Увага! Всі конференції починаючи з 2014 року публікуються на новому сайті: conferences.neasmo.org.ua
Наукові конференції
 

ІМІДЖЕВЕ ВІДЕО ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ В АСПЕКТІ ПЕРЕКЛАДУ (НА МАТЕРІАЛІ ВІДЕОФІЛЬМІВ АКАДЕМІЇ ВНУТРІШНІХ ВІЙСЬК МВС УКРАЇНИ ТА НАЦІОНАЛЬНОЇ ГВАРДІЇ США)

Автор: 
Вікторія Старух (Харків, Україна)

Іміджелогія як наука, одним із головних завдань якої є вирішення проблем комунікативної реалізації іміджу, набула особливого значення на межі XX-XXI століть. Поштовхом для її розвитку та формування стали результати досліджень у сфері психології, філософії, соціології, антропології та лінгвістики.

В останні роки мовознавці звертали увагу на дослідження іміджу взагалі та іміджу окремих соціальних груп: політиків, артистів тощо, але наразі дослідження іміджу правоохоронних організацій все ще знаходяться поза фокусом. Проте слід зазначити, що імідж військових кожної держави є важливим не тільки у її межах, а й на світовій арені. Імідж здатний підвищити авторитет держави, престиж ратної справи, довіру до військ, сприяти єдності та порозумінню військових з цивільними, бути стимулом сумління у військовій службі. Від рівня ефективності іміджу залежить ставлення цивільних до правоохоронних організацій, адже імідж є одним із механізмів впливу на суспільство. Викладене вище свідчить про актуальність нашого дослідження.

Мета цього дослідження полягає в окресленні особливостей іміджевих відеофільмів Академії внутрішніх військ МВС України та Національної Гвардії США в аспекті їх перекладу англійською та українською мовою відповідно, а також здійснення компаративного аналізу відео цих двох організацій.

Слід зазначити, що вперше імідж як важливий компонент у формуванні позитивної суспільної думки було виокремлено у США. Велика кількість європейських держав переймає американський досвід. Фахівці з PR мають певний алгоритм створення іміджевих проектів з врахуванням найменших деталей, більшість з яких має успіх та досягає поставленої цілі. В Україні іміджмейкінг поки ще знаходиться на етапі розвитку та становлення, а відсутність певних кваліфікованих працівників у цій сфері негативно відображається на створенні іміджевих відеофільмів.

З метою встановлення сутності та специфіки іміджеформувального (іміджевого) відеофільму, необхідно дати визначення поняття «імідж» та основних дискурсів з високим іміджеформувальним потенціалом.

У цій роботі під «іміджем» (від англ. «image» − зображення, подоба, уявний образ, уявлення, символ) розуміється цілісний, якісно визначений образ певного об’єкту, стійко існуючий та відтворюваний в масовій і/чи індивідуальній свідомості. Імідж виникає та коректується як результат сприймання інформації, що надходить із зовнішнього середовища про певний об’єкт через сітку діючих стереотипів [3; с. 107].

Стратегії формування іміджу належать до типу комунікативних стратегій та здійснюються шляхом комунікації в межах інформативності повідомлень із застосуванням вербальних та візуальних засобів, адже завдання презентації тісно пов’язані з інтенцією адресанта, а формування іміджу здійснюється з використанням адресантом певних прийомів [2], від яких залежить не тільки позиціонування, але й підтримання позитивного ставлення до організації з боку суспільства.

Слід відзначити, що одним із найпродуктивніших дискурсів у формуванні іміджу правоохоронних інституцій є PR-дискурс [2], поштовхом для розвитку якого слугували мас-медіа, оскільки стала нагальною необхідність свідомого конструювання того, що необхідно публіці. Згідно з визначенням М.А. Шишкіної, «PR – це управлінська комунікативна ринкова діяльність (сукупність соціальних практик), направлена на формування ефективних публічних дискурсів соціального суб’єкта, що забезпечує оптимізацію його взаємодій із значущими сегментами соціального середовища (з його громадськістю)» [4; с. 103].

