Автор:
Неоніла Моцик (Кам’янець-Подільський, Україна)
У сучасному суспільстві навчання можна організувати таким чином, що джерелом знань буде не тільки вчитель, але й комп'ютер, телевізор, відео. Учні, відповідно, повинні вміти осмислювати отриману інформацію, трактувати її, застосовувати в конкретних умовах; водночас думати, розуміти сутність речей, уміти висловити особисту думку. Саме цьому сприяють інтерактивні технології навчання.
Інтерактивні технології потребують певної зміни у житті всього класу, а також значної кількості часу для підготовки як учнів, так і вчителя. Розмірковуючи про інноваційні інтерактивні технології навчання та методику їх використання за різних форм організації навчання, слід пам'ятати, що діти вчаться ефективно, коли:
• мають мотивацію до навчання;
• перебувають у приязному комфортному середовищі;
• використовуються методи, що відповідають різним стилям і способам навчання;
• використовуються їхні знання і вміння;
• мають почуття контролю над процесом навчання;
• досягають успіхів;
• мають можливість випробовувати нові знання на практиці й використати отриману інформацію;
• повністю залучаються до процесу навчання;
• мають достатньо часу для засвоєння нових знань і вмінь;
• можуть побачити використання здобутих знань та вмінь на практиці.
Тому мета введенних на сучасному етапі інтерактивних методів навчання полягає у тому щоб навчальний процес відбувався за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання , де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують із приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор і спільне розв'язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогові стати справжнім лідером дитячого колективу.
Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, конструктивно мислити, приймати продумані рішення.
Технологія інтерактивного навчання — така організація навчального процесу, за якої неможлива відмова від участі у процесі пізнання:
• кожен учень має конкретне завдання, за виконання якого він повинен публічно відзвітуватися;
• від діяльності кожного учня залежить якість виконання поставленого перед групою завдання.
Призначення інтерактивного навчання полягає утому, щоб, по-перше, передати знання, по-друге, усвідомити цінність інших людей. Має воно і свої завдання: розв'язання навчальних поведінкових завдань; надання підтримки членам групи.
Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроку. Структура таких уроків складається з п'яти етапів.
І. Мотивація
Мета етапу: сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми. Мотивація чітко пов'язана з темою уроку, вона психологічно готує учнів до її сприйняття, налаштовує їх на розв'язання певних проблем. Без виникнення мотивів учіння і мотивації навчальної діяльності не може бути ефективного пізнання. Матеріал, поданий під час мотивації, наприкінці підсумовується і стає «місточком» для подання мети уроку. Мотивація допомагає також викликати в учнів інтерес до теми уроку, налаштувати їх на ефективний процес пізнання, викликати власну зацікавленість, психологічно підготувати учнів до сприйняття теми уроку.
Для цього можуть бути використані прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, зацікавленість до знань та процесу їх сприймання. Це може бути короткочасна розповідь учителя, бесіда, демонстрування наочності.
Мотивація має займати не більше ніж 5 % часу уроку.
З інтерактивних вправ можуть бути використані такі: «Вилучи зайве», «Роз'єднай слова», «Криголам», «Банани», «Мікрофон», «Задом наперед», «Скринька скарг».
II. Оголошення, подання теми та очікуваних навчальних результатів.
Мета: забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти і що від них очікує вчитель. Без чіткого і конкретного визначення та усвідомлення учнями навчальних результатів їхньої пізнавальної діяльності, особливо на уроках із використанням інтерактивних технологій, учні можуть сприйняти навчальний процес як ігрову форму діяльності, не пов'язану з навчальним предметом.
Цей етап уроку має займати не більше ніж 5 % часу уроку.
Доречно використати такі інтерактивні вправи: «Дешифрувальник», «Морський бій», «Загадкові будиночки», «Мікрофон».
III. Актуалізація знань, надання необхідної інформації.
Мета етапу: дати учням достатньо інформації, щоб потім на її основі виконувати практичні завдання. Це може бути читання роздавального матеріалу, виконання домашнього завдання. Для того щоб зекономити час, можна подати інформацію в письмовому вигляді для попереднього (домашнього) вивчення. На самому уроці вчитель може ще раз розглянути її, особливу увагу звернути на практичні поради; за потреби, прокоментувати терміни або організувати невеличке опитування.
