Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

РОЗВИТОК МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В КОНТЕКСТІ ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ

Автор: 
Надія Черевик, Аліна Таран (Кременчук)

Мале підприємництво є засобом існування та стимулом самовдосконалення для мільйонів людей як в Україні, так і в цілому світі. Крім того, малі підприємства є передумовою сталого економічного зростання, створення нових робочих місць та зміцнення економіки регіонів.

Роль малого підприємництва полягає у вирішенні питання зайнятості, що проявляється, насамперед, у здатності малого та середнього бізнесу створювати нові робочі місця і поглинати надлишкову робочу силу. Особливо це стосується нинішнього стану справ в Україні. Адже в той час, коли йде процес скорочення робочих місць на великих підприємствах, малі фірми не тільки зберігають, але й створюють нові робочі місця. З огляду зарубіжної статистики мале підприємництво є більшим стабілізуючим фактором, ніж велика індустрія.

Зокрема в країнах з ринковою економікою малі підприємства відіграють велику роль в стимулюванні технологічних інновацій, створюючи їх у 2-2,5 рази більше, ніж великі компанії.

Крім того, створення і діяльність великої кількості малих підприємств забезпечує стабільний розвиток регіональної економіки. Завдяки більш високій конкуренції вони краще забезпечують місцеві ринки товарами і послугами і в той же час значно менше дестабілізують ситуацію на ринку робочої сили при банкрутстві окремих з них в порівнянні з великими підприємствами .

Малі підприємства використовують здебільшого місцеві ресурси, міцніше прив’язані за місцем свого розташування, а також вони є значним джерелом поповнення місцевих бюджетів, які часто беруть участь у спонсоруванні місцевих програм, будучи зацікавленими в економічному розвитку території, на якій вони знаходяться.

Тому, метою статті є саме дослідження тенденцій розвитку малого підприємництва в Україні, визначення його основних проблем та шляхи їх вирішення у світлі прийняття Податкового кодексу.

На розвиток малого підприємництва в Україні в першу чергу впливає формування державної політики [1].

Сьогодні будь-яка розвинена країна, одним із найголовніших чинників своєї стабільності та достатку називає збільшення ваги малого підприємництва у національній економіці, частка якого у ВВП складає не менше 70 % [3, с.38].

Становище вітчизняного малого та середнього підприємництва є досить складним, а тому потребує якнайшвидшого вирішення існуючих проблем, які пов’язані перш за все з недосконалою системою оподаткування, нестачею фінансово-кредитних ресурсів, адміністративними утисками та іншими негативними процесами реформування в країні. Мале підприємництво як найуразливіший сектор економіки, не отримує належної підтримки та захисту зі сторони держави. Внаслідок наявних труднощів спостерігається зниження зацікавленості підприємців працювати у прозорих умовах, що призводить до зростання частки тіньового сектору та фіскальних втрат бюджету, зниження інвестиційної активності, сповільнення інноваційного розвитку тощо.

Отже, на даний момент в Україні спостерігаються такі процеси розвитку малого підприємництва, що наведені таблиці 1 розвитку малого бізнесу в Україні [4].

Таблиця 1. Основні показники розвитку малих підприємств в Україні

Основні показники

2007

2008

2009

2010

Частка кількості малих підприємств у загальній кількості підприємств, %

102

98

95

92,9

Кількість підприємств у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення, одиниць

76

72

75

63

Частка прибутку від звичайної діяльності до оподаткування малих підприємств до загального обсягу прибутку, %

14,0

16,5

22,9

23,4

Частка збитків від звичайної діяльності до оподаткування малих підприємств до загального обсягу збитків, %

42,2

37,6

29,0

30,8

Частка підприємств, що одержали збитки, до загальної кількості малих підприємств, %

32,8

37,3

39,9

41,4

З таблиці видно, що частка малих підприємств у загальній кількості та у розрахунку на 10 тис. осіб мають тенденцію до зменшення. Якщо взяти показники 2009 та 2010 років по кількості підприємств на 10 тис. осіб, то бачимо, що показник 2010 року зменшився на 12 %. Також можна зробити висновок, що з кожним роком показники частки прибутків та збитків оподаткування малих підприємств до загального обсягу прибутку збільшуються, але проблема в тому, що показники збитків значно більші ніж показники прибутків, що спричиняє масове банкрутство підприємств. Важливим є те, що саме в 2010 році частка підприємств від загальної кількості отримали найбільше збитків в порівняні з минулими роками.

