Автор:
Юлія Скорик (Переяслав-Хмельницький)
Теоретична не-розробленість цієї проблеми, а також відсутність науково-обгрунтованих методик індивідуалізованого навчання в початковій школі зумовлює актуальність даного дослідження, присвяченого індивідуалізації навчання аудіюваннню учнів молодших класів.
Особливе значення для нас має робота О.Б.Метелкіної, предмет дослідження якої перебуває в безпосередній близькості до сьогодення [3, с. 65]. Вивчення автором проблеми організації індивідуалізованого навчання аудіюванню першокласників і успішна апробація створеної моделі навчання підготували основу для наступного розвитку теми в рамках чергового етапу навчання.
На підставі проведеного дослідження проблеми комплексної індивідуалізації навчання аудіюванню учнів молодших класів зроблені такі висновки:
- Комплексна індивідуалізація навчання аудіюванню молодших школярів повинна базуватися на всебічному вивченні і врахуванні індивідуально-психологічних особливостей їх навченості аудіюванню. Останні співвідносяться з трьома основними лініями психологічного розвитку особистості учнів – особистісної, інтелектуальної та діяльнісної – і в контексті аудіювання складають відповідні фактори його успішного оволодіння: мотиваційний, інтелектуальний та діяльнісний. Початковий рівень сформованості даних факторів визначає рівень індивідуальної навченості аудіюванню учнів, на основі чого пізніше здійснюється індивідуалізація навчання.
- Початковий рівень індивідуальної навченості аудіюванню учнів встановлюється протягом першого місяця навчання за допомогою модифікаційних методик діагностики всіх факторів навченості:
- мотиваційного – рівень мотиваційної готовності до оволодіння аудіюванням;
- інтелектуального – рівень розвитку механізмів аудіювання (мовного слуху, обсягу слухової короткотривалої пам’яті, стійкості слухової уваги та осмислення аудіоінформації);
- діяльнісного – рівень сформованості аудіативних навичок і умінь.
- В основі реалізації комплексної індивідуалізації навчання аудіюванню молодших школярів лежить індивідуалізована циклічно-ситуативна модель навчання, в рамках якої передбачається поетапна послідовність оволодіння учнями аудіативними навичками та вміннями протягом циклу уроків, присвячених певній навчальній ситуації.
- В основі розподілу молодших школярів за типологічними підгрупами лежить критерій достатності/недостатності рівня розвитку факторів успішного оволодіння аудіюванням. Змінні залежно від різних комбінацій достатньо і недостатньо задіяних факторів навченості аудіюванню, типологічні підгрупи учнів можуть бути восьми видів:
1 – всі три фактори функціонують достатньо (ДДД);
2 – всі три фактори недостатнього рівня сформованості (ННН);
3, 4, 5 - один із факторів недостатньо розвинений (ДДН, НДД, ДНД);
6, 7, 8 – варіанти недостатньої дії двох факторів (ДНН, НДН. ННД).
- Кількість типологічних підгруп у навчальній групі залежить від конкретних даних, отриманих у результаті вивчення початкового рівня розвитку індивідуально-психологічних особливостей учнів.
- Врахування, розвиток і удосконалення комплексу індивідуально-психологічних особливостей аудіювання учнів молодших класів здійснюється на основі реалізації трьох видів індивідуалізації: регулюючо-мотивуючого, розвиваючо-мотивуючого і формуючо-мотивуючого, кожний з яких вирішує власні завдання.
- Регулюючо-мотивуюча індивідуалізація, враховуючи реальний рівень сформованості аудіативних навичок і вмінь, забезпечує, з одного боку, можливість їх корекції в учнів з недостатнім рівнем, а з іншого – сприяє їхньому удосконаленню в учнів з достатнім рівнем шляхом варіювання (ускладнення або полегшення) умов виконання завдання.
- Розвиваючо-мотивуюча індивідуалізація спрямована на стимулювання потенційних аудіативних можливостей учнів з опорою на їхні реальні здібності, в результаті чого відбувається дорозвиток недостатньо функціонуючих і удосконалення достатньо розвинутих механізмів аудіювання і в цілому підтримується високий рівень інтелектуального фактору навченості аудіюванню.
- Формуючо-мотивуюча індивідуалізація спрямована на розвиток індивідуального стилю аудіювання кожним учнем відповідно до його індивідуально-типологічних особливостей.
- Мотивуюча індивідуалізація як компонент інших видів індивідуалізації передбачає облік відмінностей у мотивації оволодіння аудіюванням молодших школярів і на цій основі формування і підтримка в них позитивних мотивів росту якості аудіативну вмінь.
- Практична реалізація в навчальному процесі трьох видів індивідуалізації здійснюється за допомогою комплексу індивідуалізуючих вправ для навчання аудіюванню.
У проведенні регулюючо-мотивуючого виду індивідуалізації провідна роль відводиться адаптивним і коригуючим вправам І типу для корекції аудіативних навичок в учнів з недостатнім рівнем їх сформованості, а також адаптивним І типу і стимулюючим вправам для їх удосконалення в учнів з достатнім рівнем діяльнісного фактору навченості аудіюванню.
Розвиваючо-мотивуючий вид індивідуалізації реалізується головним чином через вправи коригуючого (ІІ) і стимулюючого напрямку в різному відповідно до рівня інтелектуального фактора навченості аудіюванню якісному співвідношенні: переважно коригуючих вправ (ІІ) при недостатньому рівні і більша частина стимулюючих – при достатньому рівні.
На основі врахування рівня сформованості діяльнісного фактору навченості аудіюванню учнів виробляється також формування їхнього індивідуального стилю аудіювання. З цією метою використовуються пам’ятки процедурного і предметного змісту для учнів з достатнім і недостатнім рівнем аудіативних навичок і вмінь відповідно.
- Комплексна індивідуалізація навчання аудіюванню молодших школярів сприяє росту рівня їхньої індивідуальної навченості аудіюванню, дякуючи:
1) досягненню більшістю з них програмового рівня оволодіння аудіативними навичками та вміннями;
2) створенню та підтримці позитивної мотивації оволодіння аудіюванннням;
3) розвитку психічних процесів, які беруть участь в аудіюванні, і на цій основі удосконаленню діяльності механізмів аудіювання: мовного слуху, слухової уваги, слухової пам’яті, осмислення, імовірного прогнозування і внутрішньої мови;
4) формуванню індивідуального стилю аудіювання.
- Розроблена методика організації і проведення індивідуалізованого навчання аудіюванню молодших школярів може бути використана вчителем англійської мови і студентами-практикантами в навчальному процесі.
Література:
- Бондар М. В. Зробіть урок цікавим. - Харків.: Основа, 2003. - 55 с.
- Доусон Н. Поради вчителеві початкової школи // Іноземн. мови в навчальних закладах. - 2003. - №2. - 45 с.
- Метьолкiна О. Б. Iндивiдуалiзоване навчання аудіювання першокласників та шляхи його здiйснення // Iноземнi мови. - 1997. - № 1. - 63 - 66 с.