Автор:
Дмитрий Лютий (Миколаїв,Україна)
В Україні в умовах розвитку ринкових відносин активізується діяльність малого підприємництва, усередині якого специфічну роль займає сімейний бізнес, який не має, проте в українському законодавстві відповідної правової основи . Особливості, проблеми формування і функціонування сімейного бізнесу досі не порушені у вітчизняній науковій літературі . Це стримує формування сімейних підприємств в Україні, тоді як за кордоном вони отримали широке застосування, і діяльність яких відрізняється високою ефективністю.
Проблеми розвитку сімейних підприємств у сфері малого бізнесу схожі з несімейними підприємствами . При цьому можна виділити ряд специфічних проблем. «Лише протягом 1997-2000 років в ... законодавчих актів було внесено понад тисячу змін і доповнень, які вступали в протиріччя між собою і діючими нормами. Малий підприємець не в змозі правильно орієнтуватися в цьому законодавчому полі », - пише Хандурін Н. При цьому Кисельов А. П. підтримує Хандуріна Н., відзначаючи, що «... в Україні відсутній дієвий механізм підтримки, розвитку та захисту малого бізнесу ... При цьому слід синхронно розвивати як державну систему підтримки бізнесу, так й ініціативу малих підприємств з об'єднання зусиль у сфері державно -фінансової діяльності». «З кожним роком кількість малих підприємств в Україні зростає, а людей там працюючих - зменшується. Середньорічна кількість найнятих працівників на малих підприємствах України в 2006 році різко скоротилося і ледь перевищувало 1,7 мільйона чоловік, хоча ще в 2003 році цей показник досягав 2 мільйонів », - заявляють Саакова І., Тимчишин . Така негативна динаміка свідчить про те, що малі підприємства в Україні все більше схожі на сімейний бізнес, в якому задіяні переважно члени однієї сім'ї. При цьому вітчизняні вчені не розглядають специфічні проблеми сімейного бізнесу. Водночас зарубіжними вченими виявлено проблеми малих підприємств сімейного типу в усіх напрямках їх діяльності . Алан Кросбі пише « за даними статистики, 24 % сімейних фірм не виживають довше одного покоління, і тільки одне з десяти сімейних підприємств продовжує свою діяльність до третього покоління». Такої ж думки дотримується професор Університету Кеннесау в Джорджії Джозеф Астрахан, який займається питаннями родового бізнесу, стверджуючи, що « у сімейного підприємства є тільки один шанс з п'ятдесяти, щоб вціліти в руках роду до п'ятого покоління ».
Метою даної статті є виділення специфічних проблем малих підприємств сімейного типу :
На базі поставленої мети визначимо завдання статті:
- Розглянути фактори розвитку підприємництва;
- Виявити причини невдач у малому підприємництві;
- Виділити проблеми малих підприємств сімейного типу;
- Запропонувати шляхи підвищення економічного потенціалу малого сімейного підприємництва .
Виклад основного матеріалу дослідження:
1 ) Фактори розвитку підприємництва .
Головним фактором розвитку підприємництва є економічна свобода . Вона являє собою свободу господарської діяльності, торгівлі, землекористування та ін. Економічна свобода важлива як для підприємця, так і для споживача. Економічна свобода підприємців і економічна свобода споживачів тісно взаємопов'язані і не можуть існувати один без одного. Чинники, що впливають на рівень розвитку підприємництва:
1 . Стадія економічного циклу . Оскільки малий бізнес дуже чутливий до економічних коливань, він більшою мірою, ніж великий бізнес, схильний невдач на стадіях спаду і депресії.
2 . Інфляція . Високі темпи інфляції - причина серйозних проблем в будь-якому бізнесі . Проте особливо згубно вони впливають на малий бізнес.
3 . Ставки відсотка за кредит. В умовах підвищення процентних ставок на кредити порушується рівновага, що робить малий бізнес особливо уразливим.
4 . Державне регулювання . Як показують численні дослідження, державна підтримка малого бізнесу в розвинених країнах - один з ключових чинників його процвітання.
2 ) Причини невдач у малому бізнесі.
Хоча у високорозвинених країнах, незважаючи навіть на наявність сприятливого зовнішнього середовища, багато підприємців зазнають невдачі так само, як і українські . І це обумовлено недоліками в діяльності самих підприємців.
Основними причинами невдач в малому бізнесі, в тому числі на сімейних підприємствах, найчастіше є:
- Некомпетентність в управлінні своїм бізнесом ;
- Брак досвіду в обраній сфері діяльності;
- Поганий контроль за фінансовою діяльністю ;
- Недолік капіталу;
- Недбалість у надання споживчого кредиту своїм клієнтам ;
- Недоліки у стратегічному плануванні ;
Розвиток малого сімейного підприємництва в Україні має ряд особливостей, які необхідно враховувати при оцінці його стану, можливостей і перспектив. Ці особливості різні за своєю природою . Одна з них пов'язана з українським менталітетом і відображає суть українського духу . Їх вважають базовими особливостями.
Інша група особливостей складається виходячи з конкретної сучасної економічної та політичної ситуації, що склалася в Україні
4 ) Проблеми малих підприємств сімейного типу.
