За оцінками групи Expert & Consulting (E & C) на кінець 2011 року у провідних операторів Україна налічувалося близько 3,6 млн. користувачів широкосмугового доступу (ШСД) до мережі Інтернет[1].
На сучасному етапі, широкосмугові технології стали не просто засобом передачі даних, а істотним чинником забезпечення сприятливих умов для розвитку системи державного управління, економіки, науки, освіти та культури, у тому числі надання адміністративних послуг.
На сьогоднішній день в Україні послуги ШСД надаються з використанням[2]:
- волоконно-оптичних ліній зв’язку – FFTx;
- мідних ліній зв’язку – xDSL;
- коаксіального (телевізійного) кабеля – DOCSIS;
- супутникових каналів – VSAT.
Найбільший рівень доходів спостерігається у разі надання послуги ШСД з використанням волоконно-оптичних ліній зв’язку технологією FTTx, яка виросла з 37 % у 2009 році до 46 % у 2011 році від загального рівня доходів ШСД. Вважаючи на цей фактор, а також на той, що число користувачів мережі Інтернет стрімко зростає з кожним роком, робимо висновок – волоконно-оптичні лінії будуть займати провідне місце серед систем передачі даних.
Однією з найважливіших характеристик будь-якої системи передачі інформації є надійність. Для опису надійності окремих пристроїв слугують такі показники надійності, як середній час напрацювання на відмову, ймовірність відмови, інтенсивність відмов. Однак ці показники придатні тільки для оцінки надійності простих елементів і пристроїв, які при відмові будь-якого свого компонента переходять в неробочий стан. Складні системи, що складаються з багатьох компонентів, можуть при відмові одного з компонентів зберігати свою працездатність. У зв'язку з цим для оцінки надійності складних систем застосовується інший набір характеристик. Найбільш важливою серед них є доступність[3].
Доступність (availability) означає частку часу, протягом якого система чи служба перебуває в працездатному стані. Доступність є довготривалою статистичної характеристикою, тому вимірюється на великому проміжку часу, яким може бути день, місяць або рік. Прикладом високого рівня доступності є комунікаційне обладнання телефонних мереж, кращі представники якого мають так званої доступністю «п'ять дев'яток». Це означає, що доступність дорівнює 0,99999, що відповідає 5 хвилинами простою в рік. Обладнання та послуги передачі даних тільки прагнуть до такого рубежу, але кордон трьох дев'яток вже досягнутий. Доступність послуги є універсальною характеристикою, яка важлива як користувачам, так і постачальникам послуг[5].
При підписанні договору про надання послуг, одним з пунктів є пункт про фінансову компенсацію при недоступності послуги. Однією з найпоширеніших схем компенсації є схема 24/1, при якій одна година не доступності послуги компенсується в розмірі оплати за один день користування послугою. Тобто, в разі недоступності інформаційних ресурсів протягом 31 години оператор зв’язку повинен сплати компенсацію у вигляді місячної оплати за надавану послугу.
Для досягнення високого рівня доступності необхідно зрозуміти з чого складається оптоволоконна магістральна мережа. Пропонуємо розглядати оптоволоконну мережу в вигляді структури, що складається з чотирьох рівнів:
-
Перший рівень – фізичний рівень або рівень оптичних волокон (ОВ). На цьому рівні визначаються вимоги до характеристик оптичного волокна та кабелів, роз’ємних та нероз’ємних з’єднань та інше;
-
Другий рівень – рівень каналів. На цьому рівні визначається технологія зв’язку та апаратно-технічна база на якій будується магістральна лінія. Найбільш розповсюдженою технологією є технологія DWDM;
-
Третій рівень – рівень протоколів. Мережа OTN;
-
Четвертий рівень – рівень кінцевих користувачів. Протоколи SDH, Fast Ethernet, 10 Gigabit Ethernet.
При розгляді оптичної магістральної лінії зв’язку в такому вигляді ми можемо використати наступний підхід – загрози для інформації та захист від них розглядаються для кожного рівня окремо.
За своїм походженням причини можуть бути природними або антропогенними. Антропогенні причини в свою чергу поділяються на випадкові та навмисні. Відповідно до міжнародного досвіду провідних компаній, можемо стверджувати, що найбільш частішими порушеннями доступності відбуваються на першому та другому рівні[4].
Група першого рівня – пошкодження оптичного кабелю (ОК).
Характерні пошкодження ОК:
— порушення цілості захисного шлангового покриття без пошкодження осердя ОК;
— порушення цілості захисного шлангового покриття з пошкодженням ОВ (повний або частковий обрив ОК);
— виникнення мікротріщин в ОВ внаслідок дії на ОК руйнівних розтягуючих зусиль без порушення цілості захисного шлангового покриття.
