Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

КРИТЕРІЇ СФОРМОВАНОСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ МЕТАЛУРГІЙНОГО ПРОФІЛЮ

Автор: 
Інна Учитель (Дніпропетровськ, Україна)

Необхідність моніторингу сформованості педагогічної майстерності майбутніх педагогів професійного навчання металургійного профілю зумовила потребу у визначенні критеріїв її оцінювання.

Здійснений аналіз наукових праць та власна педагогічна практика дозволили визначити наступні критерії для оцінювання сформованості педагогічної майстерності майбутніх педагогів професійного навчання металургійного профілю: когнітивний (володіння змістом і дидактикою його організації); праксеологічний (уміння організації і здійснення педагогічної діяльності); фасилітативний (педагогічна підтримка, стимулювання і мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів); суб’єктивний (професійно важливі якості, креативність).

Для кожного із критеріїв існують конкретні прояви, які вказують на рівень їхньої сформованості [1, с. 73]. Враховуючи це, на основі аналізу наукових досліджень ми визначили чотири рівні сформованості педагогічної майстерності майбутніх педагогів професійного навчання: елементарний, репродуктивний, адаптивний, творчий.

За когнітивним критерієм показниками сформованості педагогічної майстерності майбутнього педагога професійного навчання металургійного профілю є наступні.

Елементарний рівень: Випускник потребує допомоги викладача у проектуванні заняття, моделюванні системи знань з окремої теми, трансформації її до особливостей учнів. Утруднюється у застосуванні традиційних методів навчання, проведенні мотивації на різних етапах заняття, в оцінюванні роботи учнів, відповідях на учнівські питання. Поведінка невпевнена, педагогічні дії не цілеспрямовані, необдумані і нелогічні. Перевантажує сприйняття учнів завеликими обсягами навчальної інформації. Не використовує електронні засоби навчання, мультимедіа, презентації.

Репродуктивний рівень: Випускник самостійно проектує заняття, застосовує традиційні методи навчання, проводить заключну мотивацію, доцільно застосовує традиційні засоби оцінювання роботи учнів. Утруднюється в моделюванні системи знань з окремої теми, у трансформації навчальної інформації до особливостей учнів. Педагогічні дії непослідовні, нелогічні. Не використовує електронні засоби навчання, мультимедіа та презентації.

Адаптивний рівень: Випускник самостійно трансформує навчальну інформацію до особливостей учнів, моделює систему знань з окремої теми, застосовує традиційні методи, адаптує існуючі методики до можливостей певної учнівської групи, проводить мотивацію на різних етапах заняття, застосовує традиційні засоби оцінювання роботи учнів. Утруднюється у використанні презентацій, мультимедіа. Педагогічні дії послідовні, логічні.

Творчий рівень: Випускник самостійно трансформує навчальну інформацію до індивідуальних властивостей учнів, моделює заняття з певної теми, творчо проводить мотивацію учнів на різних етапах заняття, застосовує інноваційні засоби оцінювання роботи учнів, використовує активні та інтерактивні методи навчання, схеми, таблиці, оригінальні презентації, мультимедіа, враховує вікові особливості учнів. Педагогічні дії цілеспрямовані, послідовні, логічні.

За праксеологічним критерієм показниками сформованості педагогічної майстерності майбутнього педагога професійного навчання металургійного профілю є наступні.

Елементарний рівень: Випускник не здатен до самоорганізації, здійснення самоаналізу, адекватного оцінювання власної педагогічної діяльності. Утруднюється в утриманні учнів у «малому колі уваги», реагуванні на «кризи уваги» учнів, змінах темпу мовлення, виразному мовленні. Відсутній план професійно-педагогічного саморозвитку. Не сформовано індивідуальний стиль педагогічної діяльності.

Репродуктивний рівень: Випускник утримує учнів у «малому і середньому колі» уваги, здійснює самоаналіз педагогічної діяльності. Утруднюється у реагуванні на «кризи уваги» учнів, у змінах темпу мовлення, адекватному оцінюванні власних результатів, виразності мовлення. Відсутній план професійно-педагогічного саморозвитку. Не сформовано індивідуальний стиль педагогічної діяльності.

Адаптивний рівень: Випускник утримує учнів у «малому, середньому і великому колі» уваги, гнучко реагує на «кризи уваги» учнів, змінює темп мовлення, інтонаційно виокремлює найважливіші поняття, здійснює самоаналіз і адекватну самооцінку власної педагогічної діяльності. Має програму професійно-педагогічного саморозвитку на найближчі 3 роки. Не сформовано індивідуальний стиль педагогічної діяльності.

Творчий рівень: Випускник утримує учнів у «малому, середньому і великому колі» уваги, гнучко реагує на «кризи уваги» учнів, змінює темп мовлення, інтонаційно акцентує увагу, творчо застосовує гумор. Сформовано індивідуальний стиль педагогічної діяльності.

За фасилітативним критерієм показниками сформованості педагогічної майстерності майбутнього педагога професійного навчання металургійного профілю є наступні.

Елементарний рівень: Випускник створює атмосферу страху, напруженості, займає авторитарну позицію, надмірно моралізує, нав'язує власну думку, створює ситуацію конкуренції. Виявляє нездатність реагувати на емоційний стан учнів, бути толерантним, щирим, виявляти інтерес до думок учнів, емоційно заражати аудиторію, звертатись до життєвого досвіду учнів, управляти власними емоціями, створювати ситуацію успіху для учнів. У спілкуванні характерна монологічність, мовлення інтонаційно невиразне, дикція нечітка. Центрується на помилках учнів. Не виявляє інтересу до педагогічної діяльності.

