Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

ПРІОРИТЕТИ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ-ПІАНІСТІВ

Автор: 
Лілія Шевченко (Одеса, Україна)

Проблема з’ясування закономірностей, принципів організації навчальної роботи в системі вищої музичної освіти, оновлення змісту і технологій професійної підготовки майбутніх піаністів завжди привертала увагу визнаних вчених (Г.П. Прокофьєв, Г.М. Коган, А.Д. Алексеєв, Л.А. Баренбойм, А.А. Ніколаєв и др.) та педагогів-практиків (А.А.Люблинський, Е.М. Шендерович, Н.А. Крючков, Л.М. Живов). Між тим, питання організації педагогічного спілкування й міжособистісної взаємодії, а також навчання й професійного виховання іноземних студентів-піаністів, зокрема з китайської народної республіки, не знайшло належного висвітлення в музичній педагогіці. Проблема полягає в тому, щоб забезпечити не тільки єдність усіх аспектів професійної підготовки означеного контингенту випускників вищих музичних навчальних закладів, але й гармонізацію її змістового і процесуального, інтелектуального та емоційного, етичного й естетичного аспектів в їх єдності.

Актуальність проблеми особистісно зорієнтованого навчання іноземних студентів у вищих музичних навчальних закладах вмотивована широким проблемним полем, що можна представити у вигляді суперечностей між:

  • соціальною значущістю професійної підготовки сучасного покоління піаністів й рівнем її теоретичного розроблення;

  • необхідністю формування творчої індивідуальності майбутнього піаніста і стереотипним уявленням про ефективність засобів його професійної підготовки;

  • вимогами до розвитку особистості, її творчої ініціативи, самостійності, мобільності, компетентності і відповідальності у сфері музичного мистецтва, та якістю професійної підготовки майбутніх піаністів із складу іноземних студентів.

Основою перспективної музично-освітньої парадигми слугує особистісно орієнтований підхід до організації професійної підготовки майбутніх піаністів. Зумовлено це тим, що міжнародна комісія виокремила кілька важливих аспектів реалізації освіти: навчитися жити і трудитися спільно, здобувати та використовувати знання, навчитися працювати й жити в нових соціокультурних умовах. Ці аспекти вмотивовують організацію професійної підготовки іноземних студентів-піаністів на особистісному рівні, а мету викладача спеціального фортепіано орієнтують на підготовку конкурентоспроможного фахівця-виконавця, здатного творчо діяти на особистісному рівні.

Особистісно орієнтований підхід до організації професійної підготовки майбутніх піаністів-виконавців випливає із системи філософсько-психологічних принципів музичної педагогіки й характеру їх творчої професійної праці, яка зумовлена активністю особистості в сфері музичного мистецтва, потребою її неперервного саморозвитку й кар’єрного зростання. Через це підготовка піаністів-виконавців повинна бути орієнтована як гуманітарний людиноутворювальний процес [1, с. 13], щоб знайти, підтримати, розвинути в них людяність й закласти професійні механізми творчої самореалізації, самозахисту, самовиховання, необхідні для становлення особистості самобутнього виконавця.

Під особистісно орієнтованим підходом слід розуміти «методологічну спрямованість навчального процесу на особистість студента, що дає змогу, керуючись можливостями, здібностями і творчим потенціалом, забезпечувати процеси професійного саморозвитку, самореалізації й самоутвердження особистості майбутнього фахівця, становлення його індивідуальності, творчого стилю діяльності» [2, с. 347]. Означений підхід орієнтує навчальний процес не тільки на особистість студента-піаніста, але й на зміну характеру його навчання в класі спеціалізованого фортепіано. При цьому важливо залучити студентів-піаністів до таких ситуацій, де б вони мали активно діяти, самостійно обирати оптимальні шляхи розв’язання музично-виконавських завдань, персонально відповідати за їх наслідки. Побудова навчальної роботи в класі спеціалізованого фортепіано як процесу розв’язання індивідуально-творчих й музично-виконавських завдань забезпечує професійну перспективу студентів-піаністів.

