Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

СИСТЕМА ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА ОЗДОРОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ КОЛЕДЖУ

Автор: 
Тетяна Лісовенко (Богуслав, Україна)

Різнобічний розвиток особистості в сучасних умовах неможливо уявити без забезпечення її базою знань з основ здорового способу життя. Актуальність формування валеологічної культури студентів зумовлена багатьма факторами, серед яких – науково-технічний прогрес і різке зниження адаптаційних можливостей організму, рухової активності людини. Крім того, сучасне суспільство висуває вимоги до рівня загальної культури, а отже, і валеокультури й освіченості майбутнього фахівця, що є важливим показником оцінки його готовності до здійснення професійної діяльності.

В.О. Сухомлинський усвідомлював, що здоров’я його вихованців залежить від колективу вчителів, які працюють з учнями, від способу життя дітей, від валеологічного наповнення навчально-виховного процесу.

Приділяючи велику увагу валеологічній грамотності школяра, Сухомлинський В.О. раз на півтора місяця проводив серед учнів бесіди про людську психіку, про гігієну розумової праці. Він прагнув об’єднати теоретичний виклад з безпосереднім зверненням до особистості виховання, щоб життєві процеси і явища, про які йшлася, кожен підліток розглядав не як абстрактне узагальнення, а як живе життя власного організму.[5, с.140]

Всі ми знаємо і підтримуємо думку, що добре здоров’я студента – запорука успішного навчання, запорука розвитку нашої держави.

Формуючи європейське обличчя вищої школи, ми повинні пам’ятати, що фізичне виховання є невід’ємною складовою загальної культури особистості. На жаль, ситуація складна. Адже близько 90 відсотків студентів мають відхилення у стані здоров’я, ще половина з них – незадовільну фізичну підготовку. Наукові дослідження С.І. Шульги, І.П. Смирнова, О.О. Кваші свідчать, що за останні роки стан здоров’я школярів та студентської молоді набагато погіршився. На думку багатьох дослідників [1,с.16; 2,с 66; 3, с.4], ситуація зі станом здоров’я молоді зумовлена низьким рівнем знань про здоровий спосіб життя. Нас насторожує ця проблема, оскільки вона стосується високоосвіченої категорії громадян, які в майбутньому мають скласти основу продуктивних сил суспільства, стати носіями загальної культури нашого народу.

Фізична культура є одним із діяльних факторів, спонукаючи до збереження і укріплення здоров’я людини, розвитку його фізичних і психологічних якостей. Саме тому виникає потреба а пошуку ефективних засобів впливу на процес формування і розвиток психомоторних функцій, які мають особливе значення в професійній діяльності спеціаліста, в значному ступені визначають його продуктивність [4, с. 234].

Опрацювавши Положення “Про організацію фізичного виховання і масового спорту у ВНЗ” затвердженого наказом №249/12123 Міністерства освіти і науки України від 10.03.2006 р., циклова комісія фізичного виховання Богуславського гуманітарного коледжу імені І.С. Нечуя-Левицького звернула увагу на пошук нових форм організації навчального процесу з фізичного виховання. Удосконаливши методичне забезпечення кожного викладача, для студентів розроблений курс лекцій, який передбачає засвоєння студентами знань з основ теорії і методики й організації фізичного виховання, спорту, секцій, фізичної реабілітації.

З вересня 2006-2012 рр. з метою покращення спортивно-масової та тренувальної роботи для студентів перших курсів шляхом анкетування ми створили навчальні групи з урахуванням спортивних інтересів студентів, їх стану здоров’я, фізичної та рухової підготовленості.

Відповідно до Програми фізичного виховання І-ІІ рівнів акредитації (2003), викладачі циклової комісії фізичного виховання розробили програми на кожну групу-секцію: волейбол, баскетбол, футбол, легкої атлетики, групи загальної фізичної підготовленості та реабілітаційні групи, заняття з ними проводяться у відокремлених залах з підбором комплексу вправ за станом здоров’я. Заняття проводяться парами: перша половина по загальній програмі , друга – по спеціально розробленій програмі. Якщо порівняти результати роботи занять між спеціалізованими групами і традиційними заняттями, то в спеціалізованих групах ефективність вища. Студентам подобається їх вибір, з бажанням, з натхненням навчатися обраному виду спорту.

На практичних заняттях викладачі організовують та урізноманітнюють різні форми та методи. Індивідуальні заняття організовуються та проводяться з окремими студентами з метою покращення рівня їх підготовки та відпрацюваннях пропущених занять за окремим графіком. Постійно працюють тренажерний та гімнастичний зали, де кожен має змогу попрацювати над собою. Однак, наскільки не були б масовими заняття, фізичними вправами, вони все ж не забезпечують належного розвитку молодого організму, якщо далі не переходять у спортивну діяльність.

