють за короткий проміжок часу оволодіти практичними вміннями та навичками.
Технологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Цей метод часто поєдную з прийомом «Незакінчені речення». Наприклад, при вивченні теми «Дослідження індивідуальних особливостей особистості» я пропоную студентам співвіднести поняття «людина», « індивід», «особистість», «індивідуальність» і закінчити речення: «Я вважаю себе особистістю або (поки не особистістю), тому що...» . «Для відповіді на це питання я використовував (ла) такі теоретичні аспекти ...» . «Якби я був(ла) психологом, я б розглядував (ла) особистість з погляду...».
«Дискусія» - це широке публічне обговорення якогось спірного питання. Вона є важливим засобом пізнавальної діяльності, сприяє розвитку критичного мислення, дає можливість визначити власну позицію, формує навички аргументації та відстоювання своєї думки, поглиблює знання з обговорюваної проблеми.
При вивченні теми «Дослідження темпераменту» студентам пропонується тема дискусії: «Чи вважаєте ви, що вчення Кречмера про темперамент на сучасному етапі є неактуальним?» і запитання до дискусії:
1. В чому полягає суть теорії про темперамент Імануїла Канта?
2. Що позитивного є в теорії Гіппократа?
3. Суть теорії І.П. Павлова.
4. Поясніть поняття змішаний тип темпераменту.
-
Чи є раціональне зерно в теорії Кречмера?
Навчання через дію на практичних заняттях здійснюється за допомогою елементів рольових та ділових ігор, які дозволяють оволодіти системою професійних знань, вмінь та навичок, моделями поведінки та соціально-психологічних відносин у реальній виробничій ситуації. При цьому власні переживання студентів запам'ятовуються яскраво та зберігаються протягом тривалого часу.
Отже, використання інтерактивних технологій навчання має свої переваги і труднощі. Позитивними моментами їх використання, на мою думку, є: розширення пізнавальних можливостей студентів, зокрема у здобуванні, аналізі та застосуванні інформації з різних джерел; як правило, високий відсоток засвоєння інформації; значні можливості для самоконтролю і взаємоконтролю; викладач сильніше розкривається перед студентами, він сам стає інтерактивним, виступає як лідер, наставник; забезпечуються можливості демократичного, рівноправного партнерства між викладачем і студентами та всередині колективу; активна роль студентів, які здійснюють процес навчання значною мірою самостійно і творчо; студенти мають можливість спілкування між собою і розвитку комунікативних умінь та навичок, формування особистої позиції щодо сприйняття змісту навчання; висока внутрішня мотивація студентів, основу якої становить досягнення успіху і самореалізації особистості.
До складнощів застосування окремих інтерактивних технологій можна віднести: на вивчення порівняно невеликого обсягу інформації витрачається значний час; студенти звикли до традиційного проведення занять, тому важко налагодити взаємонавчання як постійно діючий механізм; зміна традиційної діяльності призводить до виходу за рамки «зони комфорту», виникнення ситуації невизначеності, і, природно, виникнення ситуації несприйняття нового.
Для того, щоб подолати складнощі застосування інтерактивних технологій, треба пам'ятати: процес активізації діяльності студентів та їх взаємодії повинен проходити поступово. Краще старанно підготувати декілька інтерактивних занять, чим часто проводити наспіх підготовлені заняття. Треба мотивувати студентів до вивчення шляхом добору найбільш цікавих проблем, оголошення очікуваних результатів (цілей) заняття і критеріїв оцінки роботи.
Для ефективного застосування інтерактивного навчання викладач повинен старанно планувати свою роботу і попередню підготовку студентів.
Використання інтерактивних технологій - не самоціль. Це лише засіб досягнення тієї атмосфери в групі, що найкраще сприяє атмосфері співробітництва, порозуміння і доброзичливості, надає можливість дійсно реалізувати особистісно-орієнтоване навчання. Це, звичайно, не означає, що потрібно використовувати тільки інтерактивне навчання. Для навчання важливі всі рівні пізнання і всі види методик і технологій.
Література:
-
Баханов К. М. Що ж таке технологія навчання?// Шлях освіти – 1999 - № 3 – 24 с.
-
Баханов К. М. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі. Монографія - Запоріжжя. Просвіта, 2000- 160с.
-
Богданова І.М. Професійна підготовка майбутніх вчителів на основі застосування інноваційних технологій - Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. - К., 1998 - 22с.