Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Автор: 
Юлія Веселка (Київ,Україна)

Педагог знаходиться в постійному пошуку нових засобів навчання, керуючись принципом «поєднання гри та навчання». При навчанні

дітей дошкільного віку велике значення надається методам розвиваючого навчання, а саме систематизації пропонованих знань і вмінь, використання наочних допоміжних засобів, що мають на меті полегшити дитині процес пізнання, формування умінь виконувати завдання певного типу і застосовувати їх у нових умовах.

Навчання за програмою «Світ англійських пригод» здійснюється в групах. А група - це колектив. Для досягнення добрих результатів неодмінною умовою є комфорт і відкритість, створення доброзичливої ​​атмосфери в групі дітей, вміння їх дбайливо ставитися до своїх однолітків, проявляти доброту й увагу. Це є необхідною умовою успішного виконання будь-якого завдання в процесі навчання.

У роботі з дітьми на успіх навчання впливає не тільки методично сплановане викладання предмета, а й внутрішній настрій педагога, його творчий підйом, бажання подарувати радість тим, хто прийшов його послухати. Успіх навчання і ставлення дітей до предмета багато в чому залежить від особистості педагога, від його яскравості, емоційності, вміння використовувати ігрові прийоми. Перетворити заняття в гру, зробити її незабутньою - ось завдання педагога.

Матеріал засвоюється набагато краще, якщо будуть встановлені міжпредметні зв'язки. Дітям дошкільного віку англійську мову доцільно викласти як специфічний розділ ознайомлення з навколишнім світом. Тобто, протягом першого півріччя розповідати англійські казки, знайомити з англійським фольклором. Потім відправитися в подорож по глобусу, формуючи у дошкільнят уявлення про розмаїття світу. До кінця першого року навчання плавно перейти до Англії, познайомити дітей з архітектурою (не буквально), зі столицею та її визначними пам'ятками, показати короткі рекламні фільми або презентації про Лондон, влаштувати виставку малюнків «Подорож в Лондон», вивчити англійські народні рухливі ігри, зробивши акцент на те, що в них грають англійські діти.

Однією з головних задач на початковому етапі навчання є постановка правильної вимови, тому особливу увагу необхідно приділити такому етапу уроку як фонетична зарядка.

Для дітей особливу трудність представляють специфічні звуки англійської мови. Якщо дитина неправильно вимовляє слово, необхідно м'яко і ненав'язливо виправляти помилки, адже навчити завжди легше ніж переучувати. Для постановки звуків використовуємо на уроках вірші «Little Kitty», «Why do you cry?», «Willy?».

На етапі, коли дитина починає вимовляти англійські слова, необхідно ввести особливу гімнастику, тобто невеликі артикуляційні вправи на постановку звуків, пропоновані дітям у вигляді казок.

Діти краще сприймають і засвоюють матеріал, якщо він якось обігрується, інсценується, в цьому хорошу допомогу надають вірші, міні - сценки. Можна розіграти діалоги або вірші з використанням м'яких іграшок, лялькового театру.

Беручи до уваги швидку стомлюваність дітей, на занятті не можна обійтися без фізкультпаузи. Практика показує, що слова пісень («Hands up, Hands down», «Walking, walking, hop, hop, hop», «One and two and three and four» тощо), супроводжуваних рухами, діти запам'ятовують вже через заняття. Таким чином, ми досягаємо подвійної мети: невеликий перепочинок і запам'ятовування нових слів.

Основним видом діяльності дітей дошкільного віку групи є гра. Але ігрова форма навчання не повинна бути самоціллю: вона покликана служити формуванню конкретних навичок і вмінь у всіх аспектах мови та видах мовленнєвої діяльності. Всі етапи занять переплетені в єдиний сюжет і обов'язково включають в себе ігрові моменти або гру.

Заключним етапом кожного заняття є перегляд мультфільмів англійською мовою.

Коли діти вже придбали певний запас знань, можна провести нетрадиційне заняття, наприклад, конкурс або змагання з врученням заохочувальних призів («Підбери риму», «Відгадай загадку», «Чия команда згадає і заспіває більше пісень», «Вгадай тварину»). Такі заходи, що виконують функцію контролю освоєних мовних компетенцій дошкільнят, створюють атмосферу комфорту і стимулюють інтерес до англійської мови.

Основою програми є ідея послідовного саморозвитку в дитини здібностей до творчого мислення при наявності певних умов, що сприяють цьому розвитку.

Мета програми: сприяти всебічному розвитку особистості дошкільників через виховання стійкого інтересу до оволодіння англійською мовою, розвивати творчі здібності вихованців.

Завдання: залучати дитину до англійської мови і культури, спонукати дитину до самостійного вирішення комунікативних завдань на англійській мові в рамках тематики, навчити елементарного діалогічного і монологічного мовлення, розвивати фонетичний слух,

створити умови для повноцінного і своєчасного психологічного розвитку, а саме розвивати мислення, пам'ять, увагу, уяву, кмітливість, волю.

Заняття починається з привітання, пальчикова гімнастика, потім пісні-танці, перегляд мультиків (5 хвилин), карток з квітами, цифрами, презентацій з різними словами по темам (іграшки, природа, частини тіла, тварини). Півгодини дуже активно займаються діти, потім вони йдуть грати з мамами, готується творчий етап - малювання, аплікація з певної теми, порушеної в ході уроку (дощик з парасолькою, яблуко, рибки, - про що співали, танцювали - то і на папір). Потім знову гра - з ляльками, хоровод, пісні (the wheels on the bus), потім колискова для ляльок, заспівування «goodbye» по- англійськи.