Однією з форм реалізації іміджу в PR є іміджеформувальні (іміджеві) фільми, відео або ролики. Іміджевий фільм має на меті презентацію окремих фактів про організацію (діяльність, історія, завдання, керівництво тощо) для формування схвального враження у певної цільової аудиторії [2]. Іміджеформувальний фільм має бути ретельно продуманим і спланованим з точки зору прагматики й комунікативної ефективності [2]. Крім того, важливою вимогою до створення іміджеформувальних відеороликів є загальна достовірність матеріалів про роботу силових структур та відповідність фактів дійсності.

Головною функцією іміджеформувальних відеороликів правоохоронних організацій є демонстрація найвищого рівня системи правоохоронної організації, формування позитивного ставлення цивільних до внутрішніх військ, залучення до їх лав нових співробітників, запевнення громадян у тому, що свої функції правоохоронні організації виконують вчасно, миттєво та ретельно, та переконання в тому, що громадяни знаходяться у цілковитій безпеці.

У межах нашого дослідження був здійснений компаративний аналіз лінгвістичних та перекладацьких особливостей відеофільмів Академії внутрішніх військ МВС України [1] та Національної Гвардії США [5], результати якого полягають в наступному:

  1. Наратив патріотичних гасел на кшталт "We are citizens. We are soldiers. We are your neighbours. We are always ready. We are always there." (“Ми – громадяни. Ми – військові. Ми – поруч з вами. Ми завжди напоготові. Ми завжди на місці.ˮ) іміджевого фільму Національної Гвардії США реалізується від першої особи, має чіткий ритм та легко запам’ятовується, чому сприяють паралельні граматичні конструкції з анафорою: We are. Наратив патріотичного гасла на кшталт "Виховати гідних захисників Вітчизни" іміджевого фільму Академії внутрішніх військ характеризується порушенням текстової цілісності та інших категорій (наратив від першої особи "наш заклад" реалізується поруч із відстороненим "Академія знає, як виховати …" тощо).

  2. Іміджевий фільм Академії внутрішніх військ містить велику кількість спеціальної лексики: офіцери (officers), курсанти (cadets), підрозділи внутрішніх військ (the Interior Troops formations), командні посади тактичного рівня (command positions of the tactical level), командир взводу (platoon leader), командир батальйону (battalion commander), польові умови (field conditions), ракетне, артилерійське та стрілецьке озброєння (rocket, artillery and firearms armament), правоохоронці (law-enforcement servicemen), варта (guard), в той час, коли в іміджевому фільмі Національної Гвардії вона майже відсутня: soldiers (солдати), militia forces (народне ополчення), Armed Forces (збройні війська), fighters (солдати), to defend (захищати). Отже, адресатові не потрібно володіти додатковими знаннями у військовій сфері, аби повністю зрозуміти відтворювану на екрані інформацію.

  3. Іміджевий фільм Національної Гвардії не містить складних прикметників, які присутні у відеофільмі Академії внутрішніх справ: науково-педагогічний склад (scientific and pedagogical stuff), оперативно-тактичний рівень (operative and tactical level), командно-штабний факультет (the command and control faculty), службово-бойове застосування (service and combat administration), інженерно-технічний факультет (the engineering and technical faculty), освітньо-кваліфікаційний рівень (qualification level). Подібні лексичні одиниці ускладнюють сприйняття інформації та становлять певні труднощі у перекладі через відмінності в системах освіти, зокрема військової освіти в Україні та за кордоном.

  4. Відеофільм Академії внутрішніх справ містить лексичні одиниці, які з позитивної сторони відображають приміщення навчального закладу: просторі, світлі приміщення (spacious, light premises), чистота та охайність (cleanness and tidiness), чудові умови (perfect conditions), високі, просторі спальні приміщення (high, spacious living quarters), обладнані за останнім словом техніки (equipped with up-to-date technique), вражають погляд (strike a look), радісно приймають у своїх стінах (welcome), добрі спогади (kind remembrance). Відео Національної Гвардії США містить лексичні одиниці, які з кращої сторони характеризують саму організацію: has truly operational force (має дійсно дієву силу), perform remarkable fit (демонструють ідеальну підготовку).

