Автор:
Володимир Власов (Київ, Україна)
На переконання відомих українських дослідників С.Б. Кримського та Ю.В. Павленка, теорія цивілізаційного розвитку (це, на нашу думку, є складовою нової меганауки глобалістики – В.В.), визначається трьома основними чинниками: концептуальним, політичним та економічним [1].
При цьому, в умовах глобалізації світ, як вони вважають, не стільки уніфікується за поверхово сприятливими американськими зразками, скільки набуває вигляду поліцивілізаційної структурно-функціональної системи, в якій окремі цивілізаційні складові поводяться неоднаково і своїм традиційним ідейно-ціннісним підґрунтям великою мірою визначають майбутнє народів та країн, що їх складають [1, c. 4].
Розкриваючи пізнання в системі культуротворчої діяльності, автори зазначають, що культура є:
-
історичною системою за походженням і за сутністю;
-
причетною до того материнського грунту історії, що породжує людину і людську субстанцію культурних процесів;
-
процесуальною, не зводячись до статичної споруди з ідей і речей, матерії і духу;
-
завжди відтворення історичного досвіду в його потенційності;
-
творчою реалізацією значущих потенціалів освоєння світу, досвіду історії і заданих нею можливостей;
-
особистою структурою переживання, відтворення і трансформації історії в нормі і цінності конкретних людей, дозволяючи перетворювати цю історію у біографію індивідуального життя;
-
ширшою за людську цивілізацію як таку, припускаючи не лише вихід у прийдешнє як за рахунок сьогодення, так і шляхом актуалізації невикористаних можливостей минулого [1, c. 12-17].
Торкнувшись науки як феномену розвитку цивілізації, автори зазначили, що наука в широкому значенні цього слова притаманна людству протягом всієї історії його цивілізації, а саму науку вони розуміють як виробництво та систематизацію знань про закономірності існуючого засобами теоретичного обґрунтування й емпіричного випробування та перевірки пізнавальних результатів для розкриття їх об`єктивного змісту (істинності, достовірності, інтерсуб`єктивності) [1, c. 33-35].
При цьому, найважливіші етапи становлення науки відповідають, за їх оцінкою, основними віхами розвитку людства – від первинності до цивілізації та тієї глобальної трансформації (виділено нами – В.В.), початок якої, на їхню думку, поклало перетворення середньовічного Західнохристиянського світу у Новоєвропейський при формуванні новоєвропейської концептуальної науки, яка, на відміну від традиційної науки, розробляє власні, інтерцивілізаційні пояснювальні механізми – наукові теорії, і яка стала надбанням усього людства [1, c. 36-37].
Крім того, наука, за їх уявленнями, є породженням певної соціокультурної реальності з притаманними їй уявленнями про прекрасне і потворне, простір і час, долю людини і сенс життя [1, c. 39].
Оскільки людство впритул підходить до червоної риски, що демонтує буття і небуття, то перед великою наукою, за Тейяр де Карденом, стоїть проблема вирішити, що нам дозволено і де ліміти припустимої активності людини у різних сферах. Відповідь на ці питання автори вбачають у застосуванні вчення В.І. Вернадського про ноосферу, з точки зору якої „розум – це не господар буття”, а його репрезентант, необхідна розпорядницька за своєю функцією сила, що діє не сама по собі, а в контексті загальних космопланетних закономірностей існуючого, коли розумність людини в її взаєминах із зовнішнім світом має своїм критерієм цілісність, системність та єдність ноосфери [1, c. 41].
Як зазначають автори, існують визначені космічні (точніше ноосферні) межі людського свавілля у природі, визначені межі, за якими вичерпуються космічні функції земного розуму [1, c. 42].
На їх думку, „придбання сучасною наукою людиносорозмірних параметрів характеризує не її антропологізацію чи навіть суб`єктивізацію, а є парадигмою цієї людської діяльності” [1, c. 46].
Оцінюючи розгалуження історичних процесів та їх зростаюче прискорення, автори дійшли висновку, що це веде до культурного розриву між сьогоденням і майбутнім при дезінтегрованості контрастних субкультур нинішніх поколінь, а майбутнє, як компонента історичного часу, стає, на їх думку, розмінною картою глобальної стратегії конкуренції за знаходження місця у світовій історії з виникненням нині соціальної задачі цілісного присвоєння нових характеристик минулого, сьогодення і майбутнього (виділено нами – В.В.) [1, c. 55-60].
Більше того, автори вважають, що „грандіозність можливостей майбутнього розкриває потенціал минулих епох настільки ж необмежено, як і необмежені сходження історії до нових обріїв досвіду ” [1, c. 61], а історія, здійснюючи динамічний розвиток, немов залишає поза хронологічними вимірами відбитки минулих епох у вигляді сплячих можливостей [1, c. 63].
