-
Михайло Карпович Гродзинський – батько відомих вчених-біологів, академіків Андрія та Дмитра Гродзинських, народився 24 жовтня 1890 р. в с. Подгородне Володимир-Волинського повіту Волинської губернії в родині лісника – Карпа Івановича Гродзинського [4, арк. 10].
Михайло Карпович не розповідав про свою родину, тому відомі лише факти, які вдалося вияснити Дмитру Михайловичу. Дід академіків, Карл фон Гродзинський, був сином одного з трьох братів Гродзинських, які брали участь у Варшавському Листопадовому Повстанні 1830 р. З трьох братів тільки їх прадід залишився живим і емігрував до Пруссії, де з часом одружився на німкені. Дід переїхав до Росії і був двічі одружений – спочатку на німкені, а потім на росіянці – Тетяні Матвіївні Пряхиній. Старші сестри Михайла Гродзинського мали іншу, ніж він, матір. Вони були лютеранками й мали, як тоді було зазвичай, по два імені.
Родина жила дуже ощадно, бо мрією Карла Івановича було придбати власну землю у селі Линів на Волині. У 1895 р. він узяв довгостроковий кредит у Вільненському банку, але за умов того часу мусив перейти з лютеранства у православну віру, а тому хрестився і взяв ім'я Карпо. Хоча старші сестри Михайла Карповича були по батькові – Карлівни [1].
-
Однак через кілька років Карпо Іванович помер і його вдова з дев’ятьма дітьми (троє синів і шестеро дочок) залишилися у скрутному становищі. Гроші доводилось позичати під майбутній врожай, а зерно продавати удвічі дешевше, щоб вчасно погашати борг. Не дивлячись на скромні достатки, родина жила дружно і весело: читали літературу, слухали музику, багато дискутували про справедливий устрій життя та приймали гостей, серед яких були відомі згодом прогресивні діячі: А.Г. Зурабов, І.М. Леонтьєв, П. Дятлов, М. Лейкарт, С. Каліновський та ін. [2].
Таке виховання мало великий вплив на дітей, які виросли працьовитими, високоморальними і навіть видатними особистостями. Брат Михайла Карповича, Олександр Гродзинський, був відомим інженером, який споруджував портові комплекси Гдині [1].
Видатною особою була сестра Михайла Карповича, Олена Левчанівська. Вона займалась науковою, освітньою і літературною діяльністю. 12 листопада 1922 р. Олену Левчанівську обрали в сенат, де вона стала єдиною жінкою-депутатом до парламенту Речі Посполитої від українців Волинського воєводства. Олена Карпівна ввійшла до Українського парламентського клубу, стала членом Комісії закордонних справ при Сенаті. Виступала на багатьох міжнародних конгресах у Парижі, Празі, Женеві, Подєбрадах. О. Левчанівська була членом жіночої міжнародної організації «Ліга миру і свободи». В її виступах засуджувалась упереджена політика польського уряду щодо національних меншин. Поміж сесіями Сенату опікувалась політичними в’язнями-українцями. З приходом радянської влади 24 грудня 1939 р. Олену Карпівну заарештували, ймовірно, вона загинула на засланні в Казахстані [3]. Донька Олени Карпівни Ірина Олександрівна Левчанівська відома на Волині як краєзнавець, автор багатьох історико-краєзнавчих праць, книг-спогадів про свою матір і бурхливі роки Волині першої половини ХХ ст., учасник наукових конференцій, одна з найстарших майстрів аматорського кіно та художньої фотографії.
-
Відомий український кінорежисер лауреат Шевченківської премії Михайло Ткачук зняв фільм про Олену Карпівну «Пані сенаторка». Ім’я визначного громадського діяча О. Левчанівської присвоєно Линівській загальноосвітній школі I-II ступенів.
-
Михайло Карпович навчався до 6 класу у Луцькій гімназії, мешкаючи у сестри Антоніни. Брав участь у виступах гімназистів проти несправедливих порядків, тому його вирішили відправити до іншої сестри – Єлизавети, яка мешкала у Петербурзі. Тому Михайло завершив навчання 1909 р. у Петербурзькій 8-й гімназії (із срібною медаллю), і вступив до Московського університету на природниче відділення фізико-математичного факультету [2].
-
Півроку (у 1910-1911 рр.) вів школу української грамоти у своєму селі, яка пізніше була зачинена поліцією. В літні періоди 1911-1912 рр. проводив практику із садівництва у Волинському губернському земстві.
-
Із січня 1914 р. Михайло Карпович був повітовим інструктором у Володимир-Волинському земстві, де працював до евакуації (серпень 1915 р.), після якої відновив роботу у губернському земстві у галузі суспільно-агрономічної діяльності. З квітня 1916 р. по жовтень 1916 р. він завідував розплідником у Верхньо-Дніпровському товаристві сільського господарства. Із жовтня 1916 р. по листопад 1917 р. завідував городами Волинського губернського земства, а з листопада 1917 р. знову працював у галузі суспільної агрономії при Волинському губернському земстві, але через загострення відносин з діячами старого земства, що прийшли до влади під час гетьманського перевороту, у травні 1918 р. повинен був перейти з Волині до Васильківського повітового земства у якості повітового інструктора із садівництва. У 1918 р. для Васильківського земства Михайло Карпович розробив проект мережі сільськогосподарських шкіл і навчально-організаційні плани для них. У 1917 р. він був членом губернської Ради Товариства організацій як представник службовців і робітників у Земській Управі, потім членом Житомирської Ради Робітничих і Солдатських депутатів.