  5. Оцінний компонент у відео Академії внутрішніх справ більшою частиною представлений посиланнями на зайняті призові місця та місця в рейтингах: восьме місце (the eighth place), перше місце (the first place). Що стосується відео Національної Гвардії, оцінний компонент виражений статистичними даними: 358,000 citizen soldiers (358,000 ополченців), 50,000 Army National Guard members (50,000 членів Національної Гвардії), 480,000 soldiers (480,000 солдатів), 3,000 communities (3,000 общин), 2,606 units (2,606 підрозділів), 54 joint force headquarters (54 об'єднані силові штаби), 106% retention rate (106% збереження військових на службі), що більш детально характеризує організацію та її досягнення.

  6. Спостерігається різниця у вербалізації концептів. У відеофільмі Академії внутрішніх справ вербалізуються концепти СИЛА: реакція – миттєва (reaction is instant), фізична підготовка – найкраща (physical training is the best); ОБОВ҆ЯЗОК: варта – щоденна (guard is daily); ЗНАННЯ: знання – безцінні (knowledge is priceless). У відео Національної Гвардії вербалізуються концепти на кшталт VIGILANCE (ПИЛЬНІСТЬ): The Army National Guard vigilance saves lives, preserves peace, maintains civil order and supports recovery aids. (Пильність Національної Гвардії рятує життя, зберігає спокій, підтримує громадський порядок та допомагає під час рятувальних операцій.); VALUE (ЦІННІСТЬ): The Army National Guard is a valuable and versatile access. (Національна Гвардія є незамінною та універсальною у швидкому реагуванні.).

  7. Відеофільм Національної Гвардії містить деякі ключові факти з історії країни: Revolutionary War (Війна за незалежність 1775-1783рр.), 9/11 (терористичний акт 11 вересня 2001р.), реалії американського суспільства: Minutemen (нерегулярна армія). У відеофільмі загострюється увага на діях, які виконує ця організація під час стихійного лиха: emergency response (ліквідація наслідків), control (контроль), evacuation (евакуація), ground suppression (гасіння вогню), disaster recovery (усунення наслідків аварії), та в країнах, де вона здійснює службово-бойову діяльність: Afghanistan (Афганістан), Iraq (Ірак), Africa (Африка), the Balkans (Балкани), the Sinai (Синайський півострів). Зауважимо, що усі ці факти підкреслюють професіоналізм та незамінність військової організації. Відеофільм Академії внутрішніх військ загострює більшу увагу на внутрішній структурі навчального закладу, на зовнішньому вигляді приміщень, що не цілком відображає загальну значимість цієї військової структури.

Таким чином, аналізований відеофільм Національної Гвардії США є більш досконалим з точки зору формування позитивного іміджу, оскільки він максимально наближений до адресата, характеризує правоохоронну організацію з урахуванням усіх виконуваних нею функцій як у межах, так і поза межами країни, та не переобтяжений складною лексикою, що робить його добре зрозумілим адресатові. Відеофільм має чітку структуру, чіткий ритм та характеризується швидкою зміною фактів, що відповідає динамізму як одній із позитивних рис цієї організації. Відеофільм Академії внутрішніх військ не можна вважати досконалим з точки зору формування позитивного іміджу.

Перспективою подальших розвідок є встановлення інвентарю іміджеформувальних мовних засобів для створення та коригування іміджу правоохоронних органів України, зокрема внутрішніх військ МВС України.

Література:

  1. Академія внутрішніх військ МВС України: офіційний сайт: головна сторінка. – Режим доступу: http://www.avv.gov.ua.

  2. Лисичкіна І. О. Іміджеформувальні чинники військового дискурсу / І. О. Лисичкіна // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету. Мова. Освіта. Культура. Наукові парадигми і сучасний світ. – К.: Вид. центр КНЛУ. – 2011. – №22. – С. 36-39.

  3. Олянич А. В. Презентационная теория дискурса: Монография / А. В. Олянич. – М.: Гнозис, 2007. – 407 с.

  4. Шишкина М. А. Паблик рилейшнз в системе социального управления / М. А. Шишкина. – СПб.: Изд-во С-Пб. ун-та, 1999. – 444 с.

  5. The National Guard: official page: Media Gallery. – Режим доступу: http://www.ng.mil/mp/default.aspx?VID=1071.

 

Науковий керівник: к.ф.н, доцент, професор Лисичкіна Ірина Олексіївна