З цього можна зробити висновок, система оподаткування, яка існувала в Україні до прийняття нового Податкового кодексу, створювала значне податкове навантаження на суб’єктів малого підприємництва, які сплачували єдиний податок у розмірі 6 – 10 %, а після прийняття нового Податкового кодексу податкове навантаження зменшилось, але разом з цим відбулися зміни щодо платників ПДВ. Це призвело до закриття великої кількості підприємств внаслідок розірвання контрактів між підприємствами.

Отже, результати аналізу основних етапів діяльності малого бізнесу в Україні свідчать про те, що після прийняття нового Податкового кодексу в Україні відбулося масове закриття підприємств, в порівняні з минулими роками.

Постійне не вдоволення мас з прийняттям Податкового кодексу змусило Уряд полегшити діяльність суб’єктів малого підприємництва, а саме щодо відшкодування ПДВ.

Тому на нашу думку основними напрямками прискорення розвитку підприємництва в сучасних умовах трансформації, переходу до інноваційної моделі розвитку економіки України є:

1. Запровадження постійно діючої законодавчої та нормативної бази щодо створення сприятливих умов для розвитку малого та середнього підприємництва.

2. Запровадження більш гнучкої кредитної політики, а саме: організація державних кредитних установ з метою пільгового кредитування суб'єктів підприємницької діяльності, особливо початківців малого бізнесу.

3. Удосконалення податкової політики, тобто забезпечення функціонування спрощеної системи оподаткування з наданням переваги єдиному податку та право тих, що працює у секторі малого підприємництва, на соціальне і пенсійне забезпечення.

4. Постійної державної підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва (фінансово-кредитної, майнової, інформаційної та кадрової). Створення та забезпечення діяльності мережі бізнес-центрів, бізнес-інкубаторів тощо.

5. Стимулювання розвитку підприємництва в галузях, що забезпечують найвищу ефективність суспільного виробництва та його конкурентоспроможність завдяки використанню досягнень науково-технічного прогресу, ресурсозберігаючих технологій, випуску принципово нових видів продукції.

6. Здійснення заходів щодо поетапного створення при центрах зайнятості мережі навчальних центрів з підготовки підприємців з-поміж безробітних.

7. Посилення відповідальності органів виконавчої влади, державних службовців за виконання відповідних законів щодо розвитку підприємницької діяльності, зокрема малого бізнесу.

Результати аналізу основних етапів діяльності малого бізнесу в Україні

свідчать про поступливий і дещо уповільнений характер розвитку даного сектору економіки, що пояснюється такими об’єктивними причинами, як дієвість і недосконалість законодавчої та нормативної бази, відсутність кредитних та інвестиційних ресурсів тощо.

Як наслідок, поспішне прийняття Податкового кодексу призвело до масового закриття суб’єктів малого підприємництва, а відповідно до безробіття та зменшення дохідної частини держбюджету.

Вивчення стану малого підприємництва показує, що сектор малого бізнесу в Україні перебуває на початковому етапі розвитку і характеризується високим ступенем неефективності. За теперішньої ситуації розвиток малого бізнесу в Україні повинен стати вирішальним чинником для вдосконалення економічних механізмів: цей напрямок потребує ефективної державної підтримки, яка повинна бути спрямована на створення позитивного економічного та правового клімату. І це особливо потрібне тому, що малий бізнес пов’язаний із значним ризиком.

Основним завданням сьогодення є досягнення економічної рівноваги між державним регулюванням через систему оподаткування, прискоренням темпу розвитку малого бізнесу в різних сферах народного господарства, створенням середнього соціального класу суспільства та встановленням оптимально-максимального рівня наповнення бюджету держави за рахунок малого бізнесу.


Література:

1. Бондаренко О.В. Малий бізнес в Україні: основні проблеми та перспективи розвитку / О. В. Бондаренко, Х. Ю. Кондратко // Вісник Житомирського державного технічного університету / Економічні науки. – 2010. – №3(53). – Ч.3

2. Огліх В. Шляхи реформування податкової системи України у напрямку забезпечення сталого економічного розвитку / В. Огліх, О. Шаповалов // Економіст. – 2007. – № 11. – С. 26–29.

3. Новий Податковий кодекс України. [Електронний ресурс]. – Доступний з http://advokat-ua.com.ua/podatkovy_kodeks_proekt.html.

4. Державний комітет статистики України. – [Електронний ресурс]. Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua.


Науковий керівник, ст. викл. Черевик Н. В.