Наукові досягнення та узагальнення практики діяльності підприємств свідчать про те, що причини, які гальмують інтенсивний розвиток малого підприємництва сімейного типу, можна звести до таких, як :
1 . Недосконалість законодавчої бази та системи державної підтримки підприємництва: - з питань розвитку підприємництва в цілому;
- відсутність в законодавстві визначення сімейного бізнесу ;
- відсутність стратегічно певної державної політики з питань взаємодії великого бізнесу з малим ;
- нерозвиненість проблеми залучення суб'єктів малого підприємництва до інноваційної діяльності: за офіційними даними, тільки 5 - 6 % малих промислових підприємств інноваційно активні;
- недостатня державна фінансово- кредитна підтримка малого бізнесу ; - недосконала система обліку та статистичної звітності, відсутність статистичної інформації по підприємствах сімейного типу.
2 . Реєстрація підприємства . За словами бізнесменів, іноді кількість необхідних дозволів і довідок може досягти чотирьох сотень. При цьому дозволами держрегулювання малого бізнесу не обмежується. Якщо в Європі процедуру перевірок проходять тільки підприємства, зайняті у фармацевтиці, хімічній промисловості та інших потенційно небезпечних галузях виробництва, в Україні в 2006 році різним перевіркам піддалося більше 90 % фірм.
3 . Банківський кредит . Незважаючи на існування пільг для малого і середнього бізнесу, людині, що починає свою діяльність з «нуля», складно виплатити суму кредиту плюс процентну ставку банку приблизно 5 - 6 %.
4 . Недолік кваліфікованих фахівців у сфері технічної освіти. За словами Ірини Онищенко, професори Європейського університету, підприємствам зараз не вистачає приблизно 400 тисяч фахівців.
5 . Обмеженість інформаційної та консультаційної підтримки малого сімейного бізнесу.
5) Шляхи підвищення економічного потенціалу малого сімейного підприємництва .
На підставі вищевикладеного матеріалу, можна зробити висновок, що для підвищення економічного потенціалу малого сімейного підприємництва та зростання його ролі в економіці України слід забезпечити реалізацію організаційно-правових, фінансово- економічних і соціально- психологічних завдань .
Фінансово- економічні завдання :
1 ) фінансові завдання: - вдосконалення системи фінансування, кредитування, страхування; - реформування системи оподаткування та митних зборів ; - різноманітність форм фінансово- кредитної підтримки сімейного бізнесу, організація системи мікрокредитування через муніципальні фінустанови, благодійні фонди, кредитні спілки;
2 ) економічні завдання: - полегшення загального стану економіки; - зростання загального обсягу вітчизняного виробництва; - зростання надійності національної валюти та ін;
3 ) ресурсні завдання: - можливість формування капіталу для початківців сімей; - доступність науково- технічного та інформаційного потенціалу; - розвиток ринку нерухомості та ін
4 ) соціально- психологічні завдання: - оптимізація систем « сім'я» і « бізнес»; - створення та пропаганда позитивного образу підприємця в сфері малого сімейного бізнесу; - розвиток молодіжного та жіночого підприємництва . Висновки. На закінчення необхідно відзначити, що практично в будь-якій цивілізованій країні малий бізнес починається з власного, сімейного капіталу . Україна не виняток. При цьому на відміну від зарубіжних країн, поняття сімейного бізнесу в Україні звели до рівня самих малих підприємств, залишивши без уваги інші за всіма параметрами сімейні підприємства. Перед малим сімейним бізнесом виникає багато бар'єрів як на рівні регулювання державою, так і підтримки з боку фінансових установ. Важливими кроками в їх подоланні, вжитими недавно, стали спроби детермінування сімейного бізнесу в законодавстві ( нехай і сильно відрізняється від світових стандартів ) . На даний момент немає єдиної думки в питанні подальших перспектив розвитку сімейного бізнесу в Україні. У зв'язку з цим виникає необхідність наукового вирішення питання перспективності малих підприємств сімейного типу як фактора економічної діяльності та пошуку методів зростання їх економічного потенціалу.
Література:
1. Хандурін М. Мале підприємство - місток до громадянського суспільства / Н. Хандурін / / Дзеркало тижня. - 2004 . - № 12 . - С. 47-48 .
2. Кисельов А. П. Теорія і практика сучасного бізнесу (або як створити фірму і працювати на себе ) / А. П. Кисельов. - К. : Видавництво ЛІБРА, 1995 . - 248 с.
3. Кросбі Алан . Спадкування бізнесу. Хто продовжить вашу справу? / Алан Кросбі . - СПб: Пітер, 2004 . - 204 с.
4. Саакова І, Тимчишин С. Малий бізнес в Україні дрібніє / І. Саакова, С. Тимчишин / / Дело . - 2007 . - № 11 . - С. 15-16 .
5. Кужель. А. В. Малий бізнес як індикатор демократії / А. В. Кужель / / Дзеркало тижня. - 2002 . - № 29 ( 404). - С. 34-36 .
Науковий керівник:
доцент Сидорець Людмила Василівна.