Поза фізичними вправами неможливе формування та розвиток гармонійно розвинутої особистості студента. Беручи активну участь у роботі секцій і фізкультурних організацій, молодь набуває досвіду виховної, організаторської діяльності в інших сферах творчості своєї майбутньої професії.

Після занять студенти мають можливість займатися в секціях: легкої атлетики, волейболу, футболу, баскетболу, настільного тенісу, шашок-шахів, гандболу, фітнесу, атлетизму, рукопашного бою.

Різносторонні мотиви спортивної діяльності, висока емоційність, широкі можливості для розвитку власних творчих сил, прояви самостійності та ініціативи – все це спонукає велику кількість студентів до занять спортом і стає важливим засобом виховання нової людини.

В результаті роботи, у порівнянні з минулими роками, спортивні секції відвідує більше студентів. Наприклад, у 2009-2010 навчальному році в секціях займалося 173 особи, на сьогоднішній день ми маємо 222 студента. Найбільша кількість студентів займається в секціях „баскетбол” (дівчат – 23, юнаків – 32), „волейбол” (юн. -17, дів. – 21), „футбол” (22 особи). Помітно, що на це вплинув розподіл на спеціалізації з першого курсу. Хочеться відмітити клопітку роботу викладачів-тренерів збірних команд, які не дивлячись на вихідні дні, працюють та захищають честь коледжу, як на районних, так і на обласних змаганнях: Коваленко Ю.А., Ткач В.Р.

Аналізуючи спортивно-масову роботу, я хочу відмітити основні заходи цього навчального року, в яких брали участь наші спортсмени і досягли непоганих результатів:

  • районна спартакіада до Дня Незалежності – І місце

  • районна спартакіада до Дня фізичної культури і спорту – І місце,

  • Турнір по баскетболу на приз „Різдвяний кубок” серед навчальних закладів Київської області між чоловічими збірними – І місце

  • Турнір по баскетболу на приз „Різдвяний кубок” серед навчальних закладів Київської області між жіночими збірними – І місце

  • Районні змагання з волейболу на кубок Зозулі – ІІ місце

  • Районні змагання з волейболу на приз Маринки Гризун – І місце

  • Районні змагання з пішохідного туризму – ІІ місце

  • Відкриті районні змагання на кубок воїнів-афганців – ІІІ місце

  • Кубок ветеранів по волейболу – І місце

  • Кубок мера по волейболу серед чоловічих команд – І місце

  • Кубок мера по волейболу серед жіночих команд – І місце

Здоровий спосіб життя – це все, що в людській діяльності, що стосується збереження і зміцнення здоров’я, все, що сприяє виконанню людиною своїх людських функцій через оздоровлення умов життя – праці, відпочинку, побуту.

Основу системи фізичного виховання студентів складає комплекс показників обсягу щотижневої рухової активності, рівень спеціальних знань про особливості рухової активності сучасної людини. Її фізичний розвиток.

Головним напрямом розвитку фізичного виховання і спорту в Богуславському гуманітарному коледжі є забезпечення 8-10-ти годинного тижневого обсягу рухової активності студентів з використанням секцій та самостійних занять. Організація поза навчальної роботи в коледжі здійснюється не тільки колективом фізичного виховання, а й студентською радою, спортивним клубом коледжу „Гармонія”.

Всього за навчальний рік проходить до 50 спортивно-масових заходів. Говорячи про пропаганду здорового способу життя, хочеться відмітити, що ми і своїм прикладом, проводячи першості коледжу з різних видів спорту, організовуючи змагання, товариські зустрічі між викладачами та студентами, проводячи відкриті виховні заходи: “День здоров’я”, “Козацькі забави”, “Веселі старти”, “Вечір спортивної слави”, “Спецназ”, Фестиваль танцювальної аеробіки, організовуючи виховні години, готуючи студентів до проходження педагогічної практики в літніх таборах, з спортивної роботи, завжди пропагуємо, запрошуємо до постійних занять фізичного виховання та спортом, запевняємо на користь, спираючись на досвід наших викладачів та відомих спортсменів. Ми виховуємо та даємо знання з дотримання основ здорового способу життя, знання основ і форм рухової діяльності, уміння застосовувати їх на практиці, інформуємо про головні цінності фізичного виховання і спорту, зміцнення здоров’я та сприяння правильного формування і всебічному розвитку організму, профілактики захворювань, набуття фонду рухових умінь та навичок та здатності до виконання державних тестів та нормативів на рівні вимог програми відповідно до спеціалізації.

