Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ СТУДЕНТІВ ВНЗ І-ІІ РІВНІВ АКРЕДИТАЦІЇ

Автор: 
Петро Гунько (Черкаси, Україна)

Постановка проблеми. Чи не найважливішим показником, що характеризує благополуччя сучасного суспільства та держави є стан здоров’я молодого покоління. Величезні можливості для фізичного і духовного оздоровлення, валеологічного виховання, формування культури здоров’я юнаків та дівчат студентського віку містяться у фізкультурно-оздоровчій та спортивній діяльності. Однак традиційна система фізичного виховання у ВНЗ не дає можливості повніше реалізувати ціннісний потенціал рухової активності студентів, що потребує змін існуючих змісту та форм навчання.

Забезпечення ефективного функціонування системи фізичного виховання студентської молоді у сучасних умовах вимагає пошуку новітніх оптимальних та, головне, ефективних технологій. Хоча останнім часом учені спрямували свої зусилля на оновлення та пошук шляхів формування культури здоров’я молоді, проте впровадження інноваційних технологій в систему фізичного виховання ще не достатньо вивчене та потребує удосконалення.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Сучасний етап вивчення проблеми привертає увагу багатьох вчених і педагогів-практиків. Так, наприклад, молодими вченими К. Н. Сергієнко та А. І. Сторожик вивчається питання використання мультимедійних технологій у процесі фізичного виховання молодших школярів [1]. Значна увага приділяється вивченню зарубіжного досвіду по впровадженню комп’ютерних технології в навчально-виховний процес у сфері фізичного виховання в класичних університетах Республіки Польща [2]. Такими науковцями, як О. М. Гауряк та О. Ю. Дикий вивчаються можливості використання інноваційних технологій в галузі фізичного виховання в умовах сучасної школи [3; 4]. Слід зазначити, що вчені не оминули увагою питання використання інновацій в організації контролю знань студентів [5]. Між тим, незважаючи на проведені дослідження, ще не достатньо вивченим залишається питання застосування інноваційних технологій під час комплексної оцінки фізичного розвитку та фізичної підготовленості студентів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації.

Мета дослідження. Визначення інноваційних підходів до оцінки та контролю, як складових навчального процесу фізичного виховання студентів.

Основні результати дослідження. „Фізичне виховання” суттєво відрізняється від інших навчальних дисциплін. За умов оптимізації рухової активності студентів, підвищення життєвого тонусу, зміцнення здоров’я, фізичне виховання сприяє більш якісному засвоєнню теоретичного та практичного матеріалу з інших навчальних дисциплін. Воно забезпечує різнобічну фізичну підготовку, підвищує рівень знань про власний організм і умови його раціонального функціонування, закладає основи більш високої працездатності та професійної придатності. Але невизначеність щодо місця і значення дисципліни у нових стандартах освіти створює труднощі в розробці навчальних планів і робочих програм, оцінюванні знань, умінь та навичок, перевірці рівня фізичної підготовленості студентів.

При традиційній системі фізичного виховання контроль знань студентів дозволяє провести оцінку досягнутих юнаками та дівчатами результатів навчання лише частково та не завжди об’єктивно, що призводить до зниження мотивації студентської молоді до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності. Тому, перед системою вищої освіти постає проблема діагностування рівня знань студентів і своєчасної корекції під час їх засвоєння, а також підвищення об’єктивізації та індивідуалізації контролю результатів навчання.

Для вирішення зазначених вище проблем нами було розроблено та частково впроваджено в навчальний процес організаційно-управлінську модель комплексної оцінки процесу фізичного виховання студентів. Запропонована модель дає змогу відслідковувати динаміку показників фізичної підготовленості, соматичного здоров’я та фізичного розвитку юнаків і дівчат, які навчаються в коледжі. Отримані результати уможливлюють впровадження індивідуального, диференційованого підходу до кожного студента, що вкрай актуально враховуючи постійне зростання кількості студентів, які мають відхилення в стані здоров’я та віднесені до спеціальної медичної групи.

Ефективність організаційно-управлінської моделі комплексної оцінки процесу фізичного виховання студентів забезпечується великим різноманіттям вимірювань, тестів та проб, що дають змогу провести комплексну (100%-ву) оцінку стану здоров’я юнаків і дівчат. Цьому ж сприяє систематичність вимірювань, що мають проводиться тричі в навчальному році (вересень, грудень та травень).

Усе викладене вище, на нашу думку, буде сприяти підтримці та підвищенню інтересу студентів до оцінки власного здоров’я та відслідковування динаміки його показників. Більше того, за допомогою оціночних критеріїв та розрахункових формул стає можливо визначити не тільки якісну, а й кількісну оцінку показників здоров’я.

Ми вважаємо, що започаткування рейтингу рівня фізичного розвитку та фізичної підготовленості в номінаціях „найкраща академічна група”, „найкраще відділення” та „найкращий студент коледжу” значно підвищить мотивацію до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності.

Запропоновані тести та проби досить інформативні та прості у використанні. Тому, набуті уміння та навички проведення моніторингу власного фізичного розвитку та фізичної підготовленості можуть бути використані самостійно під час зимових та літніх канікул, на старших курсах, де навчальними планами заняття з фізичного виховання не передбачені, а також упродовж усього свого свідомого життя.

Добре відомо, що перед викладачами завжди стоїть проблема підвищення мотивації студентів до занять з фізичного виховання; як зробити ці заняття не тільки цікавими, а й показати їх необхідність в забезпеченні повноцінної (без хвороб) життєдіяльності та зміцненні здоров’я. На нашу думку, одним із способів вирішення цієї проблеми є запровадження бально-рейтингової системи оцінки навчальних досягнень з предмету „Фізичне виховання”.