Крім цього, пошкодженням ОВ вважається будь-яка неоднорідність, що призводить до погіршення передавальних характеристик оптичного волокна, зокрема до підвищення його загасання понад установлені норми.
Оптичний кабель може бути пошкоджений:
— на будівельній довжині;
— у місці зрощування будівельних довжин (в з'єднувальній муфті);
— на технологічному запасі біля з'єднувальної муфти.
При пошкодженні ОК в місці з'єднання оптичних волокон має виконуватися перемонтаж з'єднувальної муфти зі зрощуванням пошкоджених оптичних волокон.
При пошкодженні технологічного запасу ОК біля з'єднувальної муфти має бути відрізано кінець пошкодженого оптичного кабелю та здійснено перемонтаж з'єднувальної муфти, якщо залишку технологічного запасу оптичного кабелю достатньо, аби перемонтаж муфти можна було виконати в спеціально обладнаній пересувній лабораторії.
При пошкодженні ОК на будівельній довжині поза технологічним запасом він повинен відновлюватися за допомогою постійної чи тимчасово-постійної кабельної вставки.
Самих причин є велике різноманіття. До природних причин відносяться: землетруси; аномальний холод під дією якого ґрунт промерзає до глибини 1,2 метра; діяльність гризунів; паводки; зсуви ґрунту; обвали гірських порід.
Антропогенні причини складають переважну більшість випадків: сільськогосподарська діяльність, ремонт доріг, колекторів, каналізації, будівництво поблизу і в охоронній зоні ВОЛЗ. За звичай всі ці дії є несанкціонованими. Кількість випадків обриву ОВ лінії до 1000 км може складати порядку 10 випадків на рік.
Під навмисними будемо розуміти такі дії, які ціленаправленні на пошкодження ОК. В основному це прояви недобросовісної конкуренції або шукачів кольорових металів.
В випадках природних та випадкових антропогенних дій є характерним обрив оптичного волокна в одно місці, виявлення якого при використанні сучасних рефлектомерних засобів не складає великої трудності. Зазвичай ліквідація наслідків такого обриву потребує до 6 годин часу. Але існують і виключення, а саме: обрив оптики, що прокладена на дні моря або іншого водойма, так як ліквідація такого обриву потребує спеціалізованого обладнання і великої кількості часу – до декількох днів.
В випадках навмисного пошкодження ВОК має місце:
-
протяжне місце обриву (до декількох десятків кілометрів);
-
пряме пошкодження ВОК в багатьох місцях;
-
пошкодження з’єднань ВОК в оптичних муфтах.
Кожний з цих випадків призводить до утруднень при спробах виявити точне місце обриву, а також підвищеної працеємності при відновних роботах. В такому випадку ліквідація наслідків може зайняти декілька днів.
Група другого рівня – відмова DWDM обладнання.
-
відключення електроживлення обладнання;
-
вихід з ладу елементів або окремих модулів обладнання по природним причинами;
-
вихід з ладу елементів або окремих модулів обладнання під дією статичної електрики;
-
вихід з ладу елементів або окремих модулів обладнання під дією високої температури;
-
вихід з ладу елементів або окремих модулів обладнання при порушенні правил експлуатації;
-
відмова або порушення роботи програмного забезпечення;
-
вихід з ладу елементів або окремих модулів обладнання під дією електромагнітного деструктивно впливу;
Отже, можливих причин порушення доступності інформаційних ресурсів є велике різноманіття. Магістральні оператори, виробники обладнання та обслуговуючі організації повинні прикласти значних зусиль для того, що б усунути або послабити негативну дію цих чинників. Для досягнення цих цілей необхідно провести комплекс рішень, що включатиме до свого складу: нормативні, правові, адміністративні та технічні рішення.
Література:
-
Рейтинг ШПД за ІV квартал: Что принес 2011 год [Електронний ресурс] : Expert & Consulting – Режим доступу до ресурсу :http://www.econsult.com.ua/raitings/fshpd_iv_2011.
-
Звіт щодо діяльності НКРЗ та стану телекомунікацій в Україні та стан телекомунікацій в Україні за 2011 рік: - Режим доступу до ресурсу : http://www.nkrz.gov.ua/img/zstored/File/2011_zvit_nkrz.pdf 3
-
Мусатов, К.В. Непрерывность бизнеса. Подходы и решения[текст] / К.В. Мусатов // Jet Info – 2007 - №5.
-
The 10 Most Bizarre and Annoying Causes of Fiber Cut [Електронний ресурс]: - Режим доступу до ресурсу : http://blog.level3.com/2011/08/04/the-10-most-bizarre-and-annoying-causes-of-fiber-cuts/
-
Олифер, В.Г. Компьютерные сети. Принципы, технологии, протоколы / В.Г. Олифер, Н.А. Олифер – СПб.:Питер, 2010 – 944 с.
Науковий керівник: кандидат технічних наук, Медвідь Микола Омелянович