Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У ВНЗ І-ІІ РІВНІВ АКРЕДИТАЦІЇ

Автор: 
Олена Книш (Петрівка, Україна)

Серед питань, які Україна, ставши на шлях трансформації економічної адміністративно-командної системи у ринкові відносини, побудови правової держави і громадянського суспільства важливе місце посідає проблема підготовки спеціалістів середньої ланки, в тому числі для аграрного сектору економіки.

Для досягнення успіху виховного процесу необхідно забезпечити вміле керівництво ним, яке є багаторівневим.

Вищий рівень системи керівництва виховним процесом забезпечує, директор. Він здійснює безпосередню управлінську діяльність, забезпечує підбір і розміщення кадрів, здійснює внутрішньотехнікумівський контроль, надає допомогу студентському колективу, організовує роботу з батьками, виробництвом. Керує директор через своїх заступників, педагогічний колектив, батьків, громадські та студентські організації.

Другий рівень керівництва здійснюють заступники директора, які втілюють у життя управлінські рішення відповідно до координаційного розподілу обов'язків між адміністративними працівниками, з урахуванням їхньої підготовки, досвіду й структури навчального закладу.

Третій рівень керівництва реалізують викладачі, куратори академічних груп, вихователі гуртожитків, працівники бібліотеки, методичні об'єднання, громадські організації.

Четвертий рівень керівництва віддано студентським колективам, юнацьким та молодіжним організаціям, студентському самоврядуванню. [1, ст.218]

Складний процес виховання здійснюється за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей вихованців, з урахуванням основних напрямів діяльності студентів.

Основними формами навчально-виховної діяльності роботи і вищій школі є:

1.Інформаційно-масові (дискусії, конференції, інтелектуальні аукціони, ”філософський стіл”, ринги, створення книг, газет).

2. Діяльнісно-практичні групові ( творчі групи, клуби, ігри-драматизації, олімпіади).

3. Інтегративні (круглий стіл).

4. Діалогічні (бесіда, міжрольове спілкування).

5. Індивідуальні (доручення, творчі завдання, звіти).

Нинішні методи виховання допомагають підвищити духовно-інтелектуальний рівень студентів, їх правову культуру, зацікавити їх у практичній роботі. Добре поставлене морально-правове виховання, яке б поєднувало теоретичну і практичну діяльність - ефективний засіб профілактики правопорушень серед студентів.

Сучасні методи виховного процесу дають змогу визначити найбільш вагомі моральні якості студентів, як майбутніх фахівців, які активізуються в результаті застосування методологічних форм виховного процесу:

- розвиває почуття обов’язку, особистої відповідальності за справу;

- власне моральні якості: чесність правдивість, почуття особистої гідності, скромність у спілкуванні;

- моральні якості, які проявляються в екстремальних ситуаціях: сміливість, дисциплінованість, готовність до самопожертви;

- якості, що характеризують культуру спілкування співробітників під час служби та в побуті.

Сучасна вітчизняна психолого-педагогічна наука через аналіз і узагальнення основних філософських, етичних і педагогічних передумов виховного процесу виділяє такі методологічні принципи ефективного виховання:

Принцип орієнтації на ціннісні відносини вихованця передбачає постійну увагу педагога до формування ставлення вихованця до ціннісних основ життя — добра, істини, краси й основних соціально-культурних цінностей, таких як людина, суспільство, природа, праця й пізнавання.

Принцип суб'єктності вимагає від вихователя постійного сприяння розвиткові здатності дитини осмислювати власні дії, передбачати їхні наслідки для інших людей і для власної долі, усвідомлювати власне "Я", здійснювати осмислений вибір життєвих рішень.

Принцип особистісної свободи зобов'язує вихователя в кожний конкретний момент спілкування з вихованцем, узгоджувати соціальні норми й правила, цілі й завдання виховання, які він несе дитині, з правом її особистості на автономність і неповторність власного існування, на самостійний вибір життєвих орієнтирів і цінностей.

Принцип включення особистості у значущу для неї діяльність (найчастіше провідну для певного віку, але не обов'язково!), оскільки лише таким способом педагог може сподіватися на повноцінну активність вихованця, яка в умовах організованого виховного процесу забезпечить його саморозвиток.

Принцип зміни соціальної позиції студента передбачає закладання в соціальну технологію виховного процесу умов, які дають вихованцеві змогу обирати різні соціальні позиції (різні ролі й статусні стосунки з іншими), вільно переходити від однієї з них до іншої.

