Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

КОМПЛЕКСНЕ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ

Автор: 
Євгенія Тарасенко (Нікополь, Україна)

Постановка проблеми. Cучасний етап розвитку освітньої системи в Україні характеризується широким використанням нових технологій навчання, що базуються на використанні нетрадиційних методів та засобів навчання. Ефективність впровадження нових розробок, інтенсифікація навчального процесу, активізація діяльності учнів в значній мірі залежить від оволодіння учителями навичками роботи з технічними засобами навчання, умінні визначити місце цих засобів на уроці, уміння досягати з їх допомогою дидактичної, розвиваючої та пізнавальної мети процесу навчання.

Сучасному вчителеві іноземної мови вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу.

Актуальність статті зумовлена інтенсивністю впровадження в навчальний процес нових інформаційних технологій в процес навчання англійської мови. Існує багато публікацій і досліджень стосовно використання сучасних методик навчання для підвищення ефективності оволодіння іноземними мовами. Розробкою і впровадженням у навчальний процес нових інформаційних технологій активно займаються такі дослідники як С. В. Фадєєв та Є. Л. Носенко [3; 4]. Також не мало уваги приділяється вивченню граматики англійської мови. Таким питанням займалися такі методисти як В. А. Болотов, О. В. Глузман, Е. Р. Поршнева [1; 2; 5].

Однак далеко не всі викладачі іноземних мов усвідомлюють необхідність використання інформаційних технологій у зв’язку з тим, що вони, поки що, не отримали переконливого науково-методичного обгрунтування.

Отже, метою статті є показати важливість комплексного впровадження нових технічних засобів навчання з метою підвищення ефективності та якості процесу навчання при формуванні англійської граматичної компетенції.

З розвитком сучасних методів навчання одними з провідних у навчанні іноземної мови стають технічні засоби навчання, які здатні наочно представляти будь-яку інформацію. Вони також впливають на всі компоненти системи навчання: цілі, зміст, методи і організаційні форми навчання, що дозволяють вирішувати складні і актуальні завдання педагогіки, а саме: розвиток інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення та самостійності людини. Великі можливості містяться у використанні комп'ютерів під час навчання англійської граматичної компетенції.

Слід зазначити, що в науковій літературі існує дві близьких за змістом категорії „компетенція” та „компетентність”. За О. Глузманом, «компетентність являє собою ключове поняття, що поєднує інтелектуальний і навичковий складники освіти» [2, с.52].

На думку В. Болотова, «компетентність, виступаючи результатом навчання, непрямо витікає з нього, а є наслідком саморозвитку індивіда, узагальненням особистісного досвіду та досвіду діяльності. Натомість, компетенція зазвичай розуміється як:

• динамічне суміщення знання, розуміння, навичок та здібностей;

• здатність і готовність фахівця якісно виконувати функціональні завдання професійної діяльності» [1, с.17].

На думку Р. Поршнєвої та О. Спиридонової «граматична компетенція передбачає внутрішнє невербалізоване знання граматичної системи мови, знання морфологічної та синтаксичної системи мови (типології форм), а також набору правил» [5, с.73].

Таким чином, під англомовною граматичною компетенцією учнів ми розуміємо здатність дітей до розпізнавання, правильної побудови та використання у процесі комунікації граматичних конструкцій англійської мови. Основою для формування компетенції, є розуміння граматичних конструкцій і досвід їх використання, що набувається на уроках англійської мови.

З огляду на викладене, процес формування граматичної компетенції може бути представлений трьома етапами:

1) мотиваційний етап, сутність якого полягає в стимулюванні в учнів потреби до пізнання граматичної структури;

2) когнітивний етап, на якому відбувається ознайомлення та автоматизація дій учнів із новою граматичною структурою;

3) етап реалізації, що передбачає надання учням можливостей використовувати набуті знання в процесі спілкування.

Як зазначає Р. Поршнєва «кінцевою метою формування граматичної компетенції виступає практичне засвоєння учнями граматичної будови мови (системи мовних одиниць) і правил її використання у процесі комунікації. Важливого значення в контексті формування граматичної компетенції набуває завдання збагачення мовного багажу учнів якомога більшою кількістю граматичних конструкцій. Для виконання цього завдання доцільним є комплексне використання технічних засобів навчання на уроках англійської мови» [5, с. 76].

На всіх етапах вивчення граматичної компетенції доцільно використовувати новітні технології, які підвищують інтерес дітей і в той же час сприяють співпраці вчителя і учня на уроці, допомагають давати учням міцні знання і розвивати комунікативну компетенцію та йти в ногу з часом і не відставати від прогресу. Але очевидним є те, що жоден із технічних засобів, якими б значущими не були його дидактико-методичні можливості, не може розглядатись як універсальний.

Комп’ютерні навчальні програми в навчанні англійської мови, вважає Є.Л. Носенко, стали використовуватися з 80-х рр. XX в. Він говорить про те, що «автоматизовані навчальні системи відносяться до так названих комбінованих технічних засобів навчання» [4, с.10].

«Про те, що комп’ютери стрімко ввійшли в наше життя й у процес навчання англійської мови, трохи потіснивши традиційні методики і змусивши викладачів іноземних мов вирішувати проблеми, про існування яких кілька десятків років тому жоден лінгвіст навіть не підозрював» пише С.В. Фадєєв [3, с.15]. Немає нічого дивного в тім, що не усі викладачі виявилися готовими до широкого впровадження комп’ютерів у таку нетрадиційну сферу, як навчання іноземним мовам.