Крім того, особистісно орієнтований підхід до професійної підготовки майбутніх піаністів-виконавців спрямований на формування їх важливих особистісних і професійних якостей, передбачаючи створення активного креативного освітньо-виховного середовища, необхідного для становлення творчої особистості фахівця сфери музичного мистецтва. Творчість, самоактуалізація, креативність, індивідуалізація є основними складниками особистісно орієнтованого підходу як стратегії підвищення якості професійної підготовки майбутніх піаністів-виконавців. Професійна підготовка, відповідно до вимог особистісно орієнтованої музичної освіти, покликана передусім забезпечити відповідну соціалізацію особистості іноземного студента, тобто створити оптимальні умови для опанування ним нового соціального досвіду, що гармонізує його інтеграцію в життя українського суспільства, сферу української музичної культури й майбутню професійну діяльність. Соціалізація та професійно-особистісна спрямованість музично-виконавської підготовки іноземного студента-піаніста зумовлюють уведення до її змісту особистісно значущих компетенцій, що вможливлює перехід від знеособлених професійних постулатів до особистісних смислів, ціннісного ставлення до знань й мистецької освіти. Стратегія особистісно орієнтованого підходу до організації вищої музичної освіти – це відкрита освітня технологія, яка здатна до саморозвитку та базована на поєднанні сучасних дидактичних принципів музичної педагогіки. Специфічні риси цього підходу в сфері вищої музичної освіти полягають у тому, що він:

– орієнтує професійну підготовку на особистість іноземного студента-піаніста як на головну цінність і її мету;

– підтримує розвиток суб’єктних властивостей, збереження індивідуальності студента як піаніста-виконавця, орієнтує на роботу з його професійною свідомістю та особистісними смислами;

– уводить майбутніх піаністів-виконавців в у світ музичної культури, науки й освіти;

– активізує їх творчий потенціал, розвиває креативні здібності та нестандартні дії в розв’язанні різних професійних проблем;

– стимулює студентів-іноземців до вияву ініціативи й самостійності в розв’язанні власних життєвих й професійних проблем у нестабільному соціумі.

Реалізація особистісно орієнтованого підходу слугує методологічним ресурсом модернізації вищої музичної освіти й підвищення якості професійної підготовки майбутніх піаністів-виконавців. Ідеться про забезпечення прозорості педагогічного процесу й дидактичного спілкування, налагодження нових взаємин у системі «викладач – іноземний студент» в класі спеціалізованого фортепіано, реалізацію здатності сприймати студента як полікультурну особистість, розуміти всю складність і багатовимірність його вдачі, виявити в нього спадкові, набуті й розвинені здібності та можливості, розрізняти багатозначність вчинків і дій, різноманітність мотивів, емоцій та почуттів.

Побудова професійної підготовки як процесу досягнення перспективних цілей допомагає залучити іноземних студентів до ситуацій активних професійних дій, закріплення індивідуального стилю музично-виконавської діяльності та артистичних здібностей. Виявлення особистісної позиції в навчальних ситуаціях через виконання різноманітних функцій і ролей забезпечує перетворення навчальної інформації, професійних знань у керівництво до дії. В процесі музично-виконавської підготовки студент повинен моделювати, програвати, відпрацьовувати й закріплювати власні професійні дії та вчинки, оскільки це підвищує результативність його професійного становлення як піаніста-виконавця.

Особистісно орієнтований підхід стимулює перетворення мотиваційних установок у смислові установки індивідуальності, коли музично-професійні знання, що опановуються у навчальному процесі, набувають особистісного смислу. Знання-цінності є основою виникнення особистісно-смислових відношень, що забезпечують рух від діяльної свідомості до професійної поведінки майбутнього піаніста. Для особистісно-смислових відношень характерні:

– наявність соціальної позиції студента як суб’єкта музично-виконавської діяльності;

– професійно-ціннісні мотиви, що спонукають до активних рольових дій;

– гуманістичні взаємини в системі «викладач – іноземний студент», що ґрунтовані на гуманно орієнтованій педагогічній взаємодії, співробітництві та співтворчості;

– перехід знань в особистісний смисл, професійні цінності;

– наявність професійно смислових установок;

– активні дії, регульовані професійними смисловими установками.

Усе це дає підстави для вибору цілей, різних ролей, що студент використовує як інструмент і засіб для вибору професійної поведінки. Програвання навчальних ролей у ході професійної підготовки допомагає майбутньому піаністу усвідомити її як цінність, як засіб, що вможливлює професійне зростання й перебудову власної професійної індивідуальності відповідно до вимог часу. Отже, особистісно орієнтований підхід спрямований на подолання застарілих стереотипів традиційної системи музичної підготовки й керування процесом становлення творчої індивідуальності піаніста як професійного виконавця. Загалом, використання дидактичного потенціалу означеного підходу сприяє удосконаленню професійної підготовки майбутніх піаністів, оновленню її цілей, завдань, пріоритетів, стратегій розвитку та підвищення якості вищої музичної освіти.

Література:

1. Бондаревская Е. В. Личностно-ориентированный подход к качеству образования в условиях модернизации / Е. В. Бондаревская. – Рн/Д, 2003. – 390 с.

 

2. Кондрашова Л. В. Высшая педагогическая школа и Болонский процесс: реалии и перспективы / Л. В. Кондрашова. – Кривой Рог : КГПУ, 2007. – 474 с.