Принцип цілеспрямованого творення емоційно збагачених ситуацій приписує, насамперед, стимулювання співпереживань особи як психологічного механізму, найбільш комплементарного формуванню її соціальних установок і ціннісних орієнтацій.

Принцип демонстрації наслідків учинку вихованця для референтної групи (особи), тобто людей, ставлення й оцінка з боку яких для нього важливі. Емпірично встановлено, що дієва демонстрація бід і радощів тих людей, для кого не байдужий вихованець, усвідомлення ним того зла або добра, джерелом якого для них він став, тягне за собою перетворення його смислових установок і ціннісних орієнтацій.

Принцип розвитку особистісної і соціальної рефлексії вихованця передбачає систематичне спонукання його до усвідомлення й аналізу своїх намірів і характеру поведінки, її впливу на почуття й ставлення навколишніх, прогнозування їхніх соціальних очікувань, зустрічних дій з метою дальшої саморегуляції своєї соціальної поведінки та оптимізації взаємовідносин з іншими людьми. [1, ст.234]

Виховання — процес динамічний у плані видозмін структури співвідношення основних компонентів комунікативного процесу. На початкових стадіях виховання частка активності педагога переважає активність особи. З набуттям нею компетентності та вправності її активність пропорційно тому збільшиться. А на заключних етапах виховного процесу вихованець все робить самостійно під ненав'язливим контролем вихователя. Саме за таких умов для нього відкриваються реальні можливості відчути себе суб'єктом діяльності, а в перспективі — і власної життєдіяльності, що необхідно для вільного творчого розвитку його особистості. [4, с.6]

Для забезпечення постійного і планомірного виховного процесу необхідно сформувати певну послідовність виховання. З цією метою в Петрівському ДАТ щороку складається зведений план виховної роботи на навчальний рік. Формується він в певній послідовності, починаючи з нижчих ланок. А саме, куратори академічних груп, на основі попередньо розроблених і затверджених Навчально-методичним центром методичних рекомендацій щодо проведення виховних заходів, складають план виховної роботи куратора групи, який погоджується із головою циклової комісії кураторів і затверджується заступником директора з гуманітарної освіти та виховання.

Паралельно складаються плани виховної роботи вихователів гуртожитків, студентської ради, керівника художньої самодіяльності, голів циклових комісії

На основі планів виховної роботи кураторів груп завідуючі відділеннями складають план виховної роботи відповідного відділення.

Опираючись на вищеперераховані плани виховної роботи заступник директора з гуманітарної освіти та виховання складає Зведений план виховної роботи технікуму, де вказується назва заходу, період проведення, виконавець і лишається графа, де потім проставляється відмітка про виконання.

Планування ведеться за чітко визначеними напрямками національного виховання, а саме:

  • національно-патріотичне виховання;

  • інтелектуально-духовне виховання;

  • громадянсько-правове;

  • морально-етичне;

  • екологічне виховання;

  • художньо-естетичне;

  • трудове виховання;

  • фізичне виховання та утвердження здорового способу життя.

З метою забезпечення рівномірності та планомірності проведення виховних заходів складається відповідний графік, де на кожні два тижні планується проведення заходів за певним напрямком і відповідальність за організацію цих заходів покладають на певну циклову комісію. Наприклад, фізичне виховання та утвердження здорового способу життя закріплено за цикловою комісією фізичного виховання на перших два тижні вересня, а на наступних два тижні цього ж місяця передбачено проведення заходів з напрямку громадянсько-правового виховання, організація яких покладена на циклову комісію технології виробництва та переробки продукції тваринництва. Але це не значить, що відміняються на цей час інші напрямки виховання, тому що не можливо виховання студентської молоді по тижнях відокремлено, такий розклад дає можливість рівномірного розподілу загальних виховних заходів протягом року. Наприклад трудове виховання здійснюється постійно і включає прибирання закріпленої за групою території, озеленення приміщень і території, здійснення трудових десантів, які проводяться з метою допомоги одиноким літнім людям, пенсіонерам-викладачам, які знаходяться на заслуженому відпочинку, прибирання біля обеліска невідомому солдату, пам´ятки старовини – замку Куриса, залишки якого знаходяться на території технікуму, щосереди в гуртожитках проводиться санітарний день, постійно студенти допомагають на навчально-дослідному господарстві і по догляду тварин, і на польових роботах. Паралельно проводиться екологічне (любов до природи та відповідальність за стан екологічного середовища), а також морально-етичне виховання (виховуються такі почуття, як доброта, відповідальність за ближнього, доброзичливість, милосердя, людяності та такі категорії, як честь, гідність, працелюбство, милосердя, добродійність, доброзичливість).