Ця частина уроку займає приблизно 10-15% часу.
Під час повідомлення необхідної інформації доречними будуть такі інтерактивні вправи: «Мозковий штурм», «Мозкова атака », «Карусель», «П'ять слів - три слова», «Ґронування», «Кубування», «Системний оператор», «Діаграма Венна», «Морський бій».
IV . Інтерактивна вправа (центральна частина заняття).
Мета етапу: практично засвоїти навчальний матеріал; досягти поставленої мети уроку.
Ця частина уроку займає 50-60 % часу.
Послідовність роботи під час її проведення:
• інструктування (2-3 хв.);
• об'єднання учнів у групи та розподіл ролей (1-2 хв.);
• виконання завдання в групах (самостійна робота), співпраця (5-15 хв.);
• презентація результатів виконання вправи (3-15 хв.);
• рефлексія результатів учнями (5-15 хв.).
Серед центральних інтерактивних вправ доцільними є: «Система позначок "Допомога"», «Ажурна пилка», «Читання з передбаченням», «Пошуки людського скарбу», «Пішохідний тур», «Добре - погано», «Навчаючи - вчуся».
V. Рефлексія (підбиття підсумків),оцінювання результатів уроку.
Мета етапу: згадати, виявити й усвідомити основні компоненти діяльності : її зміст , тип, способи, проблеми, шляхи їх розв'язання, отримані результати тощо.
Послідовність роботи під час підсумкового етапу:
1. Встановлення фактів. (Що відбулося?)
2. Аналіз причин. (Чому це відбулося ?)
3. Планування дій. (Що нам робити далі?)
Рефлексія займає 20 % часу уроку.
На етапі рефлексії доцільними є інтерактивні вправи: «Незакінчені речення», «Інтерв'ю», «Абетковий суп», «Від А до Я», «Виграш у лотереї», «Тестування», «Крісло автора».
Для подолання труднощів у застосуванні інтерактивних технологій слід пам'ятати, що:
• інтерактивні технології потребують певної зміни всього життя класу, а також значної кількості часу для підготовки як учнів, так і педагога;
• можна провести з учнями організаційне заняття й разом розробити правила роботи в класі. Спочатку використовувати прості інтерактивні технології;
• використання інтерактивних технологій — не самоціль. Це лише створення тієї атмосфери в класі, що найліпше сприяє співробітництву, порозумінню, доброзичливості, надає можливості дійсно реалізувати особистісно-орієнтоване навчання;
• для ефективного застосування інтерактивних технологій, для того щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу й глибоко його вивчити, а не перетворити технології на безглузді ігри заради власне ігор, педагог повинен старанно планувати свою роботу;
• дати завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;
• дібрати для уроку такі інтерактивні вправи, які дали б учням «ключ» до засвоєння теми;
• під час проведення інтерактивних вправ дати учням час подумати над завданням, щоб вони виконували його серйозно, а не механічно або «граючись»;
• на одному занятті можна використовувати одну (дві) інтерактивні вправи, а не цілий калейдоскоп;
• дуже важливо провести спокійне глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи;
• проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, що не були пов'язані з інтерактивними завданнями.
Для зміцнення контролю за ходом навчання на підставі інтерактивних технологій вчитель має попередньо добре підготуватися:
• глибоко вивчити й обміркувати матеріал, у тому числі й додатковий; ретельно планувати й розробляти урок: визначати хронометраж ролі учасників, підготувати питання і можливі відповіді, виробити критерії оцінювання ефективності уроку;
• мотивувати учнів до вивчення теми шляхом добирання найцікавіших випадків, проблем, оголошувати очікувані результати (мету) уроку та критерії оцінювання роботи учнів;
• передбачати різноманітні методи привертання уваги учнів, налаштування їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи аудиторії; цьому можуть сприяти різноманітні вправи — розминки, письмовий розподіл ролей у групах тощо.
Отже, інтерактивна технологія навчання — це така організація навчального процесу, за якої кожен учень має конкретне завдання, за яке він повинен публічно прозвітувати, адже від його діяльності залежить завдання, якість виконання поставленого перед групою та класом. Інтерактивні технології навчання містять чітко спланований очікуваний результат кавчання, окремі інтерактивні методи і прийоми, що стимулюють процес пізнання, розумові й навчальні умови і процедури, за допомогою яких можна досягти запланованих результатів.