Найбільший успіх у навчанні іноземних мов забезпечує комплексне використання технічних засобів, при якому в сприйнятті навчального матеріалу беруть участь одночасно кілька аналізаторів. Бажані інтенсивність та ефективність процесу навчання досягаються лише в результаті раціонального використання всіх наявних технічних засобів, враховуючи дидактичні “плюси” та “мінуси” кожного з них.

Важливість впровадження нових технічних засобів навчання з метою підвищення ефективності та якості процесу навчання іноземних мов, виключна вагомість формування іншомовної комунікативної компетенції, зокрема граматичної компетенції, при комплексному застосуванні сучасних технічних засобів, є актуальною завжди.

Для ефективного використання ТЗН у комплексі необхідно:

1) знати систему сучасних технічних засобів та можливості їх використання у навчальному процесі;

2) відібрати технічні засоби, які необхідно використовувати у комплексі для виконання певних навчальних завдань;

3) визначити техніко-дидактичні можливості кожного ТЗН і переваги певного технічного засобу на конкретному етапі навчання граматики;

4) врахувати методичні та психолого-педагогічні аспекти комплексного застосування ТЗН.

Досвід використання комп'ютерних технологій у навчальному процесі свідчить, що комп'ютер здатний виявляти резерви навчального процесу, особистості учня; комп'ютер збільшує дидактичні можливості викладача, полегшує його працю, бере на себе найважчу частину навчальної роботи. У порівнянні з іншими технічними засобами комп'ютер має цілий ряд переваг, суттєвих для ефективної організації навчального процесу.

Для організації навчального процесу можна запропоновати приблизну модель формування в учнів граматичної компетенції. Модель передбачає комплексне застосування технічних засобів та включає такі основні етапи навчання: введення, тренування, практику і контроль.. Згідно з цією моделлю формування в учнів граматичної компетенції здійснюється в два цикли. Перший цикл передбачає формування навичок уживання граматичної структури; другий цикл – використання набутих умінь в усному та писемному мовленні під час занять.

На етапі введення використовується відеофонограма. Демонструється фрагмент відеофільму. Показується функціонування нової граматичної структури в “живому” мовленні, робиться установка на активне сприйняття фрагмента відеофільму. Учні отримують завдання визначити нову дієслівну граматичну структуру, а також елементи її утворення. Другим кроком є подання загальної схеми утворення граматичної структури, правил її вживання, вживання допоміжних дієслів, правил утворення з використанням комп'ютерної програми.

На етапі тренування здійснюється формування навичок утворення та вживання граматичної структури шляхом виконання комп'ютерних граматичних вправ.

На етапі практики продовжується формування навичок утворення та вживання граматичної структури шляхом виконання тренувальних вправ на комп'ютері, а також формування граматичної компетенції в цілому шляхом моделювання ситуацій та впровадження елементів рольової гри на основі фрагмента відеофільму через усномовленнєву парну і групову діяльність учнів. Для самостійної роботи учнів можна розробити додаткові комп'ютерні вправи, орієнтовані на запобігання тим помилкам, яких найчастіше допускаються учнями з даної граматичної теми.

На етапі контролю учні виконують тест під керівництвом викладача на комп’ютерах. Перевіряються набуті навички утворення і вживання структури, яка вивчається. Об’єктом контролю є рівень сформованості вмінь використовувати граматичну навичку для висловлювання своїх думок в усному та писемному мовленні у відповідній часовій формі. Відповіді учнів фіксуються вчителем.

Висновки. На основі узагальнення теоретичних положень комплексного використання технічних засобів у процесі навчання іноземної мови можна зробити такі висновки: з розвитком та вдосконаленням ТЗН, розширенням їх дидактико-педагогічних можливостей з’являються нові варіанти раціонального поєднання їх у комплекси для досягнення вищої ефективності процесу навчання іноземних мов. За останні роки це питання стало особливо актуальним у зв’язку з появою таких найновіших на сьогоднішній день технічних засобів як комп'ютер, відео, а також електронно-акустичного лінгафонного обладнання. Комплексне використання відео, комп'ютера та лінгафонного обладнання в процесі навчання іноземних мов створює особливе комунікативне середовище, в якому забезпечуються набуття міцних знань та формування іншомовної граматичної компетенції шляхом підвищення можливостей сприйняття та опрацювання інформації учнями.



Література:

  1. Болотов В. А. Компетентностная модель: от идей общеобразовательной программе / В. А. Болотов, В. В. Сериков // Педагогика.–2003.–No10.–С.7–18.

  2. Глузман О. В. Базові компетентності: сутність та значення в життєвому успіху особистості/О.В.Глузман// Педагогіка і психологія.–2009.–No2.–С.51–61.

  3. Фадєєв С. В. « Про питання застосування комп’ютера в навчанні ІМ» //Іноземні мови в школі. - 2003.- №5.- С 15-17.

  4. Носенко Є. Л. «Застосування ІТ в освіті» //Іноземні мови в школі. - 2004.- №6. - С 9-11.

  5. Поршнева Е. Р. Грамматические концепты и способы их построения при изучении иностранного языка/ Е.Р.Поршнева, О.В.Спиридонова//Иностр.яз.вшк.–2008.–No6.–С.73–77.

Науковий керівник:

 

викладач Чумак Вікторія Валеріївна.