-
У травні 1919 р. М. Гродзинський перейшов до Уземвідділу для завідування секцією інтенсивних культур. У січні 1920 р. він розпочав роботу у комісії з організації сільськогосподарського технікуму, в якій працював до відкриття технікуму у місті Біла Церква завгоспом «Олександрії» і членом Управління [4, арк. 10].
-
Із серпня 1920 р. Михайло Карпович працював викладачем, займаючи спочатку пост помічника, потім декана з навчальної частини сільськогосподарського відділення, а в період з квітня по серпень 1923 р. виконував обов’язки Керуючого технікумом. У 1920-1921 рр. М. Гродзинський викладав садівництво, закордонну літературу, німецьку мову і систематику рослин, у 1922-1926 рр. – загальну і спеціальну ботаніку, мікробіологію і закордонну сільськогосподарську літературу, у 1925-26 рр. курс насіння і «посів», а також «бур’яни та боротьба з ними» – «Біологія бур’янів». У цей час він зібрав гербарій квіткових рослин, який включав понад 5000 примірників, і склав 25 таблиць гербарію з екології рослин. Досить повно вивчив рослинність Білоцерківщини, результатами чого є рукописи «Рослинність північно-західної Білоцерківщини», «Лісові суспільства з околиць Білоцерівщини», «Луки по р. Узень».
-
Будучи членом Агрономічної організації земства, Михайло Карпович брав участь у кооперативній роботі, сам організовував кооперативи. Працював головним чином у галузі позашкільної сільськогосподарської освіти, влаштовував сільськогосподарські курси і лекції. М. Гродзинський брав участь у конференціях з сільськогосподарської освіти та пленумі Бюро бур’янів при сільськогосподарській науковій комісії і був обраний членом постійної ради при Бюро [4, арк. 10].
-
Михайло Карпович поглиблено вивчав біологію польових бур’янів, їх поширення та способи боротьби з ними, результатом чого стали праці «Бур’яни Білоцерківського дослідного поля», «Спостереження над розвитком бур’янів в умовах поля», а також розробив матеріал з біології бур’янів, зокрема досліди з ними в умовах вегетаційного будинку та обстеження навколишніх зразків полину (більше 900) та ін. Одночасно він створив фонд корисних рослин – бобових і злакових трав, олійних та інших технічних культур. У розсаднику, яким опікувався Михайло Карпович, було майже три тисячі видів і форм рослин.
-
Головні пошуки вчений зосередив на перспективних кормових рослинах. Перед Великою Вітчизняною війною він завершив роботу над фундаментальними рукописами «Новое кормовое сырье для Лесостепи УССР» та «Дикорастущие бабовые Украинской Лесостепи и их кормовое значение», які на жаль зникли під час війни, як і створена ним велика колекція рослин та інші важливі документи [2].
-
Під час війни, перебуваючи в евакуації, Михайло Карпович вивчав флору тих місць, де він був із родиною. Так працюючи викладачем сільськогосподарського технікума у Конь-Колодезі Воронезької області, він зробив опис флори його околиць.
-
Після війни Михайло Карпович очолював кафедру захисту рослин Білоцерківського сільськогосподарського інституту. Він добре знав навчальний процес, потреби кафедри, наукові інтереси викладачів, постійно спілкувався зі студентами, знав їх побут і проблеми. З самого початку педагогічної діяльності Михайло Карпович привертав до наукової роботи студентів, серед яких – Віру Пилипівну Клименко, яка у 1925 р. стала його дружиною, вірним помічником і другом.
-
Михайло Карпович ніколи не ніяковів перед «начальством» і непоказово поважав багатьох знайомих йому вчених. А знайомим він був із багатьма відомими ботаніками, зокрема з Ю. Клеоповим, Д.К. Зеровим, А.С. Лазаренком, П.О. Оксіюком. Зустрічався він з М.І. Вавиловим. Розповідав, що Микола Іванович цікавився його дослідами, в яких він за фотоперіодичною реакцією визначав географічне походження бур'янів [1].
-
Не стало М.К. Гродзинського у 1956 р.
-
Михайло Карпович прикладом своєї працьовитості, глибоких і всебічних знань, щирою зацікавленістю в різних природознавчих питаннях підтримував у синів бажання в усьому бути схожим на нього. Він намагався, щоб ставлення його дітей до оточуючих людей було чистим, без цинізму й лицемірства. До синів з ранніх літ ставився як старший і мудрий товариш. Саме приклад батька надихнув майбутніх академіків на подальшу наукову діяльність.
-
Література:
-
Академік НАН України Гродзинський Дмитро Михайлович: бібліогр. покажч. / уклад.: В.А. Вергунов, Н.М. Рашидов, О.В. Бачкала; наук. ред. В.А. Вергунов; Асоц. бібліотек України, Держ.наук. с.-г.б-ка НААН України. – К., 2010. – 234 с.: портр. – (Сер. «Вчені-природознавц України»; Кн.3).
-
Кваша В.В. Ріка дитинства / В.В. Кваша // Чернетки – 4 с.
-
Українки в історії / За заг. ред. В. Борисенко. – К.: Либідь, 2004. – 328 с.
-
Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. – Ф. 166, оп. 12, спр. 1875, арк. 10.