Автор:
Леся Москаленко (Чернівці)
Специфіка організації навчального процесу у ВНЗ І-ІІ р.а. полягає в тому, що студенти паралельно здобувають кваліфікацію молодшого спеціаліста та отримують знання загальноосвітніх дисциплін, до складу яких входить і біологія.
Знання основ саме цього предмета дає можливість сформувати у свідомості молодої людини наукову картину живої природи, виховати екологічну культуру, озброїти знаннями, викликати потребу у здоровому способі життя. Серед всього розмаїття сучасних педагогічних технологій особливу увагу привертає метод проектів, який не тільки навчає студента здобувати знання самостійно, а й використовувати набуті знання для розв’язування певних пізнавальних задач, прищеплює уміння збирати інформацію, аналізувати її, робити узагальнення, висновки.
Термін «проект» з латинської «proectus» означає «кинутий уперед». У сучасному розумінні проект — це намір, який буде здійснено в майбутньому.
Вперше про метод проектів, який ще називали також методом проблем, заговорили в США у 20-их роках минулого сторіччя. Його засновниками були американський філософ і педагог Дж. Дьюї та його учень В. Кілпатрік. Цей метод почали широко застосовувати в США, Англії, Бельгії, Німеччині та інших країнах. [4, с. 3]
Враховуючи широке розповсюдження на практиці проектної технології навчання, варто окреслити основні поняття, ознаки даної технології.
Мета і завдання проектної технології:
• навчити студентів систематизувати отримані знання;
• практично застосовувати знання;
• набувати нові, глибші знання із певної проблеми;
• здобувати знання самостійно та застосовувати їх для розв'язання практичних завдань;
• сприяти формуванню у студентів комунікативних навичок;
• навчити студентів робити висновки. [1, с. 150-151]
Типи проектів:
1. Творчі проекти.
2. Ігрові проекти.
3. Інформаційні проекти.
4. Практико-орієнтовані проекти.
5. Дослідницькі проекти. [3, с. 78-80]
Проектна технологія передбачає наявність проблеми, що вимагає інтегрованих знань і дослідницького пошуку її розв'язання. Це є одним із завдань особистісно орієнтованої педагогіки.
Викладач повинен бути обізнаним щодо дослідницьких і пошукових методів: уміти організовувати і проводити дискусії, «не придушуючи» студентів своїм авторитетом.
Під час проектної діяльності викладач є не тлумачем готових знань і їх транслятором в оптимальному вигляді й оптимальній логіці викладання, а рівноправним співучасником процесу здобуття, обробляння, аналізу й подання знань студентам. Це значно складніше, вимагає додаткового часу та додаткових зусиль і від студентів, і від викладача. [2, с. 69]
Теми проекту можуть запропонувати як викладачі, так і самі студенти. Наприклад, при вивченні предмета «Біологія» студентам пропонуються різні теми проектів в залежності від їх інтересів та можливостей:
• «Спадкові хвороби»;
• «Вплив радіації на організм людини»;
• «Вплив мутацій на організм людини»;
• «Генетично-модифіковані організми, їх значення»;
• «Вплив людини на біосферу»;
• «Задачі з генетики».
Розпочинаємо роботу із підготовчого етапу проекту. Обрана тема конкретизується і деталізується. Визначається мета і формулюється завдання проекту. В залежності від форми проекту (групової, індивідуальної) розподіляються обов’язки між учасниками. Наприклад, група дослідників-генетиків, цитологів, журналістів, медиків і т.д.
Із допомогою викладача студенти визначаються із джерелами інформації. При вивченні біології використовуються: Інтернет-ресурси, енциклопедії, довідники, навчальна література.
Найпоширенішими методами студентських досліджень, крім роботи із літературою, є бесіди, опитування, анкетування, тестування, аналіз отриманих результатів, побудова схем, діаграм, таблиць тощо.
В ході роботи студенти уточнюють отриману тему, по-новому її осмислюють, в результаті роботи роблять несподівані, часом парадоксальні висновки.
Результати досліджень експериментів студенти оформлюють різним чином: готують презентації, веб-сторінки, буклети, стінні газети, ілюстрації, реферати, усні доповіді і т.д.
Заключний етап роботи – це захист проекту і презентація виконаної роботи. Виконаний проект можна презентувати на конференції, що проводить в межах закладу.
Готуючи роботу, студент повинен продемонструвати глибокі знання по темі, що досліджується, володіння інформаційними технологіями: використання різних джерел інформації, зокрема Інтернету, застосування різних комп'ютерних програм, підготовку презентації до захисту. Проектна робота може бути виконана державною або іноземною мовами.
До прикладу наводимо план роботи над проектом з біології.
Учасник проекту: Пухальська Марія Віталіївна, 1 курс, 511 група
Керівник проекту: Москаленко Леся Петрівна
Навчальний заклад: Державний вищий навчальний заклад «Чернівецький політехнічний коледж»
Тема: Спадкові хвороби.
Проблема: Причини спадкових хвороб.
Завдання проекту:
-
Опанувати дану тему.
-
Навчитись шукати інформацію в різних джерелах.
-
Навчитися оформляти результати своїх пошуків.
-
Навчитись ілюструвати свої повідомлення.
-
Навчитись представляти свою роботу і відстоювати свою позицію.
Результати проектної діяльності студентів:
-
Розв’язання проблеми – характеристика причин спадкових захворювань.
-
Презентація розв’язання проблеми.
-
Створення ілюстрацій, що демонструють ознаки спадкових хвороб.
Характеристика проекту:
-
Домінуюча проектна діяльність – ознайомлювально-дослідна.
-
Предметно-змістовна ділянка – генетика.
-
Характер координації проекту – позаурочні консультації.
-
Тривалість виконання проекту – 10 годин.
Засоби для здійснення проектної діяльності студента:
-
Навчальна література.
-
Медичний довідник.
-
Енциклопедична та довідкові література
-
Використання Інтернет-ресурсів.
Зміст проекту:
-
Підготовчий етап – формулювання мети та організація роботи.
-
Основний етап – розробка проекту, попередні результати.
-
Підбиття підсумків – захист проекту та його оцінювання.
Оскільки робота над проектом передбачає значний творчий компонент, автор проекту має право на власне нестандартне бачення проблеми, тому оцінка результату проекту відрізняється від звичайного оцінювання іншої роботи, виконаної студентом.
Чого навчає студентів метод проектів?
• Побачити проблему й перетворити її на мету власної діяльності.
• Поставити мету.
• Оцінити наявні ресурси, розподілити свій час.
• Знаходити інформацію, критично оцінювати її, використовувати різні джерела інформації.
• Планувати свою роботу.
• Виконавши роботу, оцінити її результат.
• Побачити допущені помилки й не припускатися їх у майбутньому.
Вивчаючи дану тему, слід зазначити, що сучасні педагогічні технології навчання, є важливим засобом формування цінностей, спробою пошуку студентом суті речей, процесів та формування власної думки з даної теми. Методи, які використовуються для організації навчання повинні викликати у студентів найбільший інтерес до навчання.
Література:
-
Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 287 с.
-
Задорожний К.М. Технологія навчання біології. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 160 с.
-
Наволокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 176 с.
-
Тагліна О.В. Метод проектів на уроках біології. – Х.: Вид-во «Ранок», 2011. – 160 с.