З 2001 р. щорічно проходить туристичний зліт під девізом „Молодь – за здоровий спосіб життя”, де із задоволенням ідуть в похід близько 50 студентів, які ознайомлюються з різними способами переправи, способами орієнтування на місцевості, беруть участь в першостях табору по настільному тенісу, волейболу, футболу, баскетболу, шахах-шашках, плаванню.

Поліпшення здоров’я не може бути досягнуто заходами, обмеженими однією складовою – соціальною чи природною. Нерозривний зв’язок людини й середовища її існування зумовлює необхідність будувати заходи формування здорового способу життя на основі соціоекологічного підходу до здоров’я від індивідуального до загально-світового.

Спостерігаючи за студентами, можна побачити те, що у студентів, які мають високу фізичну підготовленість, дидактична і соціальна адаптація до умов коледжу протікає швидше, ніж у студентів з низькою фізичною підготовленістю. Головне, що необхідно усвідомити і втілити в життя – це визначення позиції студента в навчально-виховному процесі. Тому і підходити треба індивідуально до оцінки кожного студента, враховуючи його фізичну підготовленість і обов’язково важливо довести розходження між ними до розуміння поставленої оцінки.

Обов’язковим принципом нового підходу до процесу фізичного виховання є затвердження колективності як основної якості і діяльності. Тому ми і проводимо першості коледжу з таких видів спорту: легкій атлетиці, волейболу, баскетболу, гандболу, шашках та шахах, спортивних танців, настільного тенісу.

Щорічно на регіональних засіданнях керівників фізичного виховання ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації Центрального регіону України обмінюємося досвідом нових підходів до організації навчально-виховного процесу фізичного виховання.

Проводячи профорієнтаційну роботу на протязі року, викладачі-тренери кожного місяця запрошують на товариські зустрічі команди з різних видів спорту (Лисянський р-н, Таращанський р-н, Миронівський р-н, Рокитнянський р-н, Богуславський р-н).

З метою покращення рівня підготовки фахівців спеціальності „Початкове навчання” початкового навчання викладачі теорії та методики фізичного виховання створили інформаційні носії, де студенти можуть отримати ілюстровану і мультиплікаційну довідкову інформацію про значення медичного обстеження перед початком тренувань, користь фізичних вправ, поради щодо самодопомоги, рекомендації медиків, валеологів щодо режимів дня, тренувань, значення активного відпочинку, довідкову інформацію про принципи і засоби загартування, лікування водою та інше. Ми плануємо розробити комплекси загально-розвиваючих вправ з предметами та без предметів, основні положення рук, ніг. тулуба, техніку і тактику гри в футбол, що по програмі з фізичної культури йде вже з 1 класу загальноосвітньої школи.

Обговоривши проблеми фізичної культури з вчителями початкових класів СШ №1 м. Богуслава та узгодивши з директором школи у квітні цього року викладачі ТМФВ планують провести конференцію по питаннях методики та практичної організації проведення уроків у початковій школі, особливу увагу звернути на уроки футболу.

Свідомість у сфері фізичної культури є однією з ознак всебічного розвитку особистості. Таким чином, без самовиховання, самовдосконалення особистості, її розвиток і формування не можуть бути повноцінними, активність повинна бути спрямована на досягнення свідомо визначених цілей, що гармонічно сполучаються з потребами, бажаннями, інтересами самого студента.

Найголовнішим висновком має бути усвідомлення того, що такого альтернативного шляху збереження та поліпшення здоров’я студентів, як через впровадження здорового способу життя, не існує.

Література:

  1. Міненок А.О. Основи валеологічного моніторингу і оздоровчих технологій. – Чернігів, 2005. – 16 с.

  2. Бабенко В.Л. Досвід роботи школи по впровадженню програми „Молодь за здоров’я» // Безпека життєдіяльності. – 2005.- № 7. – С.66-67.

  3. Москаленко В.Ф. Здоровий спосіб життя: теорія та практика // Охорона здоров’я України.- 2002. - № 2. –С.4-6.

  4. Данилко М.Т. Формування готовності до професійної діяльності майбутніх вчителів фізичної культури. – Луцьк: Волинська обл .друк., 2003. – 234с.

  5. Сухомлинський В.О. Фізичне виховання на уроках і спорт [Текст] // Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5 т.- т.4. – К.: Рад.шк., 1977 с.140