Безперечно необхідно спочатку навчити говорити «hello», «goodbye» дітей. Знову ж можна використати одну з ляльок, яка махає ручкою, вітаючи і прощаючись, але якщо ляльок немає, цілком можна продемонструвати це самім. Необхідно підняти діток до кола, та по черзі привітати один одного по колу, використовуючи імена, обов'язково демонструється завдання або з самим спритним з учнів.

Можна також пограти в м’ячик в колі, щоб повторити матеріал. Далі відпрацювання «goodbye», можна помахати ручкою і розбігтися в різні боки, навіть сховатися, потім зібратися (тут можуть виникнути складності, зібрати дітей не так просто) і сказати один одному "Hello", при бажанні повторити кілька разів. Це звичайно ж ще буде залежати від розмірів приміщення і наявності меблів, активності дітей та іншого. Така плідна робота дозволяє впродовж місяця навчити діток вітатися, реагувати на прохання повернути ляльку - іграшку, стати в хоровод і т.д.

Особливістю такого навчання є те, що необхідно робити все дуже швидко, щоб дітки не стомилися, змінюючи один вид діяльності на інший.

Отже, основоположні моменти концепції дошкільного навчання зводяться до використання широкого спектру методів, прийомів, форм і засобів навчання. При цьому враховуються індивідуальні особливості дітей, а також особливості їх загальнокультурного розвитку та сім'ї. Таким чином, основними прийомами є : а) імітація;

б) створення образів: візуальних, музичних, пластичних.

Як наслідок - домінування невербальних засобів навчання на заняттях (картинок, образів, музики, танців);

в) використання навчальних ігор;

г) загадки;

д) драматизація міні-спектаклів, що сприяє усуненню психологічного бар'єру у дітей, підвищення самооцінки, значущості, що передбачає методика успіху.

Педагог на заняттях використовує такі види роботи:

1. Робота над вимовою: скоромовки, римування

2. Робота з іграшкою: діалог з іграшкою, опис іграшки

3. Робота з картинкою: опис картинки, гра "Що зникло", "Знайди картинку"

4. Розучування і декламація віршів: конкурс віршів, розучування пісень

6. Інсценування коротких оповідань і п'єс

7. Ігри: рухливі, спокійні, творчі ігри

8. Відтворення ситуативних діалогів

9. Розповідь по картинці

Організація роботи в групі

На заняттях діти сидять і стоять півколом чи колом, як можна ближче до педагога, що допомагає їм добре бачити і чути його, і створює теплий психологічний клімат, а також дозволяє швидко змінювати види діяльності.

При виборі тематики, лексико-граматичних конструкцій враховуються рівень розвитку дітей, їх мотивація та інтереси, а також співвіднесеність з навчальними планами з розвитку пізнавальних здібностей і мови: українською мовою в дитячому саду. На цьому етапі навчання дітей і, виходячи з досвіду навчання англійської мови дітей даного віку, представляється доцільним ввести наступні теми: «Моя сім'я», «Мої іграшки», «Веселий рахунок», «Кольори веселки», «Тварини», «Тіло людини »,« Пори року »,« Магазин іграшок »,« Мій дім», «Ми в кафе», «У саду чи в городі», «Подорож», «Ця дивовижна Англія».

Підсумкове заняття. Контроль засвоєних знань, умінь, навичок по темі. Підведення підсумків. Заохочення дітей за активність і успішність.

Контроль та оцінка діяльності дитини

На ранній стадії навчання англійській мові прямий контроль навчальних дій дітей може привести до негативних емоцій і зниження мотивації до вивчення англійської мови. Тому ми пропонуємо проводити контрольні заходи у вигляді різних інсценівок, концертів, свят, на які можна запросити батьків .

Передбачуваний результат

До кінця навчального року (травень) діти вміють:

-виокремлювати англійську мову в загальному мовному потоці.

-долати психологічний бар'єр у засвоєнні мови на англійській мові.

-вітатися, прощатися англійською мовою.

-відповідати на питання:

What is your name? - Як тебе звуть? How old are you? - Скільки тобі років?What is it? - Що це?Whose toy is it? - Чия ця іграшка? What colour is it? - Якого це кольору? What season it is now? - Яке зараз пора року?Whose is this toy? - Чия це іграшка? Do you have a sister? -У тебе є сестра? Do you like you father? -Ти любиш свого тата?What can you see in the bedroom? -Що ти можеш побачити в спальні? What is your favorite fruit? - Який твій улюблений фрукт? Do you like to travel by ...? Ти любиш подорожувати на ...?

-називати предмети і явища природи,

-вимовляти деякі специфічні звуки англійської мови.

Так само діти набувають певне уявлення про культуру, традиції країни досліджуваної мови, розширюють свій кругозір.

А до того моменту, коли дитина піде в школу, у неї буде сформовано головне - інтерес до подальшого вивчення англійської мови і буде накопичено певний обсяг знань, який полегшить дошкільнику освоєння будь-якої програми навчання англійській мові в початковій школі.

 

Література:

1. Махина О.Е. Обучение иностранному языку дошкольников:обзор теоретических позиций // Иностранные языки в школе.-1990.-№ 1-с.38-42.

2. Пассов Е.И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению /Е.И. Пассов-М. : Русский язык,1989-140с.

3. Рязанова И.С. Обучение английскому языку детей младшего возраста // Иностр. яз. в школе.1992. № 1.с.62.

4. Зимняя И.А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М., 1991.с.129.

5. Halliwell S. Teaching English in the Primary Classroom. Longman, 1992.