Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ СОЦІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ В РОБОТІ ЗМІ

Автор: 
Юля Яценко (Київ, Україна)

Інформація є необхідним атрибутом життя кожної сучасної людини. Інформація про минулі події, про те, що відбувається саме в цей момент, дані, викладені у прогнозах -  це все допомагає кожному члену суспільства намалювати для себе реальну картину того, що відбувається у світі. Передача та трансляція найактуальнішої та найважливішої інформації наразі покладена на мас-медіа. Засоби масової інформації (ЗМІ) на сьогодні мають безліч способів передачі даних до читача або слухача. Окрім звичайних друкованих ЗМІ, телебачення та радіо на арену виходять інтернет, он-лайн трансляції з місця події, зйомки за допомогою новітніх технологій, накшталт дронів, які знімають панораму події з висоти пташиного польоту – це все дозволяє передати потрібну інформацію в режимі реального часу і продемонструвати її з різних боків. Однак іноді навіть цього буває замало, аби серед великої кількості ЗМІ, представлених у наш час, стати найбільш популярним серед людей. Аби вивчити свою аудиторію та їх  вподобання мас-медіа активно залучаються до використання сучасних технологій соціологічних досліджень, зокрема дослідження телевізійної аудиторії України проходить за допомогою використання  ТВ-панелі [1,89].

Дослідження телевізійної аудиторії – одне з найважливіших джерел інформації для телевізійного ринку. Його метою  є визначення обсягів  аудиторії телевізійних каналів, програм, рекламних роликів. За допомогою цього дослідження люди, що створюють телебачення, отримують інформацію, яким саме програмам віддається глядацька перевага, хто дивиться ці програми, тощо.  Знаючи це, телеканали можуть побудувати свою  роботу таким чином, щоб кількість глядацької аудиторії збільшувалася, передачі та фільми подобалися глядачам та йшли у зручний для них час [2,121].

Панеллю називається група людей, що відібрана для проведення дослідження. Суть панельного дослідження полягає в тому, щоб безперервно отримувати протягом деякого періоду часу інформацію від кожного з учасників панелі. Інформація збирається щосекунди. Домогосподарства, що беруть участь в дослідженні відбираються за спеціальною методикою.

Завдяки тому, що обрані домогосподарства за своїми соціально-демографічними та технічними (тип прийому телесигналу, телевізійне обладнання) характеристиками відтворюють структуру населення України, вони формують розгорнуту картину телеперегляду всіма глядачами країни.

Робота ТВ панелі здійснюється за допомогою спеціальної технології. В кожному домогосподарстві, що бере участь в дослідженні, встановлюється спеціальний пристрій – піплметр. Він під’єднується до кожного телевізора і за його допомогою перегляду кожного члена домогосподарства (у віці від 4-х років) реєструється з точністю до секунди. Цей вимірювальний пристрій – зокрема дозволяє вимірювати цифрове телебачення [4,12].

Результатами таких досліджень користуються телевізійні канали, рекламні агенції та інші учасники телевізійного ринку. Отримавши дані за допомогою вимірювання ТВ-панелі телевізійні канали можуть дослідити особливості своєї аудиторії та її поведінку, обрати найвдаліші програми і транслювати їх у прайм-тайм – саме у той час, коли за екранами телевізорів знаходиться найбільша кількість глядачів. Поряд з традиційними методами дослідження (кількісними та якісними) застосовуються найновіші методологічні досягнення, наприклад, он-лайн та креативні фокус групи, сегментаційні інструменти тощо.

Останнім часом через активний розвиток сучасних інформаційних технологій люди почали активно дізнаватися про нові події з інтрнет-ЗМІ. Вони передають інформацію найбільш оперативно та можуть транслювати її в режимі реального часу – без часових витрат на написання статті або зйомки сюжету. Тому дуже важливим є вивчення інтернет-аудиторії. Залежно від розглянутих часових рамок або регулярності відвідувань виділяються різні види аудиторії сайту: максимальна аудиторія, нерегулярна аудиторія, постійна (тижнева або місячна), активна аудиторія , ядро аудиторії. Кількісні оцінки цих груп інтернет-користувачів враховуються веб-аналітикою. Кожного тижня провідні українські інтрнет-ЗМІ отримують аналіз запитів користувачів. За його допомогою можна дослідити вподобання читачів та вивчити, які події їх цікавили найбільше, а які залишилися поза увагою.

 Основним методом якісного дослідження аудиторії інтернет – ресурсу є онлайн-опитування, що проводиться по електронній пошті, або розміщений безпосередньо на сайті. Істотними особливостями інтернет-аудиторії є по-перше, її активність, коли інтерактивність інтернет-середовища дозволяє не тільки споживати, а й виробляти ед.оридукт , а по-друге , легкість, з якою члени аудиторії можуть спілкуватися і налагоджувати зв’язки між собою [3, 26].

Отже, використовуючи сучасні методи соціологічних досліджень ЗМІ можуть трансформувати свою роботу, активно долучати читачів, слухачів, телеглядачів та інтрнет-користувачів до створення контенту. Використання соціологічних досліджень та веб-аналітики в роботі ЗМІ допомагають підвишити рейтинги мас-медіа та створювати продукт, потрібний людям.

Література:

1.                Методы измерения ед.ори СМК — Психология общения. Энциклопедический словарь Под общ. ед.. А. А. Бодалева. — М. Изд-во «Когито-Центр», 2011 г

2.                Городяненко В. Г. Социологический практикум. Учебно-методическое пособие.—К., 1999.

3.                Темиров Н. С. Анкетирование без анкет // СОЦИС. —1993.

4.                Stoddard Jr., Laurence R. ‘The History of People Meters. How we got where we are(and why)’, Journal of Advertising Research, Oct/Nov 87, Vol. 27 Issue 5.

Науковий керівник:

 

кандидат філософських наук Свідло Тетяна Миколаївна.