З вище сказаного можна зробити висновок, що виховний процес ефективний тільки тоді, коли виконується комплексно за всіма напрямками одночасно і постійно.

Крім внутрішньотехнікумівський заходів студенти приймають участь у різних благодійних акціях, спортивних змаганнях, в аматорському мистецтві в регіональному конкурсі «Софіївські зорі», конкурс «Золота осінь», участь в ярмарці «Дари осені», День села, регіональних конкурсах «Студент року», «Кращий за професією» (з кожної спеціальності), участь команди КВН в клубі «Агроліга».

В нашому навчальному закладі проводиться низка заходів, які стали традиційними: проводяться масові кроси, футбольні матчі, гра «Козацькі забави», фестиваль команд КВН, де беруть участь команди із спеціальностей, що є в технікумі, «Брейн ринг», Свято першого дзвоника, концерти до Дня працівника сільського господарства, до Дня студента, присвячений Міжнародному жіночому дню, Дню захисника Вітчизни, Новорічний бал, Свято сміху (до 1-го квітня), «Вам, закохані» (до дня Св. Валентина), «Міс технікуму», Свято останнього дзвоника, Свято зустрічі з випускниками минулих років, крім того, двічі на тиждень проводяться дискотеки. Обов´язково, один раз в семестр, проводиться зустріч студентів технікуму із представниками правоохоронних органів. Представники волонтерського руху Одеської області проводять бесіди із студентами перших курсів з метою викорінення шкідливих звичок, до Дня Св. Миколая в технікумі Отець Миколай місцевого Свято Покровського храму проводить зустріч із студентами.

Для кращого розвитку художньо-естетичного напрямку в технікумі працюють гуртки художньої самодіяльності, гурток східного танцю, шейпінг, гурток спортивного танцю. Працюють в технікумі і спортивні гуртки: важка атлетика, волейбол, теніс, футбол, баскетбол.

Для досягнення щастя необхідні не тільки знання, але й воля, твердий характер, високі ідеали й шляхетні почуття. Потрібно не тільки розуміти, не тільки знати правила поведінки, але й уміти, давати їм випливати, тобто мати те, що дає практичне життя. Будь-яке виховне завдання розв'язується лише через активні відповідні дії всіх учасників виховного процесу.

При здійсненні виховного процесу студентів, треба орієнтуватись на єдність індивідуального та суспільного морального вдосконалення, аби уникнути групового егоїзму, який може призвести до конфліктів. Це серйозна проблема, оскільки вирішення її може забезпечити виживання в сучасних умовах такої спільноти як народ, людство. Шляхів є в нас достатньо. Треба тільки бачити кінцеву мету – і впевнено йти до неї. Метою є виховання в студентів справедливості, чесності, доброти, толерантності, самоцінності, само- визначеності. І найкраща винагорода для кожного з нас – це бачити своїх колишніх випускників, які твердо стоять на ногах і відчувати, що в кожному з них є часточка і твоєї душі, твого серця.

На моє глибоке переконання, нічого скаржитись на зовнішні обставини і нарікати, що нічого змінити не можна. Все починається з Людини і з її внутрішнього вибору. Кожен новий день - це кропітка праця над самим собою, над своїми недоліками, недоробками, згубними звичками. Змінивши себе, перетворивши свій внутрішній світ, починає змінюватись оточуючий простір: людина стає вільною від зовнішніх факторів і починає керуватись виключно своїми внутрішніми принципами - принципами справжньої Людини з великої літери.

Література:

1. Волкова Н.П. Педагогіка: Посібник. – К.: Видавничий центр «Академія», 2003.- 632с.

2. Дем’янюк Т.Д., Лашта В.І., Мельничук Л.С., Байрамова М.Г. Інноваційні технології методичної роботи з педагогічними кадрами району: Навчально-методичний посібник. – Рівне: Волинські обереги, . 2005, 250 с.

3. Пустовіт Г.П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання Монографія Тернопіль, 2005. 178 с.

 

4.http://valyakodola.ucoz.ru/news/metodichni_rekomendaciji_z_pitan_organizaciji_vikhovnoji_roboti_u_navchalnikh_zaklada.