Запропонована нами система відповідає вимогам Болонської декларації. Вона враховує рівень соматичного здоров’я студентської молоді, що забезпечує можливість впровадження особистісно-орієнтованого підходу до кожного юнака та дівчини коледжу. Залежно від медичної групи нами запропоновані критерії та система оцінювання знань, умінь та навичок студентів. Юнаки та дівчата, які віднесені до основної та підготовчої медичних груп, оцінюються за такими компонентами: рівень фізичної підготовленості (РФП), уміння та навички з видів спорту, активність на занятті, відвідування навчально-тренувальних занять, індивідуальна науково-дослідна робота та рівень теоретико-методичних знань. Теоретичні та методичні знання передбачається оцінювати за допомогою розроблених тестових завдань. За правильні відповіді максимально можливо отримати 20 балів. Запитання тестових завдань ранжуються за складністю та оцінюються від 0,5 до 5 балів. Для підготовки студентів до теоретичного тестування та контролю знань з дисципліни „Фізичне виховання” розроблена спеціальна комп’ютерна програма, що розміщена на сайті коледжу.

Студенти, які віднесені до спеціальної медичної групи, оцінюються за такими компонентами: уміння та навички володіння технічними елементами волейболу та баскетболу з урахуванням протипоказань за хворобою, активність на занятті, відвідування навчально-тренувальних занять, індивідуальна науково-дослідна робота та рівень теоретико-методичних знань. Згадані вище студенти звільнені від виконання державних тестів і нормативів оцінки фізичної підготовленості населення України (ДТ), натомість вони повинні знати методику перевірки та оцінки головних рухових якостей: гнучкість, сила, спритність, швидкість та витривалість.

Студенти, які звільнені від практичних занять з дисципліни „Фізичне виховання”, оцінюються за такими компонентами: підготовка доповіді, індивідуальна науково-дослідна робота та рівень теоретико-методичних знань. Згадані вище студенти за індивідуальним графіком, що узгоджений з викладачем та завідувачем відділення, готують 3 доповіді та захищають 2 реферати. В установлений термін проходять теоретичне тестування.

Аналіз наукових джерел інформації та власний досвід вказує на те, що нормативи ДТ не відповідність рівню фізичного розвитку й здоров’я сучасної студентської молоді та недостатньо враховують індивідуальні можливості юнаків та дівчат. Враховуючи вказане вище, нами модернізовані стандартні ДТ та розроблена нова методика визначення рівня фізичної підготовленості студентів, що дає можливість оцінювати не стільки результати тестів, скільки динаміку змін у цих результатах для кожного студента. Більше того, модернізовані тести мають більшу шкалу оцінювання (20 балів замість 5), що робить їх більш „чутливими” до фізичних можливостей кожної молодої особи та дають можливість отримати додаткові бали за понаднормове виконання нормативу.

Впровадження в навчальний процес фізичного виховання організаційно-управлінської моделі комплексної оцінки процесу фізичного виховання студентів передбачає наявність методичної підтримки та апаратного комплексу. Методична підтримка необхідна для детального опису процедури проведення тестування функціональних показників організму студентів. Особливий розділ методики – інтерпретація результатів функціонального тестування для втручання в навчальний процес коригуючого характеру. Апаратний комплекс повинен забезпечувати можливість вимірювання функціональних показників, бути достатньо компактним, надійним та, бажано, не дорогим. Персональний комп’ютер – необхідний елемент апаратного комплексу, що дозволяє здійснювати підрахунки та зберігати інформацію. Комп’ютер допомагає викладачу за розробленими критеріями аналізувати динаміку показників здоров’я, проводити їх експертизу для кожного студента, академічної групи й відділення та вносити відповідні зміни в навчальний процес фізичного виховання коледжу.

Висновки

Отже, у результаті дослідження нами визначено інноваційні підходи до оцінки та контролю знань, умінь та навичок студентів з дисципліни „Фізичне виховання”. Такими, на нашу думку, можуть бути: впровадження організаційно-управлінської моделі комплексної оцінки процесу фізичного виховання студентів, удосконалення шкали оцінювання тестових випробувань рухових здібностей юнаків і дівчат та запровадження нової методики оцінки рівня фізичної підготовленості, застосування тестових завдань для оцінки теоретичних знань з дисципліни, запровадження бально-рейтингової системи оцінки навчальних досягнень, започаткування рейтингу фізичного розвитку та фізичної підготовленості студентів, академічної групи та коледжу, використання комп’ютерних технологій в процесі фізичного виховання.

 

Література:

 

  1. Сергієнко К. Н. Використання мультимедійних технологій у процесі фізичного виховання молодших школярів / К. Н. Сергієнко, А. І. Сторожик // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : зб. наук. пр. за ред. С. С. Єрмакова. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2009. – № 211. – С. 101–104.

  2. Долгова Н. О. Інноваційні комп’ютерні технології як засіб організації процесу фізичного виховання в університетах Польщі / Н. О. Долгова // Витоки педагогічної майстерності. Збірник наукових праць. − Полтава, 2011. − № 3. – С. 114−118.

  3. Гауряк О. Використання інноваційних технологій на уроках фізичної культури в умовах сучасної школи / Олена Гауряк // Фізична культура, спорт і здоров’я людини, 2011. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до журналу : http://arr.chnu.edu.ua/handle/123456789/180.

  4. Дикий О. Ю. Інноваційні технології на уроках фізичної культури / О. Ю. Дикий // Педагогічний пошук. − 2011. − № 2 (70). – С. 17−18.

  5. Педашевська Н. М. Використання інновацій в організації контролю знань майбутніх учителів початкових класів з фізичного виховання / Н. М. Педашевська. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до журналу : http://vuzlib.com.