Репродуктивний рівень: Випускник створює атмосферу напруженості, займає авторитарну позицію. Виявляє нездатність відчувати емоційний стан учнів, бути толерантним, щирим, виявляти інтерес до думок учнів, емоційно заражати аудиторію. Утруднюється у зверненні до життєвого досвіду учнів, в управлінні власними емоціями. Ситуацію успіху створює лише для активних учнів. У спілкуванні характерна монологічність, мовлення інтонаційно невиразне, дикція чітка. Центрується на досягненнях активних учнів. Не виявляє інтересу до педагогічної діяльності.

Адаптивний рівень: Випускник створює доброзичливу робочу атмосферу, позиціонує учня як центральну постать навчально-виховного процесу, займає партнерську позицію. Виявляє гуманне ставлення до учнів, здатність реагувати на зміни емоційного стану учнів, толерантність, недостатню щирість (виражає педагогічно доцільно тільки позитивні почуття). У виборі форм, методів враховує індивідуальні особистісні властивості учнів, звертається до життєвого досвіду учнів, емоційно заражає аудиторію. Утруднюється виявляти ініціативу, творчістьу створенні ситуації успіху для всіх учнів. Виконує роль помічника, організатора. Діалогічність і монологічність у спілкуванні врівноважені. Мовлення інтонаційно виразне, дикція чітка; свідомо застосовує різноманітні засоби невербальної комунікації для сугестивно-інформаційного впливу на учнів; психологічно налаштовується на творчу працю, але витрачає забагато сил на занятті. Центрується на успішності власної діяльності. Стійкий виражений інтерес до педагогічної діяльності.

Творчий рівень: Випускник створює доброзичливу робочу атмосферу, позиціонує учня як центральну постать навчально-виховного процесу, займає партнерську позицію. Виявляє гуманне ставлення до учнів, здатність реагувати на зміни емоційного стану учнів, толерантність, щирість (виражає педагогічно доцільно як позитивні, так і негативні почуття). У виборі форм, методів творчо враховує індивідуальні особистісні властивості темпераменту учнів, звертається до життєвого досвіду учнів, емоційно заражає аудиторію творчим натхненням, жагою знань. Виявляє ініціативу, творчість у створенні ситуації успіху для всіх учнів. Виконує роль помічника, консультанта. У спілкуванні виражена діалогічність. Мовлення інтонаційно виразне, дикція чітка; вільно застосовує різноманітні засоби невербальної комунікації для сугестивно-інформаційного впливу на учнів; психологічне налаштування на творчу працю зберігає протягом усього заняття. Центрується на розвитку особистості учнів. Виражає у різних формах стійкий інтерес до педагогічної діяльності.

За суб'єктивним критерієм показниками сформованості педагогічної майстерності майбутнього педагога професійного навчання металургійного профілю є наступні.

Елементарний рівень: У випускника відсутні бажання займатись педагогічною діяльністю, зацікавлення знайомитись із новою психолого-педагогічною літературою, гнучкість мислення в процесі аналізу конкретних педагогічних ситуацій, здатністьі творчо розв’язувати педагогічні завдання. УВипускнк уруднюється у здійсненні самоорганізації і рефлексії власної педагогічної діяльності, розв'язанні прогнозованих педагогічних ситуацій. Повільно переключається з одного виду діяльності на інший. Професійно немобільний.

Репродуктивний рівень: Випускник вагається у правильності вибору професії, не ініціативний у самостійному здобуванні нових психолого-педагогічних знань і умінь. В аналізі конкретних педагогічних ситуацій мислить стереотипно. Самостійно здійснює самоорганізацію власної педагогічної діяльності. Утруднюється у здійсненні рефлексії, розв'язанні нестандартних педагогічних ситуацій. Недостатньо швидко переключається з одного виду діяльності на інший. Професійно немобільний.

Адаптивний рівень: Випускник впевнений у правильності вибору професії, проявляє ініціативу у самостійному здобуванні нових психолого-педагогічних знань. В аналізі прогнозованих і непрогнозованих педагогічних ситуацій швидко, але не гнучко мислить, йому бракує творчості Самостійно здійснює самоорганізацію і рефлексію власної педагогічної діяльності. Швидко переключається з одного виду діяльності на інший. Професійна мобільність потребує розвитку.

Творчий рівень: Випускник має виражене стійке бажання реалізуватись як педагог професійного навчання. Ініціативно діє у самостійному здобуванні нових знань за фахом. В аналізі прогнозованих і непрогнозованих педагогічних ситуацій швидко, гнучко мислить. Творчо здійснює самоорганізацію і рефлексивну діяльність (застосовує для цього електронні засоби). Швидко переключається з одного виду діяльності на інший. Самостійно ретельно планує і здійснює самоорганізацію діяльності. Швидко переключається з одного виду діяльності на інший. Професійно мобільний.

Отже, для моніторингу сформованості педагогічної майстерності майбутніх педагогів професійного навчання металургійного профілю визначено критерії (когнітивний, праксеологічний, фасилітативний, суб’єктний) та рівні (елементарний, репродуктивний, адаптивний, творчий). До кожного із критеріїв визначено показники, що дають змогу описати сформованості педагогічної майстерності у випускників - майбутніх педагогів професійного навчання металургійного профілю.

Література:

1. Тарасова О.В. Психологічні умови розвитку професійного мислення учнів професійно-технічних навчальних закладів гірничого профілю: дис. канд. психол. наук : 19.00.07 / Тарасова Олена Володимирівна. – К., 2010. – 283 с.

 

Науковий керівник:

доктор педагогічних наук, Сушенцева Лілія Леонідівна.