Стверджуючи, що нині ми підходимо до завершення тисячолітнього всесвітньо-історичного циклу, який відповідає періоду становлення і розвитку світової цивілізації у її звичних для нас формах, автори констатують, що під впливом зусиль Заходу людство вперше за свою історію протягом останніх століть перетворилося на єдину глобальну структурно-функціональну макро-цивілізаційну систему (виділено нами – В.В.) при формуванні на планеті жорсткої ієрархії, що базується на трьох формах домінування Заходу: фінансовій, військово-політичній та інформаційній [1, c. 98-99].
У цілому, автори представляють періодизацію формування планетарної цивілізації таким чином:
а. привласнюЮче суспільство
(рання первісність: доба мисливства і збиральництва)
Вузлова точка – неолітична революція та виникнення
відтворюючого господарства.
б. відтворююче суспільство
(цивілізаційний процес)
I. П е р е д ц и в і л і з а ц і й н і (п і з н ь о п е р в і с н і)
с у с п і л ь с т в а – становлення основ цивілізації
1. Стадія родового ладу (родові і гетерогенні общини без надобщинних органів влади й управління):
а) кровно-родове суспільство.
Вузлова точка – формування гетерогенних общин;
б) общинно-родове суспільство.
Вузлова точка – становлення племінних органів влади і управління.
2. Стадія племінного ладу:
а) корпоративно-племінне суспільство.
Вузлова точка – формування чифдомів-вождеств;
б) вождесько-племінне суспільство.
Вузлова точка – міська революція та виникнення ранньоцивілізаційних систем.
II. Ц и в і л і з о в а н і с у с п і л ь с т в а
-
Традиційні аграрно-міські суспільства (самодостатні локальні та регіональні цивілізації):
а) стадія ранніх традиційних (локальних) цивілізацій (ранньокласових або ранньодержавних суспільств).
Вузлова точка – „осьовий час”, перехід від локальних до регіональних цивілізацій;
б) стадія зрілих традиційних (регіональних) цивілізацій (станово-класові суспільства).
Вузлова точка – велика трансформація Заходу: відродження, великі географічні відкриття, реформація, утвердження капіталізму і промисловий переворот.
-
Модерне техногенно-міське суспільство (світова макроцивілізація):
а) індустріальна макроцивілізація об`єднаного людства.
Вузлова точка – науково-технічно-інформаціональна революція;
б) глобально-інформаціональна макроцивілізація інтегровано-регіоналізованого людства.
Оцінюючи глобалізацію та Україну, автори визначилися з виділенням аспектів протиріч глобалізації: інформаційно-технологічний, економічний, соціальний, політичний, демографічний, екологічний та культурний. При цьому, за оцінкою одного з авторів монографії, при виході найрозвинутішої частини людства на постіндустріально-інформаційний рівень розвитку спостерігається розкриття глибоких культурних протиріч як між західними формами масової культури з традиційними цінностями незахідних народів, так і в межах самої соціокультурної системи Заходу [1, c. 252].
Що стосується України, то обраний нею за вказівкою МВФ та інших „міжнародних” організацій курс призвів, за оцінкою авторів, „до її системної деградації, яка охопила всі сфери життя – від промислового і сільськогосподарського виробництва до охорони здоров`я, освіти, науки і культури, від галузей, що забезпечують життя суспільства, до сфер його біологічного і соціального відтворення ” [1, c. 255].
Єдиним підґрунтям, на їх думку, можливого підйому України є її людський капітал, з його традиційною, укоріненою у глибинах східно-християнської ментальності формою з ціннісною орієнтацією на працю заради самореалізації та здобуття поваги і авторитету через своїх близьких і співробітників [1, c. 257].
Фактично автори ведуть мову щодо відродження України (виділено нами – В.В.) за рахунок розвитку людського потенціалу держави.
Наприкінці монографії автори зазначають, що у сучасному світі глобалізація обмежується на карті соціокультурних світів планети вже не тільки по „горизонталі”, а й по „вертикалі” у ракурсі меридіанної локалізації, складаючи верхній поверх цивілізаційних багатоповерхових процесів, які визначаються не за ціннісними характеристиками, а за часовим показником – інноваційними надбудовами над традиційними рівнями. При цьому, така багаторівнева система цивілізаційного процесу дозволяє, на думку авторів, виявити аспекти, найбільш сприятливі як для розгортання самої глобалізації, так і для збереження базової специфіки культур і етнічних цінностей, розкриваючи можливість залучення унікальності конкретних форм етнокультурного різноманіття світу для посилення різних форм результативності глобалізації